انتخابات

زیباست و ظاهری رنگارنگ و متفاوت تر از دیگر همنوعانش دارد، با همان یک سانتی متر قدش، چون از بقیه بزرگتر است به آن لقب ببر آسیایی داده‌اند.

نگرانی از حضور یک شیک پوشِ بدنام در ماه‌های آینده

"آئدس"، پشه است. نخستین بار ۲۰۲ سال پیش؛ یوهان ویلهلم مایگن، حشره‌شناس آلمانی این نام را برایش انتخاب کرد؛ نامی عمومی برگرفته از یونانی باستان به معنای "ناخوشایند" یا "نفرت‌انگیز" .

 در ایران نیز پنج سال پیش با چمدان پاکستانی‌ها، بطور قاچاقی وارد بندر لنگه شد. دو سال بعد ردپایش را در هرمزگان دیدند و مرداد سال گذشته بود که زمزمه‌های عزیمتش به گیلان هم خبرساز شد.

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت می‌گفت پس از بارندگی های شدید در دوبی و ماندن آب در سطح محلات، این منطقه به محلی برای انتشار پشه آئدس و بیماری تب دنگی در امارات شد و تعداد زیادی از مسافران ایرانی که در دوبی به سر می‌برند هم به این بیماری دچار شدند.

برد پروازش ۵۰۰ متر است؛ به همین دلیل اگر تصور می‌کنید می‌تواند از یک استان به استان دیگر پرواز کند سخت در اشتباهید.

وحید درخش‌احمدی؛ حشره‌شناس و متخصص کنترل آفات در خصوص آئدس گفته بود؛ این حشره بومی ایران نیست و از مناطقی مانند اندونزی، مالزی، پاکستان و تایلند همراه چمدان مسافران، وسائل مهاجران پاکستانی و همچنین ورود قاچاق و بدون کنترل گیاه بامبو از کشورهای جنوب شرقی آسیا وارد کشور ما شده است. علاوه بر این کالاهایی که از طریق کشتی‌ وارد کشور می‌شوند هم می‌توانند حامل پشه آئدس و یا تخم این پشه باشند. زیرا کشتی‌هایی که در سواحل کشورهای آلوده به آئدس برای بارگذاری و یا بارگیری پهلو می‌گیرند محیط مناسبی برای تخم گذاری این پشه و انتقال آن‌ به دیگر کشورها هستند.

آئدس علاوه بر ظاهر و قد و بالای منحصر به فردش، تفاوت‌های دیگری هم با سایر پشه‌ها دارد؛ اینکه برخلاف دیگر پشه‌ها که شب‌ها را برای نیش زدن آدم‌ها انتخاب می‌کنند، روز کار، است و ترجیح می‌دهد از صبح زود تا قبل از غروب آفتاب مشغول کار شود.

این حشره بدنام شیک پوش؛ شیفته بوی لاستیک خودروها و رنگ‌های تیره است. به همین دلیل محل‌هایی مثل آب‌های جمع شده زیر گلدان، ظروف جمع آوری آب کولرهای گازی، گلخانه‌ها و گل فروشی‌ها، لاستیک‌های رها شده در محیط، آپاراتی‌های و یا انبار لاستیک‌های دست دوم و همچنین انبارهای سر باز مناطق صنعتی را برای سکونت و تخمگذاری انتخاب می‌کند.

تفاوت دیگر آئدس با سایر پشه‌ها این است که ظرف چند دقیقه افراد مختلفی را مورد گزش قرار می‌دهد؛ یعنی اگر در منطقه‌ای باشد، می‌تواند با گزش افراد متعدد جمعیت زیادی را در مدت کوتاهی آلوده کند.

به دلیل همان علاقه‌اش به رنگ‌های تیره بویژه رنگ مشکی است که متخصصان توصیه می‌کنند برای پیشگیری از گزش این حشره از لباس‌های آستین بلند و رنگ روشن، اسپری‌ها و پمادهای مخصوص دفع حشرات استفاده کنیم.

کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان مراقبت‌های پیشگیرانه متفاوتی را برای در امان ماندن از نیش آئدس توصیه می کنند؛ مثلاً اینکه برای پیشگیری از گزش آن، از لباس‌های آستین بلند و به رنگ روشن، اسپری‌ها و پمادهای مخصوص دفع حشرات استفاده کنید.

البته تب دنگی به شدت کرونا نگران کننده نیست و چون از طریق هوا منتشر نمی‌شود، پیشگیری از گزیده شدن توسط این پشه  برای پیشگیری از ابتلا به  تب دنگی به آسانی و با استفاده از مراقبت‌های بهداشتی مثل خشک و پاکیزه نگهداشتن محیط، نصب توری‌های فلزی برای پنجره‌ها و استفاده از اسپری‌های دفع حشرات امکان‌پذیر است. با اینحال با توجه به نزدیک شدن به روزهای اربعین و حضور شیعیان بیش از ۴۰ کشور در این رویداد جهانی، سازمان جهانی بهداشت تقویت و به‌روز بودن نظام‌مراقبت از بیماری‌ها را به منظور تشخیص ‌زودهنگام و پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار بویژه تب دنگی را به کشورها هشدار داده است؛ موضوعی که نشان از اهمیت پیشگیری از این بیماری دارد.

"عرشی"؛ رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت چندی پیش در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها با بیان اینکه احتمال اپیدمی این بیماری را رد نمی‌کنیم، گفته بود: نگرانی اصلی ما برای شهریور و مهر است که از گرمای هوا کاسته می‌شود و پشه‌ها در هوای آزاد به راحتی می‌توانند رفت و آمد کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.