در دنیای ماشینی امروز بنزین به یکی از نیازهای اساسی خانوارها تبدیل شده است. به طوری که روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشورمان مصرف میشود. در حوزه بنزین در حال پرداخت یارانه بالایی هستیم و بنزین با قیمت بسیار پایین و سرکوب شده به دست مصرفکننده نهایی میرسد.
به زعم بسیاری، قیمتهای پایین به بروز مشکلاتی همچون ناترازی، قاچاق و مسائل دیگر منجر شده است. در این شرایط، بنزین با قیمت بسیار بالایی تولید و وارد میشود و با قیمت سرکوب شده در اختیار مصرف-کنندگان قرار میگیرد.
تقریباً همگان درباره این موضوع که قیمت پایین بنزین باعث بروز مشکلات جدی در این حوزه شده است، متفقالقول هستند. اما در شرایط فعلی نمیتوان به واقعیسازی قیمت بنزین پرداخت.
مرکز پژوهشهای مجلس طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را مطرح کرده است. بر این اساس، تمامی شهروندان از سهمیه بنزین یارانهای بهرهمند میشوند و خارج از سهمیه قیمت بنزین به صورت آزاد خواهد بود.
در شرایط فعلی که سهمیه بنزین یارانهای به خودرو تعلق میگیرد، کسانی که خودرو ندارند از یارانه بنزین بی نصیب هستند. این در حالی است که آنها بیشترین ضرر را از اختصاص مبالغ بالا به واردات بنزین می-بینند و جزو اقشار ضعیف جامعه هستند.
نظرات اسماعیل سیاوشی، نماینده اصفهان در مجلس را در خصوص لزوم اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر با هدف ایجاد عدالت در توزیع یارانه بنزین، مقابله با قاچاق و مدیریت مصرف و... میخوانید.
سیاوشی در خصوص ناترازی شدیدی که در حوزه بنزین داریم و در لایحه بودجه ۱۴۰۴ هم مشخص بود، تصریح کرد: همانطور که از شواهد برمیآید در حوزه بنزین با ناترازی مواجه هستیم و در همین ارتباط، مبالغی را برای واردات در لایحه بودجه سال آتی در نظر گرفتیم.
وی ادامه داد: به اعتقاد بنده، دولت باید با مدیریت قوی به سمت حل و فصل مشکل بنزین برود. باید راهکارهای درستی در این زمینه اتخاذ شود و از اعمال فشار بیشتر به کشور از محل ناترازی بنزین پرهیز کنیم.
این نماینده مجلس گفت: واقعیت این است که به لحاظ تولید بنزین در کشور مشکلی نداریم و ناترازی وجود ندارد. فقط نکته مهم این است که باید این حوزه را مدیریت و از هدررفت سوخت جلوگیری کنیم.
سیاوشی گفت: دولت باید در زمینه جلوگیری از قاچاق بنزین و مدیریت صحیح مصرف ورود کند. اگر بتوانیم این دو موضوع را کنترل کنیم، مشکلات حوزه بنزین حل میشود.
وی ادامه داد: اختصاص سهمیه روزانه یک لیتر بنزین به هر نفر یکی از راههای پیش روی دولت برای حل و فصل مشکلات حوزه بنزین و کنترل قاچاق و مدیریت مصرف است. دولت میتواند از طریق اختصاص سهمیه بنزین به نفر و کدملی به مدیریت مسائل این بخش بپردازد.
این نماینده مجلس گفت: وقتی سهمیه یارانهای بنزین به کارت ملی افراد تعلق بگیرد، خودشان مدیریت مصرف را به دست میگیرند. در شرایطی که افراد بدانند در ماه میزان مشخصی سهمیه بنزین دارند، به کنترل مصرف میپردازند تا مجبور نشوند بنزین با قیمت آزاد تهیه کنند.
وی ادامه داد: با استفاده از روش اختصاص یک لیتر در روز سهمیه بنزین به هر نفر مشکل قاچاق و مصرف بی رویه حل خواهد شد. در این روش، قیمتگذاری دولتی نیز از بین خواهد رفت و از همه مهمتر ناترازی بنزین نیز کاهش خواهد یافت و بهینه شدن مصرف برای مردم عایدی مستقیم دارد
این نماینده مجلس گفت: مشکل اصلی ما در حوزه بنزین این است که مدیریتی در این بخش نداریم. اختصاص سهمیه به خودروها به عدالت نزدیک نیست. در این روش، کسانی که تمکن مالی بیشتری دارند و از چندین خودرو استفاده میکنند، یارانه بیشتری دریافت میکنند. در مقابل، کسانی که فاقد خودرو هستند و جزو اقشار ضعیف به شمار میروند، از یارانه بهرهای نمیبرند.
سیاوشی گفت: در روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر، همه شهروندان اعم از این که خودرو دارند یا نه، از سهمیه بنزین یارانهای بهرهمند میشوند. بنابراین، کمکی به اقشار ضعیف و فاقد خودرو میشود و این امر در افزایش ضریب جینی کشور موثر است.
وی ادامه داد: یک سری افراد در کشور هستند که زیر خط فقر قرار دارند. این افراد حتی کمتر از ۳ میلیون تومان در ماه درآمد دارند و از یارانه بنزین بی بهره هستند. اما در مقابل، کسانی که وضعیت مالی خوبی دارند، بیشترین بهره را از یارانه میبرند. اختصاص سهمیه بنزین به نفر، به نفع اقشار ضعیف و فاقد خودرو است.
این نماینده مجلس در پایان تأکید کرد: امکان واقعیسازی قیمت بنزین برای همگان وجود ندارد. نمیتوانیم یارانه بنزین را کاملاً قطع کنیم و بنزین را با قیمت واقعی به دست مردم برسانیم. اما با استفاده از روشهایی مانند اختصاص سهمیه بنزین به نفر میتوانیم زمینه را برای توزیع عادلانهتر یارانه بنزین فراهم کنیم.
نظر شما