نیمه دوم تیرماه ۱۳۷۹، مؤسسه «سیاست خاور نزدیک واشنگتن» طرح جامع ایجاد آشوب در ایران را به وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و شورای امنیت ملی آمریکا ارائه داد.

اندیشکده آشوب

پژوهش برای سلطه
در آشوب و اغتشاش‌های حداقل ۱۵ سال اخیر کشورمان اگرچه می‌توان دلایل، بهانه‌های داخلی، نارضایتی‌ها و... را هم به عنوان جرقه، دخیل دانست اما اگر دنبال ریشه‌های ماجرا می‌گردید باید به سال‌های پایانی دهه۷۰ برگردید. البته و اگرچه نام «آمریکا» در جلو و پشت پرده همه حوادث چهل ساله اخیر می‌درخشد، اما قرار نیست توپ همه آشوب‌های ایجاد شده در ایران را فقط به زمین دولتمردان آمریکایی بیندازیم. چه اینکه وقتی ردّ ماجرا را می‌زنید در همان قدم‌های اول به «مؤسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن» با تیپ و تریپ اندیشکده و یک مؤسسه تحقیقاتی- مطالعاتی و بعد هم به جناب «پاتریک کلاوسون» می‌رسید که به ظاهر اقتصاددان درجه اول و پژوهشگر حرفه‌ای و گویا مدیر بخش پژوهش مؤسسه هم هست. در حال حاضر بخش ایران این مؤسسه را  مهدی خلجی، پاتریک کلاوسون، باربارا ای.لیف، مایکل آیزنستات، مایکل سینگ و کاترین باوئر می‌چرخانند.

این طور نیست
حالا بماند که مؤسسه واشنگتن عمری چهل ساله و تقریباً برابر با انقلاب اسلامی دارد، اما ردزنی‌ها و دنباله‌گیری‌ها را اگر ادامه بدهید، سر از اسرائیل درمی‌آورید! ما نمی‌گوییم اما برخی دانشمندان و سیاستمداران آمریکایی معتقدند این مؤسسه بخشی از هسته مرکزی لابی اسرائیل‌ها در آمریکاست. «جان مرشایمر» استاد دانشگاه شیکاگو و «استیون والت» رئیس مدرسه کندی وابسته به دانشگاه هاروارد در کتابشان «لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا» می‌نویسند: «با اینکه مؤسسه واشنگتن پیوندهایش با اسرائیل را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد و مدعی است نقطه نظری متوازن و واقع‌گرایانه درخصوص مسائل خاورمیانه ارائه می‌دهد، این‌طور نیست. فی‌الواقع این مؤسسه را کسانی تأمین بودجه و اداره می‌کنند که عمیقاً به پیشبرد برنامه‌های اسرائیل متعهدند!».

روش خوب مداخله
طرح سال۱۳۷۹ را « پاتریک کلاوسون» ارائه می دهد که سوابق مدیریتی و فعالیت‌هایش نشان می‌دهد ازجمله مخالفان سرسخت ایران است. پس از ارائه آشکار این طرح است که شما «کلاوسون» را یکسره در حال نوشتن مقالات ضدایرانی یا حضور در سمینارها و نشست‌های تخصصی-سیاسی در حال سخنرانی علیه ایران و ارائه راهکار برای تغییر حاکمیت در کشورمان می‌بینید. از ۱۰ جلد کتاب معروف او درباره جهان اقتصاد و سیاست، دست‌کم چهار تایش مربوط به ایران و اوضاع آن است. کلاوسون سال۲۰۰۶ در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: مسئله این است ببینیم حکومت ایران تا کی دوام می‌آورد... ایالات متحده آمریکا باید برای برخورد قهرآمیز با ایران آماده باشد... تلاش برای براندازی حکومت و اقداماتی مانند خرابکاری در تأسیسات صنعتی می‌تواند روش خوبی برای مداخله باشد... اگر این تلاش‌ها نتایج مطلوبی در پی نداشت، ایالات متحده باید برای جنگی گسترده‌تر آماده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.