مسوول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جغتای گفت: آیین فرهنگی عاشورایی «واویلا» در این شهرستان غربی خراسان رضوی در شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس، ثبت ملی شد.

آیین عاشورایی «واویلا» در جغتای خراسان رضوی ثبت ملی شد

به گزارش قدس خراسان، مهدی اکبری راد روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد:‌ آیین واویلا در جغتای صبح روز دهم محرم، عاشورا،‌ بعد از نماز صبح برگزار می شود و عزادارانی که شب عاشورا را اقدام به علم گردانی، سینه زنی و زنجیرزنی کرده بودند، صبح عاشورا با ذکر اشعاری حماسی از تکایا و حسینیه ها به صورت گروهی و در حالی که علم های عزا را در دست دارند،‌ به سمت مرکز شهر که به «نارنج قلعه» معروف است، حرکت می کنند.

وی افزود: عزاداران پس از رسیدن به قلعه به دور آن می گردند، اما به تاسی از امام حسین (ع) که حج خود را ناتمام گذاشت،‌ طواف دور این قلعه را ناتمام رها کرده و به سوی مزار شهدای شهر روانه می شوند.

اکبری راد خاطرنشان کرد:‌ جمعیت سوگوار با سر دادن اشعاری چون "امروز حسین سر می دهد/ عباس و اکبر می دهد" هروله‌کنان به حرکت درآمده و همزمان با طلوع خورشید، در کنار تربت شهیدان شهر و اهل قبور به مصیبت خوانی، عزاداری و سینه زنی می پردازند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.