یک کارشناس انرژی در ارتباط با بحث کمبود بنزین سوپر مطرح کرد که مشکلات فنی سبب کمبود تولید بنزین سوپر شده است.

بررسی دلیل کمبود بنزین سوپر/ قرارداد ایران و روسیه اجرایی شد؟

به‌گزارش قدس آنلاین، مدتی است که از قرارداد گازی میان ایران و روسیه می گذرد و بسیاری از تحلیلگران نظرات خود را درباره این موضوع مطرح کرده اند. عده ای این قرارداد را به نفع ایران می دانند و گفته می شود کشور با این اقدان تبدیل به هاب انرژی در منطقه می شود. ایران می تواند گاز را از روسیه وارد کند و همان را به عراق و ترکیه صادر کند.

حسن مرادی، کارشناس انرژی در ارتباط با وضعیت کمبود بنزین سوپر در کشور گفت: آنچه به نظر می رسد، وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش، مشکلاتی را برای تولید بنزین سوپر دارند. یکی از دلایل این است که مطرح می شود به علت تولید بنزین یورو۵ کیفیت بنزین مناسب بوده و نیازی به تولید بنزین سوپر نداریم؛ اما باید اشاره کرد که بسیاری از خودروهای خارجی، نیاز دارند تا با بنزین سوپر تغذیه شوند. شرکت پخش و پالایش هنوز دلیل قانع کننده ای درباره عدم تولید بنزین سوپر ارائه نداده است و آنطور  که به نظر می آید، مشکلات فنی سبب شده است تا اولید بنزین سوپر با مشکل مواجه شود. اگر قرار بود به برخی جایگاه ها، همین میزان بنزین سوپر داده می شد و به بعضی دیگر خیر، مشکلاتی مانند صف های طولانی پیش می آمد. امیدوار هستیم هرجه سریعتر این مشکل برطرف شود و کسانی که خودروهایشان نیاز به بنزین سوپر دارد، بتوانند از این بنزین استفاده کنند.

مرادی در ارتباط با بحث قرارداد گازی میان ایران و روسیه اظهار کرد: آنچه میان ایران و رسیه امضا شد و اعلام شد یک موافقت نامه است که به موجب آن، حدود یک سوم گاز تولیدی ایران به کشور وارد شده و ایران مانند یک هاب عمل می کند و قادر است این گاز را بازتوزیع کند. ما از ۲۴ فاز پارس جنوبی که منبع مشترک اسخراج گاز است و باید تا نقاط مرزی آذربایجان برود، اسفاده مناسبی نکرده ایم. حال اگر ما با تدابیر، گاز مرزهای شمالی را از طریق همان مرزهای شمالی و از طریق روسیه تامین کنیم، نیازی نیست که از مناطق جنوب کشور، با زحمت فراوان و هزینه بسیار سنگین گاز را به شمال کشور پمپ کنیم.

وی افزود: این امکان وجود دارد که بتوانیم با استفاده از گاز روسیه،  مبادلات گازی را با ۱۵ کشور همسایه مانند عراق و ترکیه، بیشتر کرده و گاز بیشتری به آن ها بدهیم. بنابراین اگر بتوان گاز را  به شبکه گازرسانی ایران تزریق کرد و ایران معادل آن چیز که روسیه می خواهد به پاکستان می دهد و قیمت آن را محاسبه می کند. در برق هم وضعیت به همین صورت است و اگر بتوانیم شبکه های برقی را روی هم بی اندازیم، قادر خواهیم بود که بخش عمده ای از برق را به کشورهای همسایه بکشیم و با آن ها تبادلات برقی داشته و همزمان برق را وارد کنیم.

وی ادامه داد: همچنین ایران علاوه بر تمدید قرارداد صادرات گاز خود به عراق به مدت ۵ سال، زمینه انتقال گاز ترکمنستان به عراق را نیز فراهم خواهد کرد که به این ترتیب، مسیر وابستگی گازی عراق و ترکمنستان به مسیر انتقال گاز از ایران رقم خواهد خورد و همچنین قدم مهمی در جهت تبدیل شدن به هاب انتقال گاز منطقه نیز برداشتیم.

این کارشناس انرژی در ادامه این ابراز کرد: ایران با تکیه بر منابع گازی خود و سوآپ گاز روسیه، نیاز توسعه صنعتی هند به گاز طبیعی را به طور کامل پوشش خواهد داد و در این مسیر قرارداد اخیر ایران با روسیه جهت واردات و سوآپ گاز به میزان روزانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب یکی از راهبردی ‌ترین قرارداد های امضا شده بین ایران و روسیه در جهت رشد اقتصادی ۲ کشور و تبدیل شدن ایران به هاب ترانزیت و انتقال گاز منطقه است.

مرادی در پایان گفت: بنابراین وارد کردن گاز موضوع نابجایی نیست و ما هم می توانیم گاز را بخریم هم سوآپ کنیم و هم گاز را بفروشیم. این موضوع بسیار پسندیده است که اگر به مرحله اجرا درآید و جنبه قرارداد به خود بگیرد که امیدوار هستیم در دولت چهاردهم، آقای پزشکیان با تدابیر خود و آغوش بازی که با کشورهای خارجی دارند، این دیپلماسی انرژی فعال تر از گذشته شود و ما بتوانیم به راحتی این قراردادهای که بسته می شود را به مرحله اجرایی برسانیم.

منبع: گسترش نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.