خبر فوری

یک متخصص کودکان و استاد دانشگاه به قدس آنلاین می گوید: شیرمادر علاوه بر مواد غذایی و مغذی، از مواد ایمنی هم برخوردار است و سبب می شود که هم نوزاد و هم مادر از آن بهره ببرند.

شیر مادر؛ نخستین واکسن برای نوزاد/ اثرات درازمدت حفاظتی برای مادر

دکتر منیژه قره باغی می افزاید: شیر مادر نقش مهمی در امنیت غذایی و کاهش فقر دارد و در واقع زیربنای زندگی سالم برای نوزادان است.

وی با اشاره به هفته جهانی شیر مادر می گوید: از اهداف نام گذاری هفته جهانی شیر مادر مشارکت افراد و سازمان های ذی نفع در ترغیب و تشویق تغذیه با شیر مادر و نیز درک مردم از ارتباط شیر مادر با زندگی سالم است.

این متخصص کودکان تصریح می کند: تغذیه با شیر مادر سبب می شود عفونت های تنفسی، گوارشی و گوش میانی در نوزاد کمتر اتفاق بیفتد بنابراین توصیه می شود ۴ تا ۶ ماه نخست تنها از شیر مادر برای تغذیه نوزاد استفاده شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شیر مادر تمامی مواد غذایی مورد نیاز نوزاد را دارد خاطرنشان می کند: میزان ویتامین D در شیر مادر کم است بنابراین از روز سوم یا پنجم نوزاد، مصرف قطره ویتامین AD  برای او توصیه می شود.  

چگونه مادر متوجه شود شیر کافی دارد؟

قره باغی وزن گیری روزانه، هفتگی و ماهانه مطلوب نوزاد را از نشانه های کافی بودن شیر مادر می داند و می افزاید: هنگامی که  نوزاد با ولع شیر می خورد و با اشتیاق آن را می بلعد نشان می دهد که شیر به حد کافی جریان پیدا کرده و همچنین تعداد دفعات ادرار و مدفوع نوزاد نیز نشانه کلیدی برای تشخیص کفایت شیر مادر است.

این متخصص کودکان درباره چگونگی افزایش شیر مادر می گوید: به لحاظ هورمونی، شیر دهی در طول شب به ترشح بیشتر شیر مادر کمک می کند.

نشانه های گرسنگی نوزاد

قره باغی درباره چگونگی تشخیص نیاز کودک به شیر توضیح می دهد: نوزاد در ابتدا با دست و پا زدن و جست و جو کردن چیزی که در دهان او گذاشته شود گرسنگی اش را اعلام می کند و در نهایت با گریه درخواست خود را نشان می دهد بنابراین توصیه می شود مادران بر اساس ساعت، اقدام به شیردهی نکنند و هر لحظه که نوزاد نشانه ها را بروز داد اقدام به شیردهی کنند مگر در مواردی که نوزاد نارس باشد که باید بر اساس ساعت های تعیین شده شیردهی را آغاز کرد.

چه مدت می توان شیر مادر را در یخچال نگهداری کرد؟

 متخصص کودکان می گوید: شیر مادر را می توان به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در یخچال، ۳ ماه در فریزر خانگی، ۶ ماه در فریزر صنعتی و مدت ۴ ساعت خارج از یخچال نگهداری کرد اما نکته قابل توجه این است که پس از خارج کردن شیر از فریزر نباید بیش از یک روز نگهداری شود.

آیا شیر مادر برای نوزادان دوقلو کافی است؟

قره باغی درباره تغذیه دوقلوها با شیرمادر می گوید: هر قدر شیر مادر تخلیه شود جای آن، شیر بیشتری تولید می شود بنابراین در دوقلوها نیز بیشتر مادران می توانند شیردهی موفقی داشته باشند و هر دو قل بدون نیاز به غذای کمکی می توانند از شیر مادر استفاده کنند و مانند دیگر نوزادان از ۴ یا ۶ ماهگی غذای کمکی را نیز در کنار شیر مادر داشته باشند.

نکاتی برای افزایش شیر مادر

دکتر قره باغی نکاتی را برای افزایش شیر مادر توصیه می کند:

  1. هر چقدر نوزاد شیر را تخلیه کند تولید شیر افزایش پیدا می کند.
  2. تغذیه خوب و سالم مادر
  3. رعایت رژیم غذایی سالم که میزان آن بیشتر از همیشه باشد
  4. خواب، استراحت و آرامش فکری مادر بسیار مهم است
  5. نوشیدن آب و مایعات به اندازه کافی

این استاد دانشگاه می افزاید: استفاده مادر از ویتامین ها و کلسیم در دوران شیردهی توصیه می شود چراکه معمولا در این دوران مادر دچار مشکل تغذیه ای می شود هرچند که ترکیب شیر مادر دست نخورده باقی می ماند اما به بهای اینکه از ذخایر خود مادر برداشت می شود. بنابراین باید تغذیه مادر خوب باشد تا او دچار آسیب نشود.

فواید شیردهی برای مادران شیرده

قره باغی به افسردگی مادر پس از زایمان اشاره می کند و می گوید:  یکی از نکاتی که مادران پس از زایمان با آن درگیر می شوند افسردگی است. شیر دادن مادر به نوزاد و ارتباط چشمی او با نوزادش سبب کاهش علایم افسردگی و برطرف شدن آن می شود.  

وی از دیگر فایده های شیردهی نام می برد و ادامه می دهد: در مادرانی که با شیر خود نوزاد را تغذیه می کنند خطر سرطان پستان و تخمدان خیلی کمتر می شود و در واقع شیردهی در درازمدت اثرات حفاظتی برای مادر دارد.

این متخصص کودکان می افزاید: در دوران بارداری مادران اضافه وزن پیدا می کنند و شیردهی سبب می شود مادر راحت تر وزن کم کند و راحت تر به وزن قبلی خود بازگردد. ضمن اینکه خونریزی های پس از زایمان نیز در مادران شیرده کم تر می شود.

تأثیر مصرف دارو بر کیفیت شیر مادر

قره باغی می گوید: خوشبختانه داروهایی که مادران در دوران شیردهی مصرف می کنند ترشحات کمی در شیر مادر دارد و تعداد داروهای ممنوع دوران شیردهی بسیار محدود است بنابراین مادران نگران نباشند و البته پزشک خود را درباره وضعیت شیردهی شان مطلع سازند.

 این متخصص کودکان تأکید می کند: فواید شیر مادر در کوتاه مدت و دراز مدت به قدری زیاد است که باید مادران تشخیص دهند از شیر خود برای نوزاد استفاده کنند. چراکه در حال حاضر انواع شیرخشک با برندهای متفاوت در دسترس است بنابراین هرگز مادران با توصیه اطرافیان سریعا شیرخشک را جایگزین شیر مادر نکنند مگر در مواردی خاص که با توصیه پزشک باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.