زیارت عاشورا یکی از زیارت نامه هایی است که نقل شده و اختصاص به اباعبدالله علیه السلام دارد. در حکایت سید رشتی که در مفاتیح آمده است به مداومت بر زیارت عاشورا تأکید نموده و انس با آن را موجب توفیقات زیادی دانسته است.

اگر خداوند بخواهد به کسی کرامت عنایت کند، به او کمک می کند تا حق را اقامه کند

مراسم سوگواری شب یازدهم محرم در دفتر آیت الله فقیهی با حضور اساتید، علما، جمعی از مسئولان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام برگزار شد.
سخنران این مراسم با بیان اینکه یکی از منابع کسب معرفت در خصوص امام حسین علیه السلام، زیارت نامه های منقول است، اظهار داشت: زیارت عاشورا یکی از زیارت نامه هایی است که نقل شده و اختصاص به اباعبدالله علیه السلام دارد. در حکایت سید رشتی که در مفاتیح آمده است به مداومت بر زیارت عاشورا تأکید نموده و انس با آن را موجب توفیقات زیادی دانسته است.
حجت الاسلام و المسلمین نجف زاده در ادامه با اشاره به توصیه علمای اخلاق به مداومت بر زیارت عاشورا بیان داشت: یکی از بخش های مهم زیارت عاشورا 12 دعا است که نشانه ها و عبارات زیبایی دارد. یکی از عبارات ارزشمند زیارت عاشورا دعای «فَأَسئَلُ اللهَ الَّذی اَکرَمَ مَقامَکَ وَ اَکرَمَنی بِک» است که از خداوند می خواهیم در زمره «مکرمون» یا به تعبیر فارسی آن «آقایان» قرار بگیریم.
وی با اشاره به آیه شریفه «بَلْ عِبَادٌ مُکْرَمُونَ» تأکید کرد: اولین دسته از مکرمون، فرشتگان الهی هستند؛ دسته دیگر نیز در سوره یس در داستان حبیب نجار آمده است. دسته سوم در سوره معارج است که به طور مفصل بیان شده است اما ابتدا یک جامعه شناسی از انسان در آیات « إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا؛ إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا؛ وَإِذَا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعًا» ارائه شده است که انسان ذات حریصی داشته و از خیر منع می کند اما در ادامه با ویژگی هایی این گفته ها را استثنا می کند و در پایان فرموده که این ویژگی ها، مربوط به «مکرمون» است.
سخنران این مراسم، در بیان ویژگی های مکرمون در آیات سوره معارج تأکید کرد: ویژگی اول، اهل نماز بودن این افراد است؛ همچنین «مکرمون» اهل انفاق هستند و باید دانست که فقط مصداقی از انفاق، انفاق مالی است؛ گاهی اوقات لبخند به آدمی که زمین خورده است مصداقی از انفاق است و یا گاهی فردی دچار شبهه شده و بنده ای از بندگان خدا شبهه او برطرف کند انفاق کرده است. «مکرمون» اهل تصدیق قیامت هستند و با تمام وجود خود لمس کردند که هر عملی در قیامت محاسبه شده و باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم.
وی با بیان اینکه دشمن در روز تاسوعا آرایش جنگی گرفت اما امام حسین علیه السلام برای دعا و نماز یک روز مهلت خواست، تأکید کرد: یکی از نشانه های انسان با کرامت اهل دعا و ذکر بودن است؛ مرحوم آیت الله بروجردی در سن بالا دعای ابوحمزه را قرائت می کرد و اشک می ریخت. اگر انسان عاشق دعا شود و با آن انس پیدا کند خداوند به او کرامت می دهد.
حجت الاسلام والمسلمین نجف زاده در ادامه با قرائت روایت «إِذَا أَکْرَمَ اَللَّهُ عَبْدا أَعَانَهُ عَلَی إِقَامَةِ اَلْحَق» اظهار داشت: مردم در حادثه عاشورا دین ستیزی کردند و تقدس زدایی در جامعه اتفاق افتاده است و حرکت امام حسین علیه السلام در جهت احیای حق در جامعه است؛ خداوند بخواهد به کسی کرامت بدهد به او کمک می کند که حق را اقامه کند. وقتی امام که حق است تضعیف شود، حق مردم تضعیف می شود زیرا می دانیم در زندان بودن امام موسی کاظم علیه السلام سبب می شود هارون ها بر مردم حاکم شوند.
ایشان در پایان گفت: در جامعه ای که شأن امامت خاندان اهل بیت علیهم السلام حفظ و تثبیت نشود فجار بر مؤمنین حاکم می شوند؛ نماز و امر به معروف حق است و کسی که به احیای حق در جامعه کمک کند خداوند او را یاری می کند. در زیارت نامه امام حسین علیه السلام شهادت می دهیم: «قَد اَقَمتَ الصَّلاةَ وَ آتَیتَ الزَّکاةَ وَ اَمَرتَ بِالمَعروفِ وَ نَهَیتَ عَنِ المُنکَر» که یعنی اباعبدالله علیه السلام در راه حق قیام حرکت کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.