بدرقه جان به واکاوی ولادت تا فضایل و کرامات حضرت علی اکبر(ع) در قالبی ساده و شیوا می‌پردازد.

کتابی برای مطالعه/رشادت‌های دُردانه امام حسین(ع)

به گزارش قدس آنلاین در نهضت عاشورا مهمترین و سرنوشت سازترین نقش‌ها را نیروهای جوان عهده دار بودند. بارزترین صفت جوانان کربلا، وفاداری و جوانمردی آنان است. یکی از شهدای جوان کربلا حضرت علی اکبر(ع) بود. ایشان از حیث شجاعت و نبوغ، بهترین یادگار جدش علی بن ابیطالب و نخستین شهید از بنی هاشم در روز عاشورا بود که جسد مبارکش قطعه قطعه گردید و نزدیکترین شهیدی است که در کنار امام حسین(ع) دفن شده است. در مورد فضائل و رشادت‌های حضرت علی اکبر(ع) کتاب‌های زیادی نوشته اما یکی از بارزترین آنان کتاب «بدرقه جان» است که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

نخستین شهید جوان کربلا

کتاب «بدرقه جان» سیری در زندگی حضرت علی‌اکبر(ع)، تألیف واحد پژوهش مسجد مقدس جمکران، و تصحیح احمدرضا فیض‌پور، کتابی است که در سال 1389 و در قالب داستان به زندگی و سیره یکی از قهرمانان کربلا یعنی حضرت علی‌اکبر(ع) اختصاص یافته است. او فرزند رشید امام حسین(ع) است.

در مقدمه این اثر می‌خوانیم: «یکی از قهرمانان کربلا، فرزند رشید امام حسین(ع)، حضرت علی اکبر(ع) است. او که در خَلق و خُلق و منطق به رسول خدا(ص) می ماند.

رازدار لحظه های خلوت پدر، با نگاهی که مهر محمدی(ص) را به یاد می آورد، و با قامتی به بلندای اندیشه علوی(ع). در این اثر کوشیده شده، تا با این قهرمان دلیر آشنا شوید.

این اثر یک‌جلدی با مقدمه نویسنده آغاز شده و به دنبال آن محتویات کتاب، طی عناوین متعددی آمده است.

«بدرقه جان»، از سوی واحد پژوهش انتشارات مسجد مقدس جمکران گردآوری شده است و در شمارگان دو هزار جلد، از سوی این انتشارات منتشر شده است.

حضرت علی اکبر(ع) که اولین شهید اهل‌بیت در کربلاست شباهت‌هایی با پیامبر(ص) داشت که نویسنده در این کتاب به آن شباهت‌ها اشاره کرده و سپس به فضائل آن حضرت پرداخته است. او دراین‌باره می‌گوید: ما تردید نداریم که حضرت علی‌اکبر(ع) جامع تمام فضایل و بالاتر از همه، دارای مقام عصمت و به‌دوراز اخلاق ناروا بود، به شهادت پدرش که از باطن افراد آگاه است، او جامع صفات محمدی(ص) و آیینه تمام نمای آن حضرت است.

نویسنده در صفحات بعدی به آن ویژگی‌ها و خصائص پرداخته و در مورد هریک به بحث نشسته و از رشادت‌های حضرت علی‌اکبر(ع) در روز عاشورا و کیفیت شهادت آن حضرت سخن به میان آورده است.

کتابی برای مطالعه/رشادت‌های دُردانه امام حسین(ع)

در پایان کتاب نویسنده می‌گوید: برحسب ظاهر، چهار نفر از اهل کساء در کربلا نبودند؛ ولی شبیه‌ترین به آن‌ها در کربلا حضور داشته و سیدالشهدا(ع) را یاری نمودند آن چهار نفر که شبیه به چهار نفر اهل کساء بودند از این قرارند:

حضرت علی‌اکبر(ص)، شبیه رسول خدا(ص)؛

حضرت ابوالفضل عباس(ع)، شبیه امیرالمؤمنین(ع)؛

حضرت زینب کبری(ع)، شبیه حضرت فاطمه زهرا(ع)؛

حضرت قاسم بن حسن(ع)، شبیه امام حسن مجتبی(ع).

این کتاب به دلیل شرح مفصل و احترامی که نسبت به کمک‌ها و فداکاری‌های حضرت علی اکبر(ع) دارد، در میان مسلمانان شیعه بسیار مورد احترام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.