انتخاب چهاردهم

روزنامه القدس العربی با تیتر «جنگ داخلی در آمریکا پیش روی ما است؟» نوشت: وقوع جنگ داخلی در آمریکا به هیچ عنوان بعید نیست. مردم آمریکا این روزها از خود می‌پرسند چرا انتخاب‌ هایشان میان ۲ گزینه مسن و گستاخ محدود شده است؟

آیا جنگ داخلی دوم در آمریکا رخ می دهد؟

به گزارش قدس آنلاین، سال گذشته شبکه خبری سی‌ ان‌ ان  با ارزیابی شرایط داخلی آمریکا و حساسیتی که در این دور از انتخابات ریاست جمهوری این کشور با آن مواجه است، در تحلیلی به گمانه زنی پیرامون احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور پرداخت.

سی ان ان در تحلیل خود نوشت: درحالی که تنها سه ماه از سال ۲۰۲۴ می گذرد به نظر می رسد از جریان های اصلی و فرعی سیاسی در آمریکا، خشونت های سیاسی ناگواری از آنها پیش بینی می‌شود، دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از هم اکنون یکی از پرسر و صدا ترین پیش گویی های سیاسی را مطرح کرده و هشدار داده است چنانچه اتهامات جنایی علیه وی منجر به شکست او در انتخابات ۲۰۲۴ شود، «بلوایی در کشور» به پا خواهد شد.

حالا از آن موقع چند ماه می گذرد و طبق تصمیم دادگاه که هفته گذشته اعلام شد قرار است اجرای رای دادگاه عقب بیفتد.

اما «باربارا والتر » (Barbara F. Walter) در کتاب «جنگ های داخلی چگونه آغاز می شوند چگونه آنها را متوقف ساخت» می نویسد: بیش از آنکه هرکدام از ما بدان باور داشته باشیم، به (وقوع) جنگ داخلی (در آمریکا) نزدیک هستیم، چراکه بامجموعه ای مسموم از تندروهای سیاسی و قطبی شدن و فرقه گرایی اجتماعی و فرهنگی، استقبال افکار عمومی از تئوری های توطئه، وفور سلاح (نزد افراد عادی در آمریکا) و شبه نظامیان مسلح و عدم اعتماد به دولت لیبرال و دموکراتیک غربی را مواجه ایم.

در این تحلیل طیفی از برتری‌ طلبان و ملی‌ گرایان سفیدپوست، نژادپرست‌ ها، بیگانه‌ هراسی‌ ها و شبه‌نظامیان ضد دولت که به شدت بر این باورند دولت های آزاد و مدرن غربی بغایت فاسد بوده و ناتوان در ایجاد جامعه رستگار بوده باید نابود شده و تا جامعه و حکومتی به شیوه جدید پدید آید، از عوامل هراسناک در وقوع جنگ داخلی در آمریکا اشاره شد.

البته برنامه داده‌ های درگیری اوپسالا (UCDP)، نیز به عنوان یک منبع معتبر درباره درگیری‌ های مسلحانه، جنگ داخلی و خشونت یک‌ طرفه را به‌ صورت استفاده عامدانه هر گروه رسمی سازمان‌ یافته از نیروی مسلحانه تعریف می کند که منجر به دستکم بیست و پنج کشته مرتبط با درگیری در یک سال می شود.

این در حالی است که آمریکا در تاریخ خود تجربه جنگ داخلی داشته، آن طور که رسانه های آمریکایی گزارش داده اند جنگ داخلی آمریکا (۱۲ آوریل ۱۸۶۱- ۹ مه ۱۸۶۵) میان دولت‌های پشتیبان اتحادیه فدرال (موسوم به اتحادیه) و ایالت‌ های جنوبی یا جنوب به وقوع پیوست که رأی به جدایی از ایالات متحده و تشکیل کنفدراسیون ایالات مؤتلفه آمریکا داده‌ بودند

چندی پیش  «سارا پیلین» فرماندار پیشین آلاسکا و نامزد سابق معاونت ریاست‌ جمهوری از حزب جمهوری‌ خواه گفته بود:«اگر مقام‌ های ایالتی و فدرال به پیگرد قانونی دونالد ترامپ ادامه دهند، جنگ داخلی دوم آمریکا رخ خواهد داد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.