انیمیشن «درون بیرون۲» محصول استودیو پیکسار دیزنی با عبور از «منجمد»، عنوان پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینما نام گرفت.

رکوردشکنی احساسات 

به گزارش گروه فرهنگی قدس،پس از ۶هفته اکران، «درون بیرون۲» (Inside Out۲) با فروش ۶۰۱ میلیون دلار در داخل و ۸۶۱ میلیون دلار در سطح بین‌الملل به مجموع فروش جهانی ۴۶/۱ میلیارد دلار رسید و توانست‌ با عبور از «منجمد۲» در صدر فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ قرار گیرد.از نظر فروش جهانی بلیت، «درون بیرون۲» با پشت سر گذاشتن «باربی» (۴۶۶/۱ میلیارد دلار) به عنوان سیزدهمین فیلم بزرگ تمام دوران در گیشه شناخته شد. در میان رکوردهای فراوانش، دنباله پیکسار سریع‌ترین فیلم انیمیشنی است که از مرز یک میلیارد دلار عبور کرده و این کار را در ۱۹روز انجام داده است. این فیلم همچنین پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۴ تا به امروز و تنها فیلمی است که امسال به کلوپ میلیارد دلاری‌ها پیوسته است.
این انیمیشن نقدهای درخشانی نیز بدست آورده و در حال حاضر با امتیاز ۹۳درصد از سوی منتقدان در میان پنج فیلم برتر پیکسار در وب‌سایت راتن تومیتوز قرار دارد. این فیلم همچنین امتیاز سینمایی A را از «CinemaScore» کسب کرده است.
قسمت دوم انیمیشن «درون بیرون» را «کلسی مان» کارگردانی کرده و تهیه‌کنندگی آن را نیز «مارک نیلسن» با فیلم‌نامه‌ای از «مگ لفاوه» بر عهده دارد. «امی پولر»، «فیلیس اسمیت»، «لوئیس بلک»، «تونی هیل»، «لیزا لاپیرا» و «مایاهاوک» از صداپیشگان انیمیشن جدید استودیو پیکسار کمپانی دیزنی هستند. قسمت نخست این انیمیشن در سال۲۰۱۵ به کارگردانی «پیت داکتر» منتشر شد و علاوه بر فروش جهانی ۸۵۸ میلیون دلاری، موفق به کسب جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند ۲۰۱۶ شد. 

وقتی احساسات مشغول کارند
انیمیشن «درون و بیرون» از تازه‌ترین تولیدات والت دیزنی و پیکسار است که در ادامه قسمت اول همین انیمیشن ساخته شده است. 
قسمت دوم این انیمیشن ادامه‌ای بر ماجراجویی‌های ذهنی رایلی اندرسون دختر سیزده ساله‌ای است که با احساسات متناقض و چالش‌های تازه‌ای در زندگی‌اش روبه‌رو می‌شود. رایلی و دوستانش به یک کمپ سه‌روزه‌ هاکی روی یخ دعوت می‌شوند و رایلی در تلاش است به تیم مدرسه‌اش راه پیدا کند.اما این همه ماجرا نیست، درست بالای سر رایلی در مرکز فرماندهی، احساسات مختلف او همچون شادی، ترس، خشم، نفرت و غم بی‌وقفه مشغول کارند و بازخوردهای او را نسبت به شرایط مختلف کنترل می‌کنند. احساسات او که در قالب چند شخصیت انتزاعی در ذهن او زندگی می‌کنند عنصر تازه شکل ‌گرفته‌ای در ذهن رایلی دارند که خاطرات و احساساتی را در خود جای داده و در نهایت باورهای رایلی را شکل می‌دهد. اما این روزها کار برای این موجودات رنگی و فانتزی سخت‌تر از همیشه شده چون رایلی در حال تجربه کردن موقعیت‌های جدیدی در زندگی‌اش است که شاید دیگر آن احساسات همیشگی و واکنش‌هایش نسبت به موقعیت‌ها، پاسخ خوبی برای شرایط تازه او نباشند.
اما جذاب‌ترین بخش این انیمیشن اتفاق‌هایی است که در مرکز فرماندهی و میان احساسات مختلف می‌گذرد. از لحظاتی که رایلی در خواب است و جوی (شادی) خاطرات بد و منفی را به نقطه‌های دوری در پس ذهن او پرتاب می‌کند و احساسات جدیدی مانند اینکه من دوست خوبی هستم، من قوی‌ام و... که تبدیل به بخشی از هویت و شخصیت رایلی شدند را در جای دیگری نگهداری می‌کند، اعتقاداتی که در نهایت هویت رایلی را می‌سازند. کِلسی‌من کارگردان این قسمت از «درون و بیرون» به خوبی توانسته در موقعیت‌های حساس و جدید احساسات تازه و نامتعارف را در قامت کاراکترهایی جذاب وارد ذهن رایلی کند. در این شرایط، شب پیش از اردو «هشدار بلوغ» به صدا درمی‌آید و گروهی که برای تعمیرات وارد مرکز فرماندهی شدند شرایط قبلی را تغییر می‌دهند و آرامش سابق را به هم می‌ریزند؛ آنجایی که احساساتی همچون خجالت، بی‌حوصلگی، دلسوزی، حسادت، اضطراب و... امور را در اختیار خودشان می‌گیرند و با فرستادن احساسات قبلی مثل شادی، غم، خشم و ترس و نفرت به یک گنجه دوردست نشان می‌دهند شرایط زندگی و سنی رایلی تغییر کرده و او قرار است تجربه‌های تازه‌ای داشته باشد.

فرصتی برای بازیابی هویت و احساسات
سفر به درون و مواجهه با احساسات مختلف بارها و بارها در انیمیشن‌های کمپانی‌های معروف همچون دیزنی، پیکسار و... دستمایه روایت داستان‌های جذابی شده که ضرورت تماشای آن‌ها را از دایره نوجوانان خارج می‌کند و حتی برای بزرگ‌ترها هم جذاب و دلنشین است. یکی از ویژگی‌های مهم «درون و بیرون» ساده‌سازی مفاهیم پیچیده‌ای همچون عواطف و احساسات انسانی است و اینکه در موقعیت‌های مختلف هر کدام سکان را به دست می‌گیرند و گاهی با هم در جدال‌اند؛ اتفاقی که در زندگی همه ما رخ داده و حتی سن و سال هم نمی‌شناسد. مخاطب پس از دیدن این انیمیشن بیشتر با احساسات درونی‌اش آشنا و متوجه می‌شود برای تکامل و رشد به همه حس‌ها در کنار هم نیاز دارد و وقتی میان حس‌ها اعم از غم، شادی، اضطراب، خجالت و... تعادل برقرار باشد، در مراحل مختلف زندگی رفتارها و تصمیم‌ها از دایره حس خارج می‌شود و در مسیر منطق قرار می‌گیرد. اتفاقاً شاید به همین دلیل است که پل اکمن استاد بازنشسته دانشگاه کالیفرنیا که از برترین دانشمندان و روان‌شناسان حوزه هیجان و احساس است توصیه می‌کند همه افراد اعم از بزرگسال و نوجوان انیمیشن «درون و بیرون» را تماشا و این سفر درونی جذاب و زیبا را تجربه کنند.

کندوکاو احساسات با سفری به درون
مهم‌ترین نکته‌ای که در این انیمیشن دیده می‌شود مسیر پرفراز و نشیب رشد شخصیتی و بلوغ فکری و عاطفی بوده و در این مسیر است که هویت و اعتقادات ما شکل می‌گیرد و ما را تبدیل به چیزی می‌کند که هستیم. چه چیزی بهتر از اینکه ما هم گاهی نگاهی به بالا بیندازیم و ببینیم چگونه خیلی از همین موجودات ریز و درشت در مرکز فرماندهی در حال سر و سامان دادن به امورات هستند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.