روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف نوشت: هر روز بیش از پیش مشخص می‌شود که این کشور در مرحله اول نیاز به سامانه‌های دفاع هوایی بیشتری دارد، در غیر این صورت این جنگنده‌ها نیز به سرنوشت جنگنده‌های به جا مانده از دوران شوروی اوکراین دچار می شود.

اف-۱۶‌های آمریکا در برابر تسلیحات مشابه روسیه از رده خارج است

به گزارش قدس آنلاین، چندی پیش «ژنرال چارلز براون» رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده طی جلسه‌ای در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا عنوان کرد: «ما فقط قرار نیست اف-۱۶ها را به اوکراین ارسال کنیم؛ بلکه خلبانان را آموزش خواهیم داد، هم‌ چنین بحث آموزش نگهداری این جنگنده‌ ها و ارسال سیستم‌ های تسلیحاتی دیگر نیز مطرح است.»

این در حالی است که دیوید آکس کارشناس نظامی آمریکایی در یادداشتی در روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف به این نکته اشاره کرد که با ادامه حملات موشکی روسیه و افزایش تلفات و خسارات نیروی هوایی اوکراین که منجر به نابودی چهار یا پنج جنگنده این کشور فقط در عرض ۷۲ ساعت شد، به طور فزاینده‌ای مشخص می‌شود که تنها راه نجات نیروی هوایی اوکراین، ورود سامانه‌های دفاع هوایی بیشتر غربی به این کشور است اما این سامانه‌ها بهتر است که هرچه سریع‌تر بیایند.

این کارشناس آمریکایی گفت: موج کنونی حملات موشکی روسیه از اول جولای (۱۱ تیر) آغاز شد، زمانی که یک پهپاد روسی، ۶ جنگنده سوخو ۲۷ نیروی هوایی اوکراین را که در فضای باز و در روز روشن در پایگاه هوایی میرگورود در فاصله ۱۶۰ کیلومتری از مرز شمالی اوکراین با روسیه پارک شده بودند، شناسایی کرد؛ یک موشک اسکندر روسی اصابت و دو جنگنده مافوق صوت اوکراین را منهدم کرد.

وی افزود: روز بعد، دوباره این اتفاق تکرار شد. یک پهپاد روسی بر فراز پایگاه هوایی اوکراین در پولتاوا درست در شرق میرگورود به پرواز درآمد و بار دیگر موشک اسکندر دیگری از راه رسید و یک بالگرد تهاجمی میل ۲۴ ارتش اوکراین را منهدم کرد.

این در حالی است که  مشاور امنیت ملی آمریکا پنجشنبه گذشته اعلام کرد که جنگنده‌ های اف ۱۶ در داخل اوکراین مستقر خواهند شد.

او گفت: " من به دلایل عملیاتی نمی توانم این جزییات را به اشتراک بگذارم. انتقال آنها به اوکراین در حال انجام است و خلبانان اوکراینی تابستان امسال با هواپیماهای اف ۱۶ پرواز خواهند کرد. "

در این میان امروز یک رسانه آمریکایی در یادداشتی کاربرد جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت این کشور را که برای استفاده در جنگ اوکراین به کی‌ یف وعده داده‌ شده است، بررسی کرده و آن را برای نبردهای مدرن «ناکارآمد» توصیف کرد.

در این یادداشت که در مجله «نشنال اینترست» منتشر شده، آمده است: جنگنده‌ های اف-۱۶ (F-۱۶) آمریکایی که به کی‌ یف وعده‌ داده شده‌اند، برای استفاده در نبرد با ارتش‌ های قدرتمند از رده خارج هستند و احتمالا در حریم هوایی تحت کنترل روسیه دوام نخواهند آورد.

«هریسون کاس» تحلیلگر این مجله در یادداشت خود اشاره می‌ کند که «وقتی اوکراینی‌ ها وارد حریم هوایی تحت کنترل روس‌ ها شوند، ارزش اف-۱۶ و شانس آن برای نجات یافتن به طرز چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.»

هریسون کاس در این مطلب به کی‌یف هشدار می‌ دهد که عملکرد قوی اف-۱۶ در عراق و افغانستان نشان‌ دهنده توانمندی‌ های این هواپیما در برابر توانمندی‌ های دفاع هوایی ارتش روسیه نیست.

این تحلیلگر در پایان اشاره کرد: اف-۱۶ یک چوب جادویی برای زلنسکی نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.