برخی با توجه به روابط اقتصادی گسترده پشت پرده ترکیه با رژیم صهیونیستی رفتار اردوغان را شوی سیاسی برای کسب محبوبیت داخلی و منطقه ای تعبیر کرده اند

«فاتح داووس» و رویای فتح قدس با لشکر کلمات!

در ادامه جنگ لفظی پینگ پنگی میان مقامات آنکارا و تل آویو، رئیس‌جمهور ترکیه دیروز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی "هالک تی‌وی" سخنانی بر زبان راند که به تنش ها میان طرفین دامن زد. رجب طیب اردوغان با اشاره به جنگ غزه که حدودا 10 ماه از شروع آن گذشته اظهار کرد: ما باید بسیار قدرتمند باشیم تا اسرائیل نتواند این کارها را علیه فلسطینی‌ها انجام دهد. اما بخش مهم صحبت های اردوغان آنجایی بود که گفت: همان‌طور که ما به قره‌باغ و لیبی وارد شدیم همین کار را با آنها نیز خواهیم کرد. هیچ چیز غیرممکن نیست، ما برای انجام چنین اقداماتی باید قدرتمند باشیم.

رجزخوانی خشک و خالی

رجزخوانی و خط و نشان کشیدن سلطان استانبول برای مقامات تل آویو که البته از حد زبانی خارج نمی شود دارای پیشینه می باشد. حمله لفظی شدید اردوغان نخست وزیر سابق ترکیه به شیمون پرز رئیس جمهور سابق رژیم صهیونسیتی در اجلاس داووس سال 2008 نمونه ای بارز از این رفتارهای وی بود. جمله معروف "شما آدم کشتن را خوب بلد هستید" باعث شد محبوبیت گسترده وی در بین جامعه عرب-مسلمان و به ویژه فلسطینی ها شد. هنگامی هم که به ترکیه بازگشت با جمعیت بیش از پنج هزار نفری مواجه شد که به استقبالش آمده بودند و به او لقب "فاتح داووس" داده بودند. اردوغان که در محافل سیاسی داخلی ترکیه به جناب رئیس مشهور است با این نمایش به ظاهر عدالت خواهانه اعتبار خیلی زیادی برای خودش و همچنین کشور ترکیه در جهان اسلام ایجاد کرد.

با این حال سخنان اخیر اردوغان واکنش های گسترده ای به دنبال داشته است. "یسرائیل کاتس" وزیر امور خارجه اسرائیل درباره تهدید اردوغان علیه این رژیم او را مورد خطاب قرار داده و گفت: رئیس‌جمهور اردوغان راه صدام را می‌رود و تهدید به حمله به اسرائیل می‌کند. باید به یاد داشته باشد که ماجرای صدام چگونه در عراق به پایان رسید. از سوی دیگر "خیرت ویلدرس" رهبر حزب راست افراطی برای آزادی کشور هلند، پس از اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه درباره احتمال اعزام نیرو های نظامی به سرزمین های اشغالی، پیشنهادی اخراج ترکیه از سازمان نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را مطرح کرد.

با این حال برخی با توجه به این موضع گیری های سابقه دار اردوغان، روابط اقتصادی گسترده پشت پرده ترکیه با رژیم صهیونیستی را زیر سوال برده و این رفتار را شوی سیاسی اردوغان برای کسب محبوبیت داخلی و منطقه ای تعبیر کرده اند. ترکیه 75 سال پیش به عنوان اولین کشور مسلمان این رژیم جعلی را به رسمیت شناخت و روابط پایاپای و عمیقی را در حوزه های مختلف تا کنون بر قرار ساخته است. از جمله، روابط امنیتی-نظامی که هر از چند گاهی دچار مشکلاتی فی مابین می شود اما خط مشی کلی رابطه شان از بین نمی رود. گواه این موضوع هم محدودیت های اعمال شده در چند سال اخیر برای رهبران حماس و اخوان المسلمین در خاک ترکیه می باشد که به سفارش لابی های صهیونیست وابسته به دولت های اسرائیلی انجام شده است.

خبرنگار: حمید اسدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.