اربعین امسال تردد زائران از مرز خسروی ۲۴ساعته خواهد بود و به منظور تأمین نیازمندی زائران و برای سرعت‌دهی به تردد از گیت‌ها، طرح امام سجاد(ع) عملیاتی می‌شود.

گذرگاه‌های مرزی آماده میزبانی از زائران اربعین

 سفر اربعین قدمتی به اندازه چند قرن دارد و شیعیان سینه به سینه و نسل به نسل این سنت را حفظ کرده‌اند؛ این زیارت با پای پیاده برای ایرانیان عاشق امام حسین(ع) چندین سال است که در ماه‌های محرم و صفر در قالب گروه‌ها یا به صورت انفرادی از مرزهایی چون خسروی، مهران، شلمچه و چذابه انجام می‌شود.

در این گزارش به آخرین اقدام‌های انجام شده برای تسهیل سفر زائران در مسیرها و مرزهای منتخب پرداختیم.
مرز خسروی گذرگاه اصلی 
رئیس ستاد مرکزی اربعین در توضیح تردد زائران حسینی از مرز خسروی گفت: اربعین امسال تردد زائران از مرز خسروی ۲۴ساعته خواهد بود و به منظور تأمین نیازمندی زائران و برای سرعت‌دهی به تردد از گیت‌ها، طرح امام سجاد(ع) عملیاتی می‌شود.
سیدمجید میراحمدی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال ۵/۴ تا ۵میلیون زائر از مرزهای کشورمان برای حضور در مراسم اربعین عازم عراق شوند، گفت: مرز خسروی گذرگاه اصلی برای تردد زائران عتبات عالیات بوده و زیرساخت‌های آن نسبت به گذشته پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است.
معاون انتظامی امنیتی وزیر کشور گفت: طرح امام سجاد(ع) پارسال اربعین در مرز مهران میان دو طرف ایران و عراق اجرا شد و با اجرای آن اطلاعات ثبت شده ما از طریق پلیس گذرنامه به صورت برخط در اختیار طرف عراقی قرار می‌گرفت و به این صورت سرعت عبور زائران چندین برابر ‌شد؛ اجرای این طرح در اربعین امسال در مرز خسروی نیز سبب تسریع در تردد زائران و عدم توقف و ازدحام و فشار جمعیت خواهد شد و زائران در مدت کوتاهی می‌توانند از مرز عبور کنند.
تردد چشمگیر زائران 
وی در این باره توضیح داد: جاده برکت به طول ۶/۳ کیلومتر با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال به میزان ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش از ایام اربعین آماده بهره‌برداری خواهد شد؛ ترانزیت کالا برای ما بسیار مهم است و این مسیر سبب می‌شود خللی در آن ایجاد نشود.
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: برای افزایش پارکینگ‌های مرز خسروی اقدام‌های خوبی انجام شده که نیاز به کمک و پشتیبانی دارد تا اقدام‌های تکمیلی انجام شود.میراحمدی اضافه کرد: مسئله بسیار مهم دیگر ایجاد سایه‌بان‌ها و جت‌فن‌هاست که باید در فضای مرز خسروی به شکل مناسبی توسعه پیدا کند و در این خصوص اقدام‌های لازم انجام شده و به نسبت سال گذشته مسقف کردن فضای آزاد برای ایجاد فضای مناسب برای مقابله با گرما برای زائران افزایش قابل توجهی داشته است. وی گفت: به منظور حمل و نقل زائران در آن سوی مرز عراق نیز گفت‌وگو با طرف عراقی انجام شده اما باید اطمینان حاصل کنیم مسئله‌ حمل و نقل زائران با کمک ناوگان حمل و نقل طرف ایرانی برطرف شود که در این زمینه طرف عراقی پذیرفته به خودروهای حمل مسافر ما که پیش‌تر اجازه تردد نمی‌داد، مجوز لازم ارائه شود که منجر به تحول چشمگیر در این حوزه خواهد شد.میراحمدی ادامه داد: وضعیت بسیار خوبی در مرز خسروی وجود دارد و پیش‌بینی ما این است که میزان تردد زائران از این مرز افزایش چشمگیری داشته باشد.
زیرساخت‌ها مهیاست
میراحمدی با اشاره به امکانات و زیرساخت‌های خوب برای رفاه حال زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه گفت: امسال امکانات خوبی برای تسهیل در تردد زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه در حال اجراست.
وی همچنین در توضیح اجرای طرح ساخت استراحتگاه در کنار توقفگاه خودرویی که وزارت دفاع در حال اجرای آن است، افزود: متولیان ساخت این استراحتگاه از کامل شدن آن پیش از ایام اربعین خبر دادند.
رئیس ستاد اربعین کشور با اشاره به گرمای هوای امسال همانند سال گذشته و در راستای پیشگیری از گرمازدگی زائران بیان کرد: بیشترین گرمای هوا را در مرزهای مهران، چذابه و شلمچه خواهیم داشت به همین علت هم اکنون متولیان در ستادهای اربعین در حال افزایش سایه‌بان‌ها در مرزها و مسیر تردد به پایانه‌ها هستند.
خوزستان آماده میزبانی از زائران 
استاندار خوزستان نیز با تأکید بر رفع نقاط حادثه‌خیز در مسیر حرکت زائران اربعین گفت: رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای در مسیر حرکت زائران اربعین حسینی ضروری است و این اقدام باید با فوریت در استان مورد پیگیری قرار گیرد.علی‌اکبر حسینی محراب اظهار کرد: باید اتاق‌های سرد به تعداد کافی و در فاصله‌های کوتاه در پایانه‌های مرزی ایجاد شود تا زائران دچار گرمازدگی نشوند.استاندار خوزستان بیان کرد: استفاده از امکانات سپاه، ارتش و سایر نهادها با مدیریت بهداشت و درمان برای جلوگیری از گرمازدگی زائران مورد توجه دستگاه‌های مربوط قرار گیرد.وی گفت: همچنین با توجه به گرمای هوا بحث آب و یخ موکب‌ها در پایانه‌های مرزی از دیگر اولویت‌های اصلی ما بوده و باید به طور جدی دنبال شود.
مرز مهران بیشترین تردد را دارد
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز از پیش‌بینی حضور بیش از ۴ میلیون زائر از طریق مرزهای زمینی در مراسم پیاده‌روی اربعین امسال خبر داد و گفت: بر اساس مدل‌های پیش‌بینی طبق داده‌های دریافتی از سامانه‌های هوشمند مرکز مدیریت راه‌های کشور، از مجموع این تعداد زائر، سهم تردد از پایانه مرزی مهران ۴۵، شلمچه ۲۶، خسروی ۱۵، چذابه ۵/۹ و باشماق و تمرچین به ترتیب ۲ و ۵/۲ درصد خواهد بود.
داریوش امانی افزود: پارکینگ مورد نیاز در این ایام برای مرز مهران حدود ۱۴۰ هزار وسیله نقلیه، مرز شلمچه ۹۷ هزار و مرز چذابه ۲۱ هزار وسیله نقلیه پیش‌بینی می‌شود.
امانی با بیان اینکه با توجه به متوسط ۵/۲ روزه فاصله رفت و برگشت ناوگان اتوبوسی از مرز به مبادی و برعکس، در سه روز اوج برگشت (اربعین و روز پیش و پس از آن) حدود ۹هزار دستگاه اتوبوس فعال برای جابه‌جایی زائران از مرزهای شش‌گانه مورد نیاز است، افزود: انتظار می‌رود در مجموع ۷۲ درصد ناوگان در مرز مهران و خسروی، ۲۱درصد در شلمچه، ۵درصد چذابه و باشماق و ۲درصد تمرچین مورد نیاز باشد.
وی اظهار کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود ۷۴درصد کل زائران اربعین مربوط به ۱۰ استان تهران، خراسان ‌رضوی، اصفهان، خوزستان، قم، فارس، البرز، آذربایجان ‌شرقی، کرمان و مازندران باشد.
خبرنگار: تکتم بهاردوست
منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمیدرضا ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    1 0
    هیچ وقت تردد ازمرزمهران ۴۵ درصد نبود حتی سال گذشته هم حدود ۴۲ درصد بود لیکن تردد ازمرزخسروی دروازه کربلا حدود ۲۵ درصد بود که انشاءالله با عنایات خاصه ارباب اربعین امسال به بالای ۳۰ درصد خواهد رسید یا علی مدد