پیشنهاد سردبیر

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت: اقدامات و تدابیر امام سجاد (ع)، سبب جهانی‌شدن نهضت خونین عاشورا شد.

 تدابیر امام سجاد (ع) موجب جهانی‌شدن نهضت عاشورا شد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در سلسله جلسات سخنرانی و بیان معارف دینی ویژه ایام عزاداری سید و سالار شهیدان که در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: عَلم نهضت خونین عاشورا بعد از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در دست امام سجاد (ع) قرار گرفت و بعد از حماسه حسینی نوبت به حماسه سجادی رسید.
امام‌جمعه موقت تهران اظهار کرد: این نهضت خونین ارکان کاخ یزید و حکومت امویان را متزلزل و موجب اعتراض و قیام گروه‌های مختلف علیه حکومت امویان شد.
وی تصریح کرد: بعد از بازگشت کاروان اسرا به مدینه، به‌خاطر فجایعی که در کربلا شده بود، ترس و وحشت بسیاری بر جامعه اسلامی حاکم بود و کمتر کسی جرات ابراز مخالفت با حکومت امویان را داشت و اگر کسی اقدامی علیه حکومت انجام می‌داد به‌شدت سرکوب می‌شد.
حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری عنوان کرد: دوران امام سجاد (ع) یکی از سخت‌ترین دوران‌های امامت بود چرا که اختناق شدیدی در جامعه حاکم بود، در این دوران قیام‌هایی از جمله قیام توابین به رهبری سلیمان بن صرد خزاعی و قیام مختار به رهبری مختار ثقفی به خونخواهی از سیدالشهدا (ع) انجام شد که همه این قیام‌ها به شدت سرکوب شد.
سخنران حرم مطهر رضوی اضافه کرد: همه این وقایع باعث ایجاد اختناقی بسیار شدید در جامعه اسلامی شده بود و در این شرایط سخت، امام سجاد (ع) وظیفه رهبری و هدایت مردم را بر عهده داشت و ایشان با تدابیری که اندیشیدند بعد از حماسه حسینی حماسه‌ای دیگر با عنوان حماسه سجادی را رقم زدند که البته رکن مهم این حماسه عقیله بنی هاشم، حضرت زینب کبری (س) بود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.