دیپلمات سابق ایران در آمریکا گفت: ما نمیتوانیم با دموکراتها کار کنیم، زیرا آنها قدرت لازم برای اجرای راهبردهای سیاست خارجی به ویژه در رابطه با ایران را ندارند. بنابراین مناسبات خارجی با آمریکا را باید با جمهوری خواهان تنظیم کرد.

دموکراتها قدرت لازم برای اجرای سیاست خارجی مرتبط با ایران را ندارند/ بهره‌مندی از ظرفیت دولت چهاردهم در راستای اتحاد ملی

سید وحید کریمی دیپلمات سابق ایران در آمریکا و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با قدس درباره تحولات انتخاباتی ایالات متحده و چشم انداز مسائل و رابطه میان ایران و آمریکا در دولت بعدی این کشور، تصریح کرد: تغییر چهره‌ها در سیاست کشورها تاثیرگذار است، چنانکه به تازگی در انگلیس این تغییرات را شاهد بودیم. شخص سیاستگذار میتواند در عرصه سیاست خارجی و روابط بین المللی کشور متبوع موثر باشد. هرگاه جمهوری خواهان در کاخ سفید مستقر شده‌اند، این امکان را داشته‌ایم روابط خود با آمریکا را متناسب کنیم.

کریمی ادامه داد: ما نمیتوانیم با دموکراتها تعامل و کار کنیم، زیرا آنها قدرت لازم برای اجرای راهبردهای سیاست خارجی به ویژه در رابطه با ایران را ندارند. بنابراین مناسبات خارجی با آمریکا را باید با جمهوری خواهان تنظیم کرد، درنتیجه پیروزی ترامپ فرصتی برای کشورمان خواهد بود. از سوی دیگر، دولت جدیدی که در ایران روی کار آمده بر مبنای اتحاد ملی گام برمیدارد و میتوان از همین فرصت هم بهره برد. جمهوری اسلامی ایران یک شبکه و قدرت منطقه‌ای را فراهم کرده و تاکنون هم موفق بوده است. آمریکاییها به این موضوع آگاهی دارند که ایران یک قدرت منطقه‌ای است، اما بااینحال ما به تبحر دیپلماتیک نیاز داریم تا بتوانیم با آمریکا مذاکره کنیم. متاسفانه در این زمینه کارشناس آگاه به مسائل غرب و متمرکز به هر یک از حوزه‌‎های اروپا و آمریکا به صورت جداگانه نداریم. گرچه در کشور ما غرب به صورت یکپارچه مورد تحلیل و ارزیابی میشود، اما باید گفت دنیای غرب بیش از 50 کشور هستند و باید اینها را تفکیک کرد.

دیپلمات سابق کشورمان افزود: دومین مسئله، شیطنت اروپاست. معتقدم باید در روابط با آمریکا شیطنت‌ها و اقدامات خصمانه اروپا را زیر نظر داشت. در اثبات این ادعا باید گفت، ما اخیراَ با دولت بایدن تا چند هفته قبل کار میکردیم و مسائل بسیار آرام پیش میرفت، اما سه کشور اروپایی موضوع فعالسازی مکانیسم ماشه را مطرح کردند. همین موضوع بیانگر این است اروپا به بازیگر تنظیم کننده روابط ایران و آمریکا بدل شده است و کشورمان باید این رابط مخرب را حذف کند.

کریمی معتقد است: در زمینه توان دفاعی و موشکی، طبیعی است هر دو جناح حاکم در آمریکا با آن مخالفت دارند و تلاش خواهند کرد اقداماتی را برای کاهش توان دفاعی ایران درنظر بگیرند. اما کشورمان باید تلاش کند چنین اقدامات و فشارهایی در دستور کار قرار نگیرد. همچنین ضرورت دارد در این زمینه شفاف بود و راهبرد دفاعی تبیین کرد. غیر قابل پیش بینی بودن برای جهان امروز پذیرفتنی نیست. مسئله اینجاست که ما در حال حاضر نمیخواهیم مذاکره کنیم و فعلاَ بر روی تحولات میدانی تمرکز کرده‌ایم. در همین راستا، باید تبحر دیپلماتیک و رعایت چارچوبهای بین المللی را به صورت منطقی درنظر داشته باشیم.

انتهای پیام/

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.