پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: به مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) که در طول سال در مجالس آل‌الله(ع) شرکت می‌کنند نیز همان توصیه مرحوم میرزا حسین نوری در کتاب لؤلؤ و مرجان را دارم که ایشان بر این موضوع تأکید داشت که منبر دو پله دارد، یکی صدق و دیگری اخلاص.

منبر دو پله دارد، یکی صدق و دیگری اخلاص

از جمله برنامه‌هایی که از سوی امامان معصوم(ع) مورد تشویق قرار گرفته تا از این طریق، خاطره رشادت‌ها و مظلومیت‌های شهدای کربلا و فرهنگ عاشورا زنده بماند، سرودن مدح و مرثیه است. قالب شعر به لحاظ برخورداری از وزن و آهنگ و بعد عاطفی، مؤثرتر و ماندگارتر است. از این رو به عنوان سلاحی مؤثر در دفاع از حق و ستایش راستی و راستان‌ به کار گرفته شده است. 

عزاداری و مجالس تعزیه، یکی از عناصر و عوامل برجسته‌‏ای است تا آموزه‏‌های نظری و عملی امامان راستین، به نسل‏‌های آینده منتقل شود. مراسم عزاداری، به دلیل قالب و محتوا، بهترین راه برای تعلیم و تربیت نسل جدید و آشنایی آنان با گفتار و کردار اهل‏ بیت(ع) است. به همین دلیل یکی از مهمترین ارکان تأثیرگذار در این زمینه ذاکران اهل بیت(ع) هستند و انتخاب سبک‌های ماندگار و تأثیرگذار و نیز تأسی به اخلاق و منش جوان پسند از سوی ایشان باعث می‌شود تا نوجوانان و جوانان بیشتری جذب مجالس حسینی شوند. 

مهدی امین‌فروغی،‌ مترجم و پژوهشگر تاریخ اسلام ، ضمن توصیه به ذاکران اهل بیت(ع) در اجرای برنامه‌های ویژه ماه محرم، اظهار کرد: محرم، ماهی است که شیعیان و دلدادگان حضرت سیدالشهدا(ع) به شست‌وشوی روح خود می‌پردازند. عاشورا، شب قدر دیگری است و در کنار شب‌های قدر، شب‌های عاشورا نیز برای ما سرنوشت‌ساز است و مجالس حسینی در این ایام برگزار می‌شود و مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) در این مجالس شرکت کرده و با نفس و نور وجود خود مجالس را معطر می‌کنند.

وی افزود: توصیه بسیار مهمی که می‌توان به تمامی دوست‌داران اباعبدالله(ع) داشت، این است که این ایام برای ما سرنوشت‌ساز است و باید سعی کنیم در طلیعه ماه محرم، دل‌های خود را از کدورت‌ها و کینه‌ها پاک کرده و با دل مصفا و ظرف پاکیزه وارد این ایام شویم.

امین‌فروغی ادامه داد: در این ایام باید چنانچه بین محبان اهل بیت(ع) دلخوری و کدورتی وجود دارد، آن‌ها را کنار بگذارند و همان‌گونه که مردم به سفر حج می‌روند و پیش از آن از یکدیگر حلالیت می‌طلبند، دوست‌داران سیدالشهدا(ع) نیز پیش از محرم این کار را انجام دهند و دل‌های خود را جلا دهند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: به مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) که در طول سال در مجالس آل‌الله(ع) شرکت می‌کنند نیز همان توصیه مرحوم میرزا حسین نوری در کتاب لؤلؤ و مرجان را دارم که ایشان بر این موضوع تأکید داشت که منبر دو پله دارد، یکی صدق و دیگری اخلاص. بنده توصیه می‌کنم که همه ما این دو پله را رعایت کنیم و در آنچه که می‌گوییم صادق باشیم و اخلاص را رعایت کنیم و هیچ چیز را بر اباعبدالله(ع) برتری ندهیم و بدانیم که سر سپردن به این آستان سعادت دنیا و آخرت را به همراه خواهد داشت.   

وی در رابطه با ضرورت بازگشت به روضه‌های قدیمی و سبک‌های اصیل تأثیرگذار در حوزه مداحی نیز تصریح کرد: اولین اقدامی که باید در این زمینه انجام دهیم، این است که با تاریخ مرثیه‌خوانی و عزاداری در جامعه شیعه آشنا شده و بدانیم که گذشتگان در این رابطه چگونه عمل می‌کردند. برای آشنایی با این تاریخ، هم می‌توانیم از لابلای کتاب‌های تاریخی و مقاتل بهره ببریم و هم می‌توانیم با پیرغلامان اهل بیت(ع) در ارتباط باشیم تا به سیره گذشتگان در این زمینه پی برده و آن را حفظ کنیم. 

امین‌فروغی بیان کرد: البته جوانان نیز حال و احوال خود را دارند و نمی‌توانیم شور و حال ایشان را نادیده بگیریم اما باید نوآوری‌های خود را با تکیه به سنت‌ها، تاریخ و سیره اهل بیت(ع) و بزرگانی که این پرچم را به دست ما داده‌اند، ایجاد کنیم به شرط آنکه این نوآوری‌ها موجب وهن جایگاه اهل بیت(ع) و آزرده‌خاطری دوستان امام حسین(ع) نباشد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام اظهار کرد: مداحان جوانی که به این عرصه وارد می‌شوند باید پیوسته از محضر یک عالم اخلاق و معلم سیر و سلوک استفاده کنند تا از او اخلاق بیاموزند و معنویت و روح و روان ایشان پاکیزه باشد. مداحان جوان باید به صورت دائم با پیرغلامان اهل بیت(ع) ارتباط داشته و از سیره ایشان استفاده کنند تا بتوانند بهترین ارائه را در فعالیت‌های خود داشته باشند.    

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.