فیلیپین و ژاپن امروز (چهارشنبه) قرارداد دفاعی - نظامی امضا کردند که به موجب آن می‌توانند برای نخستین بار در خاک یکدیگر رزمایش مشترک برگزار کنند.

فیلیپین و ژاپن قرارداد دفاعی-نظامی امضا کردند

به گزارش قدس آنلاین، تارنمای نشریه سنگاپوری «ستریت تایمز» (The Straits Times) با انتشار این خبر نوشت: این قرارداد اقدامی جهت تقویت همکاری در برابر پیشروی های پکن در دریای شرقی و جنوبی چین قلمداد می شود.

بر اساس این گزارش فردیناند مارکوس (Ferdinand Marcos Jr) رئیس جمهوری فیلیپین پس از دیدار با یوکو کامیکاوا (Yoko Kamikawa) وزیر امور خارجه و مینورو کی‌هارا (Minoru Kihara) وزیر دفاع ژاپن در کاخ ریاست جمهوری خود در مانیل، شاهد امضای «توافقنامه دسترسی متقابل» موسوم به آرای‌ای (RAA) بود.

این توافق‌نامه دسترسی متقابل برای اعزام سربازان جهت برگزاری رزمایش های مشترک در خاک دو کشور را ارائه می کند و اکنون فیلیپین پس از استرالیا و انگلیس، سومین کشوری است که به آن می پیوندد.

تارنمای ستریت تایمز در ادامه نوشت: گسترش نفوذ چین در منطقه هند و اقیانوسیه باعث شده است تا کشورهای آمریکا، ژاپن و فیلیپین در مقابل آن به همکاری های سه جانبه امنیتی مبادرت ورزند.

رابین گارسیا، تحلیلگر سیاسی حاضر در مانیل گفت: این توافق دفاعی، راه را برای نیروهای فیلیپینی و ژاپنی هموار می کند تا راهبردهای آماده شدن جهت درگیری های احتمالی در سه منطقه دریاهای شرق و جنوب چین و تنگه تایوان را هماهنگ کنند.

بر اساس این گزارش، توافق دفاعی مورد اشاره پس از تصویب در مجلس های دو کشور نهایی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.