انتخاب چهاردهم

۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۶
کد خبر: 998372

«نامیرا» اثر صادق کرمیار  سال 1388 به کوشش انتشارات کتاب نیستان منتشر شد. عنوان این کتاب به حقیقت جاودان و فراموش‌نشدنی واقعه کربلا و نامیرایی آن جان‌های بزرگی اشاره دارد که در راه خداوند و حقیقت شهید شدند.

عاشورا؛ حقیقتی جاودان و فراموش‌نشدنی

امام حسین(ع) چراغ حقیقت الهی است و همواره در مسیر هدایت بشر گام برداشته است؛ چه در زمان حیات و چه پس از شهادت در ظهر عاشورا. در راستای ضرورت آگاهی و درس‌آموزی از این واقعه عظیم، کتاب‌ها و روایت‌های بسیاری نوشته شده است. در این مطلب به یکی از این کتاب‌ها که در قالب داستانی جذاب و گیرا نوشته شده، می‌پردازیم. امید که خواندن مطالبی از این دست چراغ راهمان باشد.

درباره کتاب رمان نامیرا

«نامیرا» اثر صادق کرمیار  سال 1388 به کوشش انتشارات کتاب نیستان منتشر شد. عنوان این کتاب به حقیقت جاودان و فراموش‌نشدنی واقعه کربلا و نامیرایی آن جان‌های بزرگی اشاره دارد که در راه خداوند و حقیقت شهید شدند. صادق کرمیار در «نامیرا» با نگاهی متفاوت روایتی از واقعه‌ کربلا را برای مخاطب خود نقل می‌کند. این کتاب که تا امروز به چهلمین چاپ خود رسیده، در سال‌های گذشته جوایز متعددی را نیز دریافت کرده است. نامیرا به زبان عربی هم ترجمه و در کشور لبنان منتشر شده است.

کرمیار در این کتاب با تحقیقات بسیار زیادی در مورد اتفاقات پیش از واقعه عاشورا، بستری تاریخی بر پایه حقیقت بنا و بعد روایتی داستانی را در دل آن ایجاد کرده است. او ایده نوشتن کتاب را تفکر درباره «عبدالله بن عمیر» و چرایی واقعه کوفه می‌داند و در این اثر، جریان تصمیم کوفیان و دعوت از حسین بن علی(ع)، سپس تردیدها و بدعهدی، پیمان‌شکنی و عقب‌نشینی مردم کوفه را روایت می‌کند.

کرمیار در نامیرا به‌صراحت تأکید می‌کند انگیزه‌ بسیاری از مردم کوفه از دعوت حسین بن علی (ع) منافع مادی و دنیوی بوده است. او با بیان روایتی از عبدالله بن عمیر که از شهدای واقعه‌ عاشوراست، همین نکات مبهم رفتار مردم کوفه با امام زمانشان را بررسی و نقل می‌کند.

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

اگر به عنوان یک فرد علاقه‌مند به مطالعه، به دنبال خواندن کتابی داستانی با نگاهی نو به واقعه عاشورا با پیش‌زمینه تاریخی و تحلیلی از آنچه در محرم سال 61ه.ق در کربلا اتفاق افتاد و داستان‌ها و وقایع مربوط به آن هستید، خواندن این کتاب را به شما توصیه می‌کنیم. داستان، روایتی نو و تازه درباره‌ این واقعه است و همین نگاه بی‌سابقه به واقعه‌ عاشورا این اثر را از سایر کتاب‌های مربوط به عاشورا متمایز و آن را به اثری خواندنی تبدیل کرده است.

خلاصه کتاب نامیرا

نامیرا با راوی سوم شخص، داستان دختر و پسر جوانی است که برای حمایت از امام حسین(ع) و یزید تردید دارند. در ادامه داستان، این دو جوان با استدلال‌های مختلف به حقانیت امام حسین(ع) پی می‌برند. نویسنده در این اثر به بخشی از تاریخ اسلام و شیعه می‌پردازد.

خبرنگار: زهره هاشمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.