یک نشریه تخصصی پزشکی با بررسی پیامدهای ماه‌ها حملات مرگبار رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در نوار غزه هشدار داد شمار تلفات این جنگ می‌تواند به ۱۸۶ هزار نفر برسد.

لنست: شمار تلفات جنگ غزه می‌تواند به ۱۸۶ هزار نفر برسد

به گزارش قدس آنلاین، نشریه لنسِت (The Lancet) در گزارشی جدید با در نظر گرفتن تعداد کشته شده‌های فعلی جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و  مرگ‌های غیرمستقیم مورد انتظار در آینده ارزیابی کرده است که شمار تلفات فلسطینیان ده‌ها برابر خواهد شد.

لنست در گزارش خود گفت: حتی اگر درگیری فوراً پایان یابد، در ماه‌ها و سال‌های آینده بسیاری از مرگ‌های غیرمستقیم به دلایلی مانند بیماری‌های باروری، مسری و حتی غیرواگیر ادامه خواهند داشت.

این نشریه افزود: انتظار می‌رود با توجه به شدت این درگیری، تعداد کل کشته‌ها زیادتر باشد. زیرساخت‌های بهداشتی ویران شده؛ کمبود شدید غذا، آب و سرپناه وجود دارد؛ جمعیت قادر به فرار به مکان‌های امن نیست و بودجه آنروا (UNRWA)، یکی از معدود سازمان‌های بشردوستانه که هنوز در نوار غزه فعال است، قطع شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: در درگیری‌های اخیر، مرگ‌های غیرمستقیم بین سه تا ۱۵ برابر تعداد مرگ‌های مستقیم است. با به‌کارگیری یک تخمین محافظه‌کارانه مبنی بر چهار مرگ غیرمستقیم به ازای هر یک مرگ مستقیم در ۳۷ هزار و ۳۹۶ مرگ گزارش شده، تخمین این که تا ۱۸۶ هزار مرگ و میر یا حتی بیشتر می‌تواند به جنگ فعلی در غزه نسبت داده شود، غیر محتمل نیست.

به گزارش لنست، با توجه به برآورد جمعیت نوار غزه در سال ۲۰۲۲ به تعداد ۲ میلیون و ۳۷۵ هزار و ۲۵۹، این میزان تلفات به ۷.۹ درصد از کل جمعیت غزه تبدیل می‌شود.

به گفته وزارت بهداشت غزه، آمار کشته‌شدگان از هفت اکتبر تا ۱۹ ژوئن، ۳۷ هزار و ۳۹۶ نفر در نوار غزه بوده که به احتمال زیاد دقیق نیست (یا دست کم گرفته شده است)، زیرا توسط تحلیل‌های مستقل پشتیبانی می‌شود.

لنست در این گزارش خاطرنشان کرد ارقام این وزارت‌خانه توسط مقامات اسرائیلی مورد اعتراض قرار گرفته است، اما توسط سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل، سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان رقم دقیق پذیرفته شده است.

علاوه‌براین، سازمان ملل تخمین می‌زند که تا ۲۹ فوریه ۲۰۲۴، ۳۵ درصد از ساختمان‌ها در نوار غزه ویران شده‌اند، بنابراین تعداد اجساد مدفون در زیر آوار احتمالاً قابل توجه است و تخمین زده می‌شود بیش از ۱۰ هزار نفر باشد.

نشریه بریتانیایی تاکید کرد: برقراری فوری آتش‌بس در نوار غزه، همراه با اقداماتی برای ایجاد امکان توزیع تجهیزات پزشکی، غذا، آب سالم و سایر منابع برای نیازهای اولیه انسانی ضروری است. به‌طور همزمان، نیاز به ثبت میزان و ماهیت رنج در این جنگ وجود دارد. مستندسازی مقیاس واقعی برای اطمینان از پاسخگویی تاریخی و اذعان به هزینه کامل جنگ بسیار مهم و همچنین یک الزام قانونی است.

وزارت بهداشت غزه تنها سازمانی است که کشته‌شدگان را شمارش می‌کند. به‌علاوه، این داده‌ها برای بازیابی پس از جنگ، بازسازی زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی کمک‌های بشردوستانه بسیار مهم خواهد بود.

وزارت بهداشت غزه روز یک‌شنبه شمار کشته‌ها را ۳۸ هزار و ۱۵۳ نفر اعلام و تصریح کرد از هفت اکتبر تاکنون ۸۷ هزار ۸۲۷ نفر در غزه مجروح شده‌اند.

به نوشته لنست، با گذشت ۹ ماه از جنگ، بخش های وسیعی از غزه در میان محاصره فلج کننده مواد غذایی، آب سالم و دارو ویرانه شده است.

رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری به نسل‌کشی متهم شده است که آخرین حکم آن به تل‌آویو دستور داد تا فوراً عملیات خود را در شهر جنوبی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی قبل از حمله به آن در ۶ مه از جنگ پناه برده بودند، متوقف کند.

همچنین یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خواستار آتش‌بس فوری در غزه شده است اما رژیم صهیونیستی با تداوم تهاجم وحشیانه خود به غزه و نادیده گرفتن این قطعنامه با محکومیت بین‌المللی مواجه شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.