در حالی که روزنامه تلگراف در مورد ساخت یک پایگاه نظامی چین در خاک تاجیکستان گزارش داده بود، اما امروز وزارت خارجه تاجیکستان این خبر را رد کرد.

ساخت یک پایگاه نظامی توسط چین در خاک تاجیکستان تکذیب شد/ همصدایی چین و تاجیکستان

به گزارش قدس آنلاین، شی جین‌پینگ، رئیس‌ جمهوری چین، چهارم ژوییه به تاجیکستان سفر کرد و توافقنامه‌ های متعددی در بخش تجارت و اقتصاد با امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان به امضا رساند، مامعلی رحمان و شی جین‌پینگ در دیداری که در شهر دوشنبه داشتند، بر همکاری مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری تاکید کردند.

اما همکاری نظامی این کشور با تاجیکستان طبق گزارش های رسانه های چینی به سال ۲۰۱۶ بازمی گردد، آن طور که رسانه های چینی در گزارش تحلیل کرده اند، چین میلیاردها دلار در آسیای مرکزی به عنوان بخشی از طرح «کمربند و جاده» سرمایه‌ گذاری کرده، طبیعتا تمایل به محافظت از سرمایه‌گذاری‌ هایش باعث می‌ شود که اهمیت بیشتری برای سیاست‌ گذاری در این مناطق قائل شود. 

ادر این میان روز گذشته روزنامه تلگراف نوشت: تصاویر ماهواره‌ ای نشان می‌ دهد که چین در حال ساختن یک پایگاه نظامی مخفی در مرز تاجیکستان و افغانستان است تا از طریق آن، تهدیدهای ناشی از سلطه طالبان بر افغانستان و گروه‌ های تروریستی مستقر در این کشور را کنترل کند.

این در حالی است که چین از سال های گذشته تاکنون«مکانیسم چهارجانبه هماهنگی و همکاری» با تاجیکستان، پاکستان و افغانستان را به عنوان وسیله‌ ای برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات و مبارزه با تروریسم شکل داد  علاوه بر این، آن طور که تلگراف گزارش داده، چین از حامیان و متحدان رژیم طالبان محسوب می‌ شود و پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان روابط نزدیکی با طالبان برقرار کرده است، شرکت‌های دولتی و خصوصی چین در سه سال گذشته قرارداد استخراج چندین معدن بزرگ افغانستان را با طالبان امضا کردند و نخستین کشوری بودند که «سفیر کبیر» رژیم طالبان را در خاکشان پذیرفتند.

براساس گزارش تلگراف، «این تاسیسات در دل کوه‌ هایی به ارتفاع حدود چهار هزار متر ساخته می‌ شوند و برج‌ های دیده‌بانی و نیروهای نظامی از هر دو کشور تاجیکستان و چین در آن مستقر خواهند شد که اکنون به صورت منظم در تمرین‌ های نظامی مشترک شرکت می‌ کنند، در این میان گزارش این روزنامه باعث شضد تا وزارت خارجه تاجیکستان نسبت به آن در قالب بیانیه ای واکنش نشان دهد.

وزارت خارجه تاجیکستان در واکنش به این ادعا اعلام کرد: گزارش‌ های منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ ها در مورد ساخت یک پایگاه نظامی از جانب چین در خاک کشور خوذ را بی اساس می‌ دانیم.

در بیانیه وزارت خارجه تاجیکستان، دوشنبه و پکن «شرکای راهبردی صادق» خوانده شدند که همکاری میانشان در همه زمینه‌ ها به طور پویا در حال توسعه است.

وزارت خارجه این کشور آسیای میانه همچنین خاطرنشان کرد که دو کشور سازوکارهای لازم را برای انجام فعالیت‌ های مشترک برای آموزش و ارتقای پرسنل برای سازمان‌ های مرزی و انتظامی ایجاد کرده‌ اند.

در همین راستا لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز این ادعا را تکذیب کرد و گفت: می‌ توانم با اطمینان بگویم که چین همیشه یک سیاست خارجی مستقل و صلح آمیز داشته و هیچ پایگاه نظامی در آسیای مرکزی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.