دانشمندان دریافتند شامپانزه‌ها مانند انسان‌ها با یکدیگر تند و با هیجان صحبت می‌کنند و هنگامی که صحبت یکی به پایان می‌رسد، دیگری فقط کسری از ثانیه منتظر می‌ماند تا «صحبت» کند؛ همچنین گاهی اوقات حرف یکدیگر را قطع می‌کنند.

شباهت های شگفت‌انگیز شامپانزه‌ها با انسان‌ها؛ گفت و گوهای با هیجان و عاطفی

وبگاه بی‌بی‌سی در گزارشی آورده است: این حیوانات بیشتر اوقات با حرکات؛ از جمله حرکات دست و حالات صورت با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

دانشمندانی که مکالمه‌های آن‌ها را به طور دقیق مطالعه کردند، دریافتند که آن‌ها هنگام تبادل اطلاعات، به سرعت، یکی پس از دیگری سخن می‌گویند و همچنین گاهی اوقات، سخن یکدیگر را قطع می‌کنند.

پروفسور کَت هوبِیتِر (Cat Hobaiter)، استاد دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند، اظهار داشت: این موضوع، حاکی از شباهت‌های عمیق تکاملی این حیوانات با انسان‌ها در نحوه ساختار گفت‌وگوهای رو در رو است.

پروفسور هوبِیتِر، که ارتباط‌های نخستی‌ها (یکی از راسته‌های پستانداران از فرورده جفت‌داران است که شامل همه میمون‌ها، کپی‌ها و انسان می‌شود) را مطالعه می‌کند، توضیح داد صحبت کردن افراد با یکدیگر به صورت نوبتی، مشخصه مکالمه انسانی است.

وی اظهار داشت: هنگامی که سخنان یک فرد به پایان می‌رسد، به طور معمول تا سخن گفتن فرد دیگر ۲۰۰ میلی‌ثانیه (یک میلی‌ثانیه یک‌هزارم ثانیه است) طول می‌کشد؛ البته در این میان، تفاوت‌های کوچک جالبی در فرهنگ‌های مختلف در این زمینه وجود دارد؛ مثلاً در برخی از فرهنگ‌ها، افراد تند صحبت می‌کنند.

محققان با انجام یک پژوهش زبان‌شناسی در سال ۲۰۰۹ میلادی این تفاوت‌ها را اندازه‌گیری کردند. بر اساس این پژوهش به‌طور میانگین، هفت میلی‌ثانیه طول می‌کشد تا پاسخ مخاطب خود را بدهند، در حالی که این زمان برای دانمارکی‌ها حدود ۴۷۰ میلی‌ثانیه است.

پروفسور هوبِیتِر و همکارانش ضمن بررسی هزاران شامپانزه وحشی که با یکدیگر مکالمه می‌کردند، توانستند زمان مکالمات آن‌ها با یکدیگر را اندازه‌گیری کنند.

وی گفت: این شگفت‌انگیز است که می‌بینیم زمان‌بندی سخن گفتن شامپانزه‌ها و انسان‌ها با یکدیگر، چقدر بهم نزدیک است.

این یافته‌ها در مجله Current Biology (زیست‌شناسی کنونی) منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.