برخی از مردم جامعه از دستاوردهای نظام اسلامی و دولت خدمت، اطلاع کافی ندارند؛ چون در فضای مجازی جریان‌هایی در اختیار مخالفان و دشمنان است و گاه این جریان‌ها مانع شنیدن و دیدن درست اطلاعات و حقایق می‌شوند و برای شکستن این فضا باید در سه محور خدمت، دعوت و روایت فعالیت کرد.

تبیین با تاروپود محبت!

حجت‌الاسلام محمدهادی صالح‌پرور یا «شیخ صالح» خودش را «طلبه امیر بیانی» معرفی می‌کند که اشاره‌ای است به «مؤسسه تخصصی خطابه امیر بیان(ع)». همان مؤسسه‌ای که امروز عضو شورای راهبردی آن است. تخصصش مشاوره و آموزش تبلیغ دینی است؛ از مخاطب‌شناسی و روان‌شناسی تبلیغ گرفته تا خطابه و سخنرانی و پرده‌خوانی.«شیخ صالح» از طرحی می‌گوید که با همکاران تبلیغی‌اش و به مدیریت حجت‌الاسلام محمدتقی وکیل‌پور برای تببین دستاوردهای نظام اسلامی، اهمیت مشارکت در انتخابات و نقش آفرینی در روزهای مهمی که گذشت، راه‌اندازی کرده‌اند.

خدمت، دعوت، روایت

حجت‌الاسلام صالح‌پرور معتقد است برخی از مردم جامعه از دستاوردهای نظام اسلامی و دولت خدمت، اطلاع کافی  ندارند؛ چون در فضای مجازی جریان‌هایی در اختیار مخالفان و دشمنان است و گاه این جریان‌ها مانع شنیدن و دیدن درست اطلاعات و حقایق می‌شوند و برای شکستن این فضا باید در سه محور خدمت، دعوت و روایت فعالیت کرد. یعنی خدمت‌رسانی به مردم را ادامه داد، از آن‌ها برای شنیدن و کنشگری دعوت کرد و روایت پیشرفت‌ها و دستاوردها را برایشان ارائه داد.

در چنین شرایطی تشکیل جبهه واحد انقلابی علاوه بر اینکه توطئه دشمن در مدیریت فضای روانی جامعه را خنثی می‌کند، بستر بسیار مناسبی برای تحقق زنجیره تمدنی خواهد بود که رهبر معظم انقلاب در 22 بهمن 1397 در بیانیه گام دوم آن را مطرح کرده و در 31 خرداد 1398 راهکار اجرایی شدن آن را تبیین فرمودند.

اما جرقه این طرح هم از بیانات رهبر معظم انقلاب در 14 خرداد 1400 به ذهن مبلغان خطور کرد: «همه آحاد مردم، تک‌تک آحاد مردم، خودشان را موظف بدانند که علاوه بر اینکه در انتخابات شرکت می‌کنند، دیگران را هم به شرکت در انتخابات دعوت کنند. این تواصی به حق است: «و تواصوا بالحق» که در قرآن کریم هست. این وظیفه است و این کار را انجام بدهند؛ افراد خانواده، دوستان، همکاران، معاشرین، آحاد مردم و کسانی که با آن‌ها سر و کار دارید را به [شرکت در انتخابات] دعوت کنید».

ارتباط و هم‌افزایی برای ایران

مدیر اجرایی طرح می‌گوید: این شبکه متشکل از 31 مبلغ استانی است که هر کدام در مرکز استان هشت مبلغ فعال را جذب می‌کند و این فرایند تا چهار حلقه ادامه می‌یابد. گرچه حلقه‌های اولیه طلبه و مبلغ دینی هستند، ولی حلقه‌های بعدی الزاماً طلبه نیستند و می‌توانند از سایر اقشار باشند.این طرح در حقیقت اجتماع و اتصال فعالان انقلابی در عرض یکدیگر است که مشارکت عناصر فعال و انقلابی بتواند ظرفیت و توان بیشتری برای دعوت به مشارکت و تقویت نظام اسلامی ایجاد کند؛ با کمترین هزینه و بیشترین تأثیر.

مبلغان نفر به نفر انقلاب

نام شبکه ملی «مِنّا» از عبارت «مبلغان نفر به نفر انقلاب» گرفته شده است. طبیعتاً ارتباط نفر به نفر با افراد بر اساس پیوند دوستی و محبت میان طرفین ایجاد و تقویت می‌شود .بر همین اساس در این مدل شبکه‌سازی هر مبلغ به جای سخنرانی عمومی اقدام به برقراری ارتباط تک‌نفره و گفت‌وگویی چهره به چهره با مخاطب می‌کند. ارتباط نفر به نفر به خودی‌خود به زمان زیادی نیاز دارد، اما استفاده از افراد جذب شده فعال و توانمند به عنوان جذب‌کننده سایر افراد و حلقه‌ها و ارتباط ‌گیری حلقه‌های بعدی به‌طور موازی، سرعت ارتباطات را افزایش می‌دهد .

حلقه آخر

شبکه تبلیغی نفر به نفر که باهدف آگاهی‌بخشی به عموم مردم شکل گرفته، درنهایت و در حلقه انتهایی تلاش می‌کند بر اساس اصل محبت و تبعیت، به جذب بستگان، دوستان و همکاران خود بپردازد و آگاهی‌های لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهد. اینجا آخرین و مهم‌ترین بخش زنجیره است که هدف کل زنجیره را محقق می‌کند. افراد حلقه آخر مناسب‌ترین مبلغان برای ارتباط با عموم مردم هستند، چرا که زبان مفاهمه با مردم را می‌دانند و با توجه به ارتباطات نزدیکی که میان آن‌ها برقرار است، علقه‌های دوستی و محبت سبب تأثیرگذاری بیشتر و جذب سریع‌تر خواهد شد.

هدف، تبیین بود نه تبلیغ

این شبکه در ایام انتخابات  گزینه مصداقی معرفی نکرده و از هیچ‌یک از نامزدها حمایت نکرد، چون اقتضای یک شبکه ملی و گسترده این است که مصلحت کل مردم و نظام جمهوری اسلامی را در نظر بگیرد. این امر با مشارکت هرچه بیشتر همه افراد جامعه محقق می‌شود تا از بیشترین ظرفیت‌های مردمی استفاده شود.از این‌رو در این شبکه علاوه بر بیان دستاوردهای نظام اسلامی و دولت خدمت، صرفاً به تبیین ملاک‌ها و معیارهای انتخاب اصلح بسنده شد تا مردم در فضایی کاملاً آزاد و عاقلانه، حق انتخاب داشته باشند.

برای ایجاد اعتماد ملی و امید به آینده

مبلغان این شبکه برای ایجاد یک شبکه ملی منسجم و انقلابی اهدافی را درنظر گرفته‌ بودند که تقویت خودباوری در برابر هجمه رسانه‌های معاند، تبیین دستاوردهای نظام اسلامی و پاسخ به شبهات کارآمدی برای ایجاد اعتماد ملی و امید به آینده از آن جمله‌ بود. البته این شبکه تبلیغی علاوه بر تبیین دستاوردهای واقعی، تقویت نقش مردم، توجه به آسیب‌ها و بسترسازی برای نقد سازنده، مطالبه‌گری و عدالت اجتماعی در کشور را نیز مدنظر قرار داده است .کاری که باید در ادامه مسیر و پس از انتخابات هم ادامه داشته باشد.

قوانین کنشگری

هدف اول و مهم در شبکه منا، تقویت همدلی است. بنابراین در ایام انتخابات، تخریب و توهین به هر شخص و گروه ممنوع بود و تبیین حقایق بدون اهانت انجام می‌شد. گفت‌وگوهای طولانی دونفره و مشاجره در فضای عمومی گروه‌ها نیز که در تعارض با این هدف است، مجاز نبود. همچنین حرکت‌های حمایتی و جانبدارانه از یک نامزد خاص ممنوع بود و اعضای شبکه صرفاً باید ناظر به شاخص‌ها و تطبیق آن بر افراد، به تبیین می‌پرداختند. کاری که تعطیل‌بردار نیست و همچنان باید ادامه یابد.

خبرنگار: محمد ولیان‌پور

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.