احمد چینی گفت: مداحان جوان باید حتما در محضر یک عالم ربانی و استاد اخلاق قرار گیرند تا درس اخلاق و تقوا را از ایشان بیاموزند؛ چراکه اگر مداحان جامعه تقوا نداشته باشند، مردم به ایشان بدبین خواهند شد.

اگر مداح تقوا نداشته باشد،مردم به او بدبین می‌شوند

بارزترین شاخصه شعر شیعی، پرداختن به مسئله امامت اهل بیت(ع) و هدایتگری خاندان عصمت و احیای یاد و نام و فضایل آنان و بازگویی مظلومیت‌های خاندان رسالت و افشای جنایات ظالمان نسبت به دودمان پاک حضرت رسول(ص) است. از این رو در آئینه شعر شیعی و در رواق ادبیات ولایی و آئینی، تصویری از پاکی‌ها و فضیلت‌ها و مبارزات حق‌طلبانه و مظلومیت عترت و جلوه‌های حماسه عاشورا و فرهنگ غدیر دیده می‌شود.

عزاداری و مجالس تعزیه، یکی از عناصر و عوامل برجسته‌‏ای است تا آموزه‏‌های نظری و عملی امامان راستین، به نسل‏‌های آینده منتقل شود. مراسم عزاداری، به دلیل قالب و محتوا، بهترین راه برای تعلیم و تربیت نسل جدید و آشنایی آنان با گفتار و کردار اهل‏ بیت(ع) است. به همین دلیل یکی از مهمترن ارکان تأثیرگذار در این زمینه ذاکران اهل بیت(ع) هستند و انتخاب سبک‌های ماندگار و تأثیرگذار و نیز تأسی به اخلاق و منش جوان‌پسند از سوی ایشان باعث می‌شود تا نوجوانان و جوانان بیشتری جذب مجالس حسینی شوند. 

احمد چینی، پیرغلام و مداح اهل بیت(ع)  ضمن توصیه به ذاکران اهل بیت(ع) در اجرای برنامه‌های ویژه ماه محرم، اظهار کرد: ذاکران اهل بیت(ع) اغلب همگی به این موضوع واقف و آگاه هستند که برای مجالس خود باید از اشعار خوب و مقاتل صحیح و معتبر استفاده کنند. 

وی افزود: مداحان اهل بیت(ع) در ایام عزاداری‌های ماه محرم توجه داشته باشند که حتماً برای تعجیل در فرج امام زمان(عج) و نیز مسلمانان مظلوم فلسطین به ویژه مردم غزه دعا کنند؛ چراکه همه مداحان و ذاکران وظیفه دارند بنا به روایت «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ؛ آن‌که صبح کند و دغدغه مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست»، ضمن یادآوری رنج‌ها و مصیبت‌های مردم مظلوم فلسطین، آحاد مردم را نسبت به جنایات رژیم منحوس صهیونیستی آگاه کنند.   

این پیرغلام اهل بیت(ع) ادامه داد: لذا تمامی مداحان اهل بیت(ع) باید برای مردم مظلوم غزه و یادآوری آلام ایشان به مردم ذکر گفته و دعا کنند و سرآمد تمامی دعاهای ایشان نیز در ایام ماه محرم دعا برای فرج امام زمان(عج) باشد.

چینی در رابطه با ضرورت بازگشت به روضه‌های قدیمی و سبک‌های اصیل تأثیرگذار در حوزه مداحی نیز تصریح کرد: روضه‌های قدیمی و اشعار و سبک‌های قدیمی در تاریخ مداحی کشور ماندگار شده است و تمامی مداحان امروز، چه پیرغلامان و چه مداحان جوان کشور پس از اجرای برنامه‌های خود در سبک‌های مختلف، در نهایت به سبک‌های قدیمی مداحی بازگشته و فریاد «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد» سر می‌دهند.

وی با بیان اینکه حفظ اصالت سبک‌ها و نوحه‌های قدیمی وظیفه مهم مداحان و ذاکران اهل بیت(ع‌) است، گفت: البته نوآوری و تازگی در سبک‌های مداحی اشکالی ندارد، منتهی نباید از سبک‌های اصیل و تأثیرگذار قدیم در مداحی خارج شویم و در این زمینه باید به فرموده امام خمینی(ره) که «روضه‌ها باید همان روضه‌های سنتی و قدیمی باشد» تأسی کنیم. 

این پیرغلام اهل بیت(ع) اظهار کرد: توصیه بنده به مداحان و ذاکران جوان که ارادت فراوانی به ایشان دارم، این است که حتماً استاد مداحی داشته باشند و به شنیده‌های خود در این زمینه اکتفا نکنند. ذاکران جوان همچنین، باید از محضر یک استاد اخلاق و عالم ربانی نیز بهره ببرند تا از لحاظ اخلاقیات تزکیه شده و زمانی که قصد خواندن دارند، بیانات ایشان اثرگذار باشد.  

وی بیان کرد: اگر مداحان جوان جامعه استاد اخلاق نداشته باشند، حتی اگر در مداحی به تبحر و توانایی فراوان رسیده باشند نیز مداحی ایشان چندان اثرگذار نیست. لذا مداحان جوان باید حتما در محضر یک عالم ربانی و استاد اخلاق قرار گیرند تا درس اخلاق و تقوا را از ایشان بیاموزند؛ چراکه اگر مداحان جامعه تقوا نداشته باشند، مردم به ایشان بدبین خواهند شد. 

چینی در پایان سخنان خود تصریح کرد: اگر خدایی ناکرده مداحی، دروغ گفته و یا غیبت کسی را کند، مردم حتما نسبت به او بدبین خواهند شد. باید کاری کنیم که مردم به وسیله ما به امام حسین(ع) نزدیک شوند و نباید عمل ما باعث دوری مردم از دستگاه امام حسین(ع) شود.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.