انتخاب چهاردهم

با گذشت بیش از ۵ سال از ایجاد کمیته ملی مرغ لاین آرین اینک رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور به مردم وعده داد که تا ۵ سال آینده سهم مرغ لاین آرین به ۳۰ درصد می‌رسد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور وعده داد تا ۵ سال آینده سهم مرغ لاین آرین به ۳۰ درصد می‌رسد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ، تراکنش مالی صنعت مرغ و تخم‌مرغ  بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در سال است و نزدیک به ۲۰ هزار واحد صنفی در آن فعال هستند و دست‌کم ۲۰۰ هزار اشتغال مستقیم هم ایجاد کرده است.

اولین و مهم‌ترین نهاده برای تولید گوشت مرغ در صنعت مرغداری جوجه یک روزه اصلاح نژاد شده است چرا که این پرنده علاوه بر سرعت رشد بالا باعث کاهش هزینه‌های تولید گوشت مرغ نیز می‌شود. ولید جوجه یک روزه اصلاح نژاد شده وابسته به گله‌های لاین است. در این میان فناوری ایجاد و مدیریت گله‌های لاین مرغ گوشتی در اختیار معدودی از کشورها از جمله ایران است.

مرغ لاین موجود در ایران با نام آرین شناخته می‌شود. این لاین تا اوایل دهه ۸۰ بخش قابل توجهی از نیاز صنعت مرغداری به جوجه یک روزه را تامین می‌کرد. اما در پی بی‌توجهی مسئولین در طول سال‌های گذشته سهم این لاین در تامین جوجه یک روزه به شدت کاهش یافت و تا اوایل دهه ۹۰ به صفر رسید. با حذف مرغ لاین آرین از صنعت مرغداری کشور عملا تمام جوجه یک روزه مورد نیاز مرغداران از طریق واردات مرغ اجداد از کشورهای غربی تولید و تامین شد.

 وابستگی به مرغ اجداد می تواند در بزنگاه تولید گوشت مرغ را متوقف کند

مرغ اجداد نیز وابسته به گله‌های لاین است و عملا امکان کپی برداری و تکثیر گله‌های اجداد وجود ندارد زیرا در صورت کپی برداری در نسل‌های بعدی دچار افت شدید در شاخص های عملکردی می‌شوند. عمر اقتصادی گله‌های اجداد حدود ۶۵ هفته است. بعد از پایان عمر اقتصادی باید مجددا گله‌های اجداد وارد کشور شوند در غیر این صورت تولید گوشت مرغ متوقف خواهد شد.به عبارت دیگر کشورهای دارنده لاین بدون اینکه مرغ لاین را صادر کنند صرفا با صادرات مرغ اجداد سعی در وابسته کردن کشورهای هدف دارند. 

در همین راستا با توجه به وابستگی ایران به واردات مرغ اجداد، در پی تحریم‌های ایالات متحده امریکا در سال ۱۳۹۸ امکان واردات این پرنده برای مدتی فراهم نشد. این مسئله می‌توانست با توقف تولید گوشت مرغ منجربه ناامنی غذایی در کشور شود. بنابراین وابستگی به واردات مرغ اجداد باعث ایجاد اهرم فشاری بر علیه کشور از سوی دولت‌های غربی شد. در همین راستا برای حفظ امنیت غذایی در بخش تولید گوشت مرغ و مقابله با فشارهای خارجی و ختثی سازی تحریم‌ها، مسئله احیای مرغ لاین آرین به عنوان یک ظرفیت داخلی در دستور کار قرار گرفت.

کمیته ملی احیای مرغ آرین از سال ۱۳۹۸  با حضور دستگاه ها تشکیل شد

در همین جهت با توجه به وجود مجتمع مرغ لاین آرین در کشور و توانمندی‌های ژنتیکی بالقوه و بالفعل این سویه و نیز حسب دستور ویژه مقام معظم رهبری در خصوص احیای مرغ لاین آرین در کشور و توجه تمام مسئولین عالی رتبه کشور به خصوص وزیر وقت جهاد کشاورزی، کمیته ملی احیای مرغ آرین از سال ۱۳۹۸ به صورت مستمر و با جدیت تمام با حضور دستگاه‌های مختلف اجرایی و نظارتی تشکیل شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با گذشته بیش از ۵ سال از ایجاد کمیته ملی مرغ لاین آرین هنوز اقدام اثرگذاری در خصوص احیای این سویه داخلی صورت نگرفته است. در این میان اجرای سیاست‌های ناقص و بعضا اشتباه از سوی وزارت جهاد کشاورزی نظیر سیاست جوجه‌ریزی متناظر آرین با سویه‌های وارداتی و همچنین واگذاری گله‌های اجداد مرغ آرین به شرکت‌های واردکننده گله‌های اجداد زمینه شکل گیری رانت و فساد ناشی از حواله فروشی جوجه آرین، حذف گله‌های جوجه آرین به بهانه بیماری، تقلب در پرورش با جوجه‌ریزی سویه‌های خارجی به اسم سویه آرین را فراهم کرد. تداوم این شرایط در حال حاضر ضمن خدشه دار کردن برند مرغ لاین آرین در صنعت مرغداری، به دلیل تفاوت های اقتصادی آرین با نژادهای خارجی و عدم حمایت موثر از جانب دولت باعث اعتراض مرغداران نسبت به جوجه ریزی اجباری این سویه داخلی شده است.

برنامه اقدامات اصلاح نژادی خوبی برای مرغ گوشتی لاین آرین انجام شد

حالا رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از معرفی ۶ نژاد مرغ بومی تخم‌گذار در سال گذشته خبر داده و گفته است: برنامه اقدامات اصلاح نژادی خوبی برای مرغ گوشتی لاین آرین انجام شده تا طی پنج سال لاین بتواند بیش از ۳۰ درصد بازار گوشت مرغ را به خود اختصاص بدهد.

حسن خمیس آبادی درباره اقدامات اصلاح نژادی مرغ لاین آرین و عدم وابستگی به سویه‌های دیگر مرغ گوشتی، افزود: لاین آرین می‌تواند با سویه‌های وارداتی که در تامین گوشت مرغ کشور سهم دارند، رقابت کرده و سهمی از بازار را به خود اختصاص دهد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با بیان اینکه عملیات تحقیقاتی و توسعه‌ای لاین آرین از اواخر سال گذشته و امسال به موسسه تحقیقات علوم دامی کشور واگذار شده است اظهار داشت: عملیات توسعه‌ای در گذشته در دست بخش خصوصی بود که زحمات زیادی در این خصوص کشیدند. با توجه به برنامه وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن موسسه تحقیقات علوم دامی و سازمان تات، از سال گذشته کارهای اصلاح نژادی خوبی روی سویه آرین انجام شد، تا این سویه بتواند در کنار سویه‌های دیگر در تامین و تولید گوشت مرغ کشور قرار بگیرد. طبق برنامه کارهای اصلاح نژادی خوبی انجام شده تا طی مدت زمان پنج سال مرغ لاین آرین بتواند بیش از ۳۰ درصد بازار را به خود اختصاص بدهد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور معتقد است با توجه به رشد جمعیت و نیاز کشور به تامین گوشت مرغ هرگز نمی‌توان گفت که لاین آرین می‌تواند به‌تنهایی بازار کل کشور را تامین کند، اما امیدواریم طی برنامه زمان‌بندی مذکور بتواند در کنار سویه‌های دیگر سهم خوبی از بازار داشته باشد.

اصلاح نژادی و توسعه‌ای از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می کند

وی در حوزه مرغ تخم‌گذار نیز گفت: با توجه به تنوع نژادی که در کشور وجود دارد خوشبختانه موسسه تحقیقات علوم دامی با همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی همچون وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور دام توانست در سال گذشته (دولت سیزدهم) ۶ نژاد مرغ بومی برای کشور معرفی کند که می‌توانند نقش موثری در معیشت خانوار روستایی و همچنین تامین امنیت غذایی و رفاه روستاییان داشته باشد.

خمیس آبادی بر این باور است که چنین اقدامات اصلاح نژادی و توسعه‌ای می‌تواند از مسائل مهمی مانند مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کرده و در تامین امنیت غذایی و معیشت خانوار موثر باشد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور درباره بودجه سالانه و تامین نیازهای دستگاهی و تجهیزاتی این مجموعه، گفت: با وجود اینکه موسسه تحقیقات علوم دامی یک موسسه مستقل است اعتبارات ویژه و مشخصی برای کارهای پژوهش ندارد و مجموع اعتباراتی که در نظر گرفته می‌شود باید هزینه‌های مختلف اعم از پرسنلی، حقوق کارمندان و فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی را پاسخگو باشد.

وی بیان کرد: موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با برنامه‌ریزی سالانه مبلغی برای کارهای پژوهشی کنار می‌گذارد؛ به طور مثال سال گذشته موسسه با توجه به طرح‌هایی که داشت بیش از دو هزار و ۸۰۰ میلیون تومان به طرح‌های خاصی که مقدمه‌ای برای طرح‌های اصلی بودند به استان‌ها اختصاص داد و بیش از ۴۵ میلیارد تومان به طرح‌های ادامه‌دار اختصاص پیدا کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.