متخصص بیماریهای واگیر در کنگره سالانه پزشکان عمومی شرق و شمالشرق کشور گفت: آمار شیوع این بیماری ها به خصوص اچ آی وی  در ایران در ۳ سال گذشته بسیار بالا بوده و از سال ۱۴۰۰ به بعد با انفجار این بیماری در سطح کشور و خراسان رضوی روبه رو بوده‌ایم.

انفجار بیماری‌های عفونی آمیزشی در کشور

به گزارش قدس خراسان، دومین کنگره سالانه پزشکان عمومی شرق و شمال شرق کشوردر سالن گردهمایی مجتمع شهدای سلامت با حضور رییس سازمان نظام پزشکی مشهد و رییس انجمن پزشکان عمومی صبح امروز در مشهد افتتاح شد.

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد با حضور در دومین کنگره سالانه پزشکان عمومی شرق و شمال شرق کشور در اشاره به چالش‌های حوزه پزشکی گفت: نگرانی ها در سطح جامعه پزشکی به یکی دو مورد ختم نمیشود و از متولیان و سازمان های مربوطه انتظار میرود که علاوه بر توجه به زحمات پزشکان در حیطه کاری به مسئله روحی جامعه پزشکان که همواره توجهی کمتر از ارزش واقعی خود را دریافت کرده نیز بپردازند.

علیرضا صداقت ادامه داد: از جمله چالش‌هایی که جامعه پزشکی با آنها روبه رو است بحث مهاجرت درمانی و سایر خدمات، مهاجرت شغلی و مهاجرت جغرافیایی است که مستلزم پیگیری و تلاش در جهت بهبود این اوضاع است.

در ادامه دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور از تسهیل شرایط اخذ پروانه مطب برای پزشکان خبر داد و گفت: در پی تصویب طرح کاهش امتیازات لازم برای اخذ پروانه راه اندازی مطب در شورای عالی نظام پزشکی کشور و با تایید وزارت بهداشت و درمان برای راه اندازی مطب پزشکان تسهیل شده و این خبر خوبی برای کاهش موانع فعالیت پزشکان جوان به ویژه در شهرهای بزرگ خواهد بود.

 وی ضمن انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت و درمان در حوزه کمیسیون صلاحیت حرفه ای گفت:  وزارت بهداشت اجرا و ابلاغ مصوبات کمیسیون ملی صلاحیت حرفه ای را در یک  رفتار فراقانونی  بللا تکلیف و معطل  نگه داشت و شبه کمیسیونی را  خلاف قانون  یک طرفه ایجاد  و جلساتی را برگزار کرد که نظام پزشکی  در این جلسات به نشانه اعتراض شرکت نکرد. ماموریت اصلی کمیسیون صلاحیت حرفه ای، حل اختلافات و تعارضات بین رشته ای است و البته که تصمیمات این کمیسیون در تمام لایه های زیرین و ارکان مختلف سازمان اعم از  انتظامی  و آموزشی  و فنی  طبق مصوبه شورای عالی  ملاک عمل خواهد بود. امیدوارم در دوره جدید وزارت بهداشت و درمان  عقلانیت  و احترام به قانون  ملاک عمل تصمیمات  قرار گرفته  و موضوعات مرتبط با مشکلات  جامعه پزشکی  از جمله صلاحیت حرفه ای به طور شایسته و مطابق با ضوابط و نیازهای جامعه پیش برود. 

دکتر محمدرضا جباری به قانون بکارگیری پزشکان و پیراپزشکان که در سال ۱۳۷۳ تصویب شده بود اشاره و بیان کرد: این قانون متعلق به سه دهه قبل بوده و نیازهای حال حاضر را برآورده نمی کند و بازبینی آن ضرورت دارد و پزشکانی که طرح میگذرانند با شرایط و امتیازات بیشتری داشته باشند. دولت اگر میخواهد مناطق محروم را پوشش بدهد باید به تعرفه ترجیحی پزشکان برای این مناطق توجه کند و بیمه ها نیز تعرفه بخش خصوصی را بپذیرند.

نائب رییس سازمان نظام پزشکی مشهد در انتهای سخنان خود عنوان کرد: پزشکان عمومی از انتساب مشاور در دوره وزارت دکتر عین الهی محروم بودند اما امیدواریم در دوره جدید وزیر وقت به این مورد توجه کرده و مشاوری آگاه و مناسب از پزشکان عمومی انتخاب کنند.

در ادامه این کنگره متخصص بیماری‌های واگیر به تشریح وضعیت اپیدمیولوژی عفونت‌های آمیزشی در ایران پرداخت و در این باره عنوان کرد: آمارگیری در رابطه با بیماری های آمیزشی در ایران به دلیل دسترسی مشکل به افراد و پنهان بودن این دست از بیماری‌ها مبهم است و درصورتی که اقدامات موثر در خصوص جلوگیری و کنترل آنها صورت نگیرد بیماری های  آمیزشی ، بیماری آینده ایران است.

دکتر علی محمد حسین پور در اشاره به عوامل گسترش این بیماریها گفت: عوامل اجتماعی، اقتصادی، رفتاری و دانشی از جمله دلایل گسترش این بیماریهاست که در مواردی با یکدیگر همپوشانی نیز دارند.
وی تصریح کرد: آمار شیوع این بیماری‌ها به خصوص اچ آی وی  در ایران در سه سال گذشته بسیار بالا بوده و میشود گفت از سال ۱۴۰۰ به بعد با انفجار این بیماری در سطح کشور و همچنین در خراسان رضوی روبه رو بوده ایم.

این متخصص بیماری‌های واگیر در خصوص سرعت انتقال و چگونگی کنترل اچ آی وی در ایران عنوان کرد: تعداد موارد ابتلا به اچ آی وی در جهان رو به کاهش است و این روند در ایران سرعت رشد خطرناک‌تری دارد هرچند که در ایران اقدامات بسیار خوبی در جهت درمان و کنترل این بیماری صورت گرفته اما افزایش شیوع این بیماری نشان می‌دهد که این عوامل نیاز به پیشگیری جدی‌تری دارد.

دکتر حسین‌پور در خصوص آمار انتقال اچ آی وی در موارد جدید شناسایی شده مشهد در سال ۱۴۰۲ اضافه کرد: طبق آمار منتشر شده، انتقال اچ آی وی از طریق راه اعتیاد تزریقی در مشهد هشت درصد، انتقال از طریق روابط جنسی ۶۰ درصد، انتقال از طریق منبع نامشخص ۳۲ درصد، از طریق مادر به کودک و خون و فراورده‌های خونی صفر درصد بوده است. در سطح کشور نیز آمار انتقال از راه اعتیاد تزریقی ۱۲ درصد، از طریق روابط جنسی ۵۴ درصد، ابتلا از طریق منبع نامشخص ۳۴ درصد و انتقال از مادر به کودک و از طریق خون و فراورده های خونی صفر درصد بوده است.

وی به نحوه پیگیری و شناسایی بیماری‌های رفتاری در مشهد اشاره و عنوان می‌کند: در مشهد با همکاری مراکز مشاوره  بیماری‌های رفتاری ابتدا فرد مبتلا به اچ آی وی  شناسایی شده و سپس از طریق ترغیب پارتنر جنسی یا تزریقی او به انجام آزمایش‌های مربوطه اقدام به درمان بیماران آغاز میشود. در حوزه پیشگیری از ابتلا به بیماری در حال حاضر دو مرکز مشاوره فعال در منطقه طبرسی و وکیل آباد  با ارائه مشاوره به زنان، چگونگی جلوگیری از ابتلا به بیماری و اقدامات لازم در صورت ابتلا را به آنها آموزش میدهند.

دومین کنگره سالانه پزشکان عمومی در شرق و شمال شرق کشور از تاریخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ آغاز شده و تا ۱۲ مرداد با سه موضوع مهم شامل،  تازه های بیماری های عفونی، مدیریت بیماری های شایع روانپزشکی و تازه های درمان بیماری های داخلی با حضور اساتید برجسته در این حوزه ها  ادامه خواهد داشت.

 دبیر اجرایی دومین همایش بزرگ سالانه پزشکان عمومی شرق و شمال شرق کشور نیز در ادامه از شرکت بیش از ۷۰۰ پزشک عمومی، متخصص داخلی، عفونی، متخصص بیماریهای کودکان، روانپزشکی و... در این کنگره خبر داد.

 دکتر محمدرضا نجاریان همچنین بیان کرد: این همایش دارای ۱۵ امتیار بازآموزی است و بیشترین شرکت کنندگانِ آن از استان خراسان رضوی و شرق ایران هستند.

 وی هدف از برگزاری این همایش را توانمندسازی علمی پزشکان عمومی و حفظ و ارتقای علمی آنان دانست و گفت: در روز نخست این همایش موضوعاتی همچون تب دنگی، بیماری هاری، تب کریمه کنگو، بیماری های منتقله از راه جنسی و بیماری های عفونی شایع بررسی می شود.

 نجاریان افزود: دومین روز از برگزاری این همایش در مورد بیماری های روانپزشکی شایع از جمله اختلالات افسردگی، اختلالات اضطرابی، مداخلات درمانی نوین در افسردگی و خودکشی ، اصول پایه مدیریت و روان درمانی اعتیاد و ... است.

وی در تشریح برنامه های روز سوم گفت: روز سوم این همایش به مباحث مرتبط با بیماری های شایع داخلی، دیابت، درمان های جدید دیابت، چاقی در اطفال، چاقی در بزرگسالان و درمان های جدید فشار خون اختصاص خواهد داشت.

 سخنگو و مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد در حاشیه برگزاری دومین همایش سالانه پزشکان عمومی شرق و شمال شرق کشور گفت: باید جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت بازتعریف شود. با طرح های پر از ایراد و اشکال به نام پزشک خانواده و امثالهم محور نظام سلامت تغییر نخواهد کرد. تا وقتی معیشت پزشک عمومی اولویت قرار نگیرد تا وقتی جایگاه پزشک عمومی در نظام سلامت کلیدی تعریف نشود هر طرح مشابه پزشک خانواده موفق نخواهد بود.

 دکتر مسعود زحمتکش با اشاره به افت جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت و جامعه بیان کرد: تخصص محوری ، مشکلات اقتصادی و درآمدی، تعرفه های غیرمنطقی و دستوری که حداقل نیازهای لازم برای مطب داری را برای پزشکان عمومی  برآورده نکرده و ادامه مطب داری را برای اکثریت پزشکان عمومی غیرمنطقی تا غیرممکن کرده، سالهای طولانی تحصیل و طرح و تازه در آستانه سی سالگی رسیدن به نقطه ی صفر؛ چیزی است که پزشکان عمومی با آن مواجهند. درست به همین دلایل است که از ۶ هزار پزشک عمومی درکلانشهر مشهد که در خوشبینانه ترین حالت و با احتساب پزشکانی که در درمانگاه ها و بیمارستان های دولتی و خصوصی کار می کنند؛ تنها ۳ هزار پزشک عمومی در شهر مشغول طبابت هستند. این یعنی نیم دیگرپزشکان عمومی مشهدی یا به دنبال تحصیل در رشته های تخصصی هستند یا طبابت را رها کرده و در سایر مشاغل مشغول خدمت هستند و یا کلا از کشور مهاجرت کرده اند.

 این فعال صنفی افزود: انتظار می رود وزارت بهداشت در دولت جدید نسبت به افزایش حقوق و مزایای پزشکان عمومی به طور متناسب با تورم و هزینه‌های زندگی، چه در دوران طرح ،چه در دوران رزیدنتی، چه در کسوت پزشک خانواده و در مراکز درمانی دولتی و حتی تضمین حقوق و دریافتی عادلانه در مراکز درمانی خصوصی برنامه ریزی کرده و اقدامات عملی داشته باشد. چرا که در صورت عدم بهبود شرایط کاری و عدم کاهش ساعات کاری طولانی و فشارهای اضافی بخصوص در دوره رزیدنتی و طرح نه تنها شاهد بروز و ظهور پدیده هایی چون خودکشی و مهاجرت شغلی و جغرافیایی پزشکان خواهیم بود که شاهد فروپاشی نظام سلامت و دستاوردهای بزرگ آن در این سالها خواهیم بود. 

 عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد و نماینده این سازمان در کمیته مصادیق احراز شهدای سلامت استان در پایان ضمن اشاره به رشادت های کادر درمان در دوران کرونا بیان کرد: جانفشانی و پایمردی جامعه پزشکی در کرونا مثال زدنی است. گواه این مدعا قرار گرفتن پزشکان در صدر آمار شهدای سلامت در کشور است . امیدوارم این فداکاریها به دست فراموشی سپرده نشود.

خبرنگار: حانیه موسوی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی حسین پور ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    0 0
    سلام تیتر صحیح نیست. بحث اینست که اگر هوشیاری نباشد در آینده با مشکل بزرگ کنترل بیماری های آمیزشی مواجه خواهیم شد نه انجار در حال حاضردکه صحیح نیست.
  • علی حسین پور ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    0 0
    لطفا به خبرنگار محترم بفرمایید تیتر را اصلاح نمایند و در مطلب هم بحث افزایش موارد انتقال جنسی اچ آی وی مطرح می باشد که شاید یک دلیل آمیزشی اقدامات موثر کنترل بیماری در راه انتقال تزریقی باشد. و سبب افزایش درصد انتقال جنسی شده که اگر راهکار نباشد در آینده معضل جدی ایجاد می نماید.