اجلاس دو روزه سران ناتو در واشنگتن آمریکا در حالی به پایان رسید که جنگ غزه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای خاورمیانه هیچ جایی در آن نداشت.

نباید انتظار برقراری عدالت یا حمایت از مردم غزه را در نشست اعضای ناتو داشته باشیم

به گزارش قدس آنلاین، اجلاس دو روزه سران ناتو در واشنگتن آمریکا در حالی به پایان رسید که جنگ غزه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای خاورمیانه هیچ جایی در آن نداشت تا این‌گونه مشخص شود جان فلسطینی‌ها و تمام جنایاتی که رژیم صهیونیستی رقم می‌زند برای سران غرب کمترین اهمیتی ندارد.

سران بزرگ‌ترین بلوک نظامی جهان دور یک میز نشستند و تا توانستند برای روسیه خط و نشان کشیدند و لی‌لی به لالای ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گذاشتند. 

این رویکرد ریاکارانه در قبال بحران‌های جهانی تا حدی مشهود بود که صدای برخی از مقامات غربی را هم درآورد. به‌طور نمونه پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا که دولتش به‌تازگی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته با موضع‌گیری در این باره از کشورهای عضو ناتو خواست با کنار گذاشتن استانداردهای دوگانه، همان اتحاد و رویکرد خود در اوکراین را در برابر غزه نیز داشته باشند. 

ناتو؛ پیمانی استعماری در راستای اهداف غرب

استانداردهای دوگانه و تقسیم جنگ به خوب و بد/ روایت‌گری غلط غرب درباره جنگ غزه و اوکراین داد متحدان را هم درآورد


ناصر ترابی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با قدس در ارزیابی این نوع رفتار غرب در قبال بحران اوکراین و غزه، گفت: مبنای شکل‌گیری پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال ۱۹۴۹ بر اساس سلطه و استعمارگری در مناطق مختلف جهان بوده تا جایی که متولیان تأسیس این پیمان شامل آمریکا، انگلستان و فرانسه از اعضای اصلی و حامیان تشکیل دولت جعلی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی بوده‌اند، بنابراین نباید انتظار برقراری عدالت و یا حمایت از مردم غزه را در نشست واشنگتن داشته باشیم.

وی تصریح کرد: فضای ناتو و غرب همواره با استانداردهای دوگانه همراه بوده و هر جایی که فضای بین‌المللی به نفع آن‌ها نباشد با ابزار تهدید و خشونت وارد می‌شوند. این مسئله را امروز به‌خوبی در دو موضوع مهم جهانی در غزه و اوکراین شاهد هستیم؛ آن‌ها نسل‌کشی در غزه را دفاع مشروع صهیونیست‌ها می‌دانند و کمک‌های مالی، نظامی و ارسال سلاح‌های نامتعارف  به کی‌یف را کمک‌های بشر دوستانه معرفی می‌کنند.

ترابی در پاسخ به این پرسش که چرا اسرائیل همواره عضوی جدایی‌ناپذیر از ناتو در ۷۵سال اخیر بوده، ناتو را پدرخوانده اسرائیل نامیده و افزود: در این باره باید به یکی از سخنرانی‌های  بایدن در سال‌های گذشته اشاره کرد که وی به صراحت اعلام کرده بود اگر اسرائیل در ۱۴ می ۱۹۴۸ در فلسطین شکل نمی‌گرفت باید مشابه آن را در مسیر راهبردی غرب و ناتو  در خاورمیانه، به وجود می‌آوردیم.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان اظهار کرد: با توجه به نفوذ جریان راست‌گرایی در پارلمان اروپا و در اختیار گرفتن ساختار سیاسی در کشورهای ایتالیا، آلمان، اسپانیا و... توسط این جریان، به نظر می‌رسد سطح تنش و زاویه فکری این جریان با رهبران ناتو شدت یابد و حتی در آینده شاهد خروج برخی از اعضای اروپایی از این پیمان باشیم، چراکه امروز رهبران اروپایی به‌شدت تحت فشار افکار عمومی خود درخصوص نسل‌کشی و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه هستند و برای جلوگیری از گسترش اعتراضات و ثبات پایه‌های حکومت، رفتار خود را هم در قبال غزه و هم اوکراین تغییر خواهند داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.