امیر داسارگر، کارگردان «فراری» با اعتراض به زمان و نوع پخش این سریال معتقد است که این مجموعه قربانی بی تدبیری مدیران تلویزیون در پخش شده است.

اعتراض کارگردان «فراری» به زمان پخش سریالش: قربانی بی‌تدبیری شدیم

به گزارش قدس آنلاین، سریال «فراری» نوجوانی تا بزرگ سالی یک شهید مدافع حرم از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۵ را در ۳۰ قسمت و در قالب دو فصل روایت می‌کند. این مجموعه به تهیه‌ کنندگی امیر پوروزیری و سجاد نصرالهی‌ نسب و به کارگردانی امیر داسارگر، این شبها ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک سیما پخش می شود و با وجود اینکه حدود نیمی از این سریال ۳۰ قسمتی پخش شده اما بازخوردهای زیادی نداشته است.

داسارگر در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: پخش سریالی که چهار سال برای ساخت آن زحمت کشیده شده را در هفته دوم مناظرات انتخابات ریاست جمهوری و دهه اول محرم شروع کردند. سریالی که نه عاشقانه و پلیسی است و نه سوپراستار دارد پس باید در شرایط آرام و مناسب پخش می شد نه در شبهای مناظرات انتخاباتی و دهه اول محرم.

او ادامه می دهد: حتی مدیرانی که تصمیم به پخش سریال در این زمان گرفتند، خودشان در زمان پخش سریال در هیئات عزاداری بودند و هیچ کدامشان ساعت ده و ربع شب در خانه نبودند که سریال را تماشا کنند. کسانی هم که در خانه بودند، حسینیه معلی را از شبکه سه تماشا می کردند چون شب های گریه و مصیب است. دوستان و اطرافیانم که در جریان ساخت سریال و سختی های آن بودند، منتظر بودند که نتیجه کار را ببیند ولی همان ها هم در زمان پخش، مشغول عزاداری دهه اول محرم شدند.

داسارگر با بیان اینکه درد آور است که این همه زحمت قربانی شود بخاطر اینکه آنتن خالی نماند، خاطرنشان می کند: مدیران تلویزیون می توانستند زمان پخش سریال را عقب بیندازند و از هفته دوم مرداد پخش را شروع کنند. بارها به مدیران گفتیم و نامه نگاری کردیم ولی گوش شنوایی نبود چون برایشان مهم نبود؛ مهم این بود که آنتن خالی نباشد.

* بی نظمی در پخش سریال

کارگردان فیلم «منطقه پرواز ممنوع» عنوان می کند: حتی پخش سریال هم منظم نبود و در هفته دوم مناظرات انتخاباتی، یک بار ساعت 12 شب پخش می شد، یک شب که مناظرات طولانی می شد، سریال پخش نمی شد. پس از انتخابات هم، ماه محرم شروع شد و چه کسی ساعت ده شب در دهه اول محرم خانه است؟ بسیاری در هیئات هستند یا در خانه هایشان عزاداری می کنند.

او ادامه می دهد: گاهی سریالی مثل «سرزمین مادری» در این زمان پخش می شود که دو فصل آن پخش شده، سوپر استار دارد و مخاطب خودش را پیدا کرده است این در حالیست که قلاب یک سریال در چهار پنج قسمت اولیه، مخاطب را درگیر قصه می کند و این قسمت ها در شب های مناظرات انتخاباتی پخش شد، زمانیکه همه در تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری بودند و کسی سریال را نمی دید.

اعتراض کارگردان «فراری» نسبت به زمان پخش سریالش: قربانی بی تدبیری شدیم

داسارگر خاطرنشان می کند: در روزگاری که تلویزوین با معضل ریزش مخاطب مواجه است باید بستری را فراهم کند تا تعداد بیشتری از مردم، قسمت های اول را ببینند تا مهر سریال به دلشان بنشیند و پیگیر قسمت های بعدی شوند ولی وقتی قسمت های اول در زمانی پخش شد که کسی حال و حوصله تماشای فیلم و سریال نداشت و مردم درگیر انتخابات بودند، در چنین شرایطی چطور می توان از استقبال یا اثرگذاری سریال حرف زد؟ از نظر من، پروژه شکست خورده است و نایی برای حرف زدن درباره سریال ندارم!

این فیلمساز جوان تاکید می کند: من اعتراضم را اعلام می کنم تا این شرایط برای کارگردان دیگری اتفاق نیفتد. کاری که ساختیم بسیار پرزحمت بود چون ساخت سریال زندگینامه ای بسیار سخت است بویژه اینکه زندگینامه شخص خاصی نبوده که برای مردم آشنا باشد.
او با اشاره به تنوع و تعدد لوکشین ها و حجم هنرورها که نشان از دشواری تولید این اثر داشته، می گوید: زمان سریال مربوط به سال 76 است، ما همه دکور را ساختیم و تمام جزئیات ساخته و چیده شده است، این همه زحمت کشیدیم به این امید که سریال در شرایط عادلانه ای به دست مخاطب برسد ولی نشد!

* انگیزه ادامه دادن ندارم

کارگردان سریال «فراری» می گوید: در طرح اولیه، پنج فصل برای این سریال نوشته شد که دو فصل آن ساخته شده است ولی دیگر انگیز و توانی برای ساخت ادامه سریال ندارم. ادامه ساخت این سریال را به شرط استقبال از آن گذاشتم. کاری که فصل اول و دوم آن دیده نشده را چرا ادامه دهم؟ ادامه دادن زمانی توجیه دارد که بدانم از سریال استقبال شده و مخاطبان منتظر فصل های بعدی هستند ولی با این وضعیت پخش، بسیاری از مردم فصل اول سریال را به درستی ندیدند.

داسارگر اضافه می کند: اگرچه یکی از دلایل مهم ریزش مخاطبان تلویزیون، تکثر و تنوع شبکه های اجتماعی در فضای مجازی و مشغولیت مردم به آنهاست ولی بخشی هم به مدیریت تلویزیون برمی گردد که به مخاطب احترام نمی گذارد و برای محصولی که خودش برای آن هزینه کرده است، ارزشی قائل نمی شود و یک کار را از روی شکم سیری پخش می کند! در حالیکه باید تلاش کنند تا این محصول دیده شود، حتی یک درصد هم به تعداد مخاطبان اضافه شود، موفقیت است ولی طی تصمیم مدیریتی غلط، این سریال در شب هایی پخش شد که مخاطبان ثابت تلویزیون در هیئات عزاداری بودند.

اعتراض کارگردان «فراری» نسبت به زمان پخش سریالش: قربانی بی تدبیری شدیم

به باور او، در روزگاری که رسانه ها برای جذب نیم درصد مخاطب به سر و کله هم می زنند، این شکل از پخش، بی تدبیری است.

به گزارش قدس آنلاین، هدایت هاشمی، نسرین بابایی، حسین رفیعی، شهرام قائدی، علی زرمهری، شهین تسلیمی، جواد خواجوی، شهروز آقایی پور، مجید پتکی، افشین آقایی، حسین اجاقلو (بازیگر نوجوان)، زین العابدین تقی‌پور از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال حضور دارند.

قهرمان این مجموعه تلویزیونی یک نوجوان به نام هادی است که قصه او در اواسط دهه ۷۰ روایت می شود و در فصل دوم که روایت آن در دهه هشتاد است، جوانی او نشان داده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.