در حالی که فراموش کردن برخی موارد یک امر طبیعی در زندگی روزمره است، با کمی تلاش می‌توانید از این اتفاق پیشگیری و حافظه خود را مدیریت کنید.

چطور دچار فراموشی نشویم؟/ ترفندهایی برای تقویت حافظه

مهارت‌ها و عاداتی وجود دارد که می‌توانید برای تقویت توانایی خود در به خاطر سپردن اطلاعات آن ها را اتخاذ کنید:

۱. هرروز ورزش کنید

فعالیت بدنی باعث افزایش جریان خون در کل بدن از جمله مغز می‌شود و به تقویت حافظه کمک کند. بدین منظور حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت هوازی متوسط، مانند پیاده روی سریع، یا ۷۵ دقیقه در هفته فعالیت هوازی شدید، مانند دویدن، توصیه می‌شود.

۲. ذهنتان را پویا نگه دارید

فعالیت‌های ذهنی و فکری سبب جلوگیری از کاهش حافظه می‌شوند. می‌توانید جدول کلمات حل کنید، بازی‌های فکری انجام دهید، نواختن ساز را یاد بگیرید یا در فعالیت‌های اجتماعی و گروه‌های جمعی مشارکت کنید.

۳. با دیگران وقت بگذرانید

تعامل اجتماعی به دفع افسردگی و استرس کمک می‌کند. افسردگی و استرس نیز دو مورد از عوامل تحلیل و زوال حافظه به شمار می‌آیند. به دنبال فرصت‌هایی برای دور هم جمع شدن با عزیزان و دوستان خود باشید، به خصوص اگر تنها زندگی می‌کنید.

۴. خوب بخوابید

نداشتن خواب کافی و باکیفیت، با زوال حافظه مرتبط است. سعی کنید خواب کافی و سالم (۷ تا ۹ ساعت) را در اولویت قرار دهید تا از آسیب‌های احتمالی به حافظه خود پیشگیری کنید.

۵. رژیم غذایی سالم داشته باشید

یک رژیم غذایی سالم مهم‌ترین نکته برای داشتن حافظه قوی است. میوه، سبزیجات، غلات کامل، ماهی، لوبیا و مرغ بیشتر مصرف کنید. هم‌چنین از مصرف نوشیدنی‌های الکلی بپرهیزید؛ چرا که الکل منجر به سردرگمی و از دست دادن حافظه می‌شود.

منبع: mayoclinic

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.