ترور هنیه خشم و اندوه را در غزه گسترش خواهد داد. بسیاری معتقدند این جنایت نه تنها به روند مذاکرات آتش بس آسیب زد، بلکه باب گفت و گو را بست و تنها گزینه میدان را باقی گذاشت

وقتی باب گفت و گو بسته شود، میدان سخن می گوید / بررسی تاثیرات ترور شهید «هنیه» بر پرونده جنگ غزه در گفت و گو با کارشناسان

با وجود گذشت روزشمار جنگ غزه از عدد 300، در حالی که بسیاری انتظار کاهش آتش افروزی جلادان صهیونیست را داشتند اما نه تنها این مسئله محقق نشد بلکه مجانین حاکم بر تل آویو به پشتوانه متحدان غربی بر دامنه تنش افزوده و خاورمیانه را هر لحظه بیشتر به سوی جنگ فراگیر سوق می دهند.

ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و موج حملات اشغالگران علیه جبهه مقاومت در لبنان، عراق، سوریه و یمن البته بر پرونده جنگ در غزه نیز اثرگذار خواهد بود. هنیه اسطوره‌ای از محبوبیت زیادی در میان مردم باریکه غزه برخوردار بود و جمله معروف اش «اسرائیل را به رسمیت نخواهیم شناخت» ورد زبان جوانان فلسطینی است. همین واقعیت بود که جمع زیادی از زنان و کودکان ساکن غزه را تنها ساعاتی پس از شنیدن خبر شهادت فرمانده به محل منزل ویران شده هنیه کشاند و آنها با برگزاری تجمع، تصاویر وی را به همراه نشانه‌های پیروزی به اهتزاز درآوردند تا میزان عشق و علاقه خود را به او را نشان دهند.

ترور چنین شخصیتی مسلما خشم و اندوه را در منطقه جنگ زده که از ۱۰ ماه پیش درگیر حملات رژیم صهیونیستی است گسترش خواهد داد. با این اوصاف بسیاری معتقدند این جنایت نه تنها به روند مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا آسیب زد، بلکه باب گفت و گو را بست و تنها گزینه میدان را باقی گذاشت. ترور هنیه که در مذاکرات برای دستیابی به آتش‌بس در غزه مشارکت داشت بازی رژیم اسرائیل با آتش است که می تواند تمام منطقه را منفجر کند.

وقتی باب گفت و گو بسته شود، میدان سخن می گوید / بررسی تاثیرات ترور شهید «هنیه» بر پرونده جنگ غزه در گفت و گو با کارشناسان

توطئه پشت پرده واشنگتن و تل آویو علیه تهران

ابوالفضل ظهره‌وند، دیپلمات پیشین کشورمان در گفت و گو با قدس، با اشاره به اثرات ترور اسماعیل هینه بر پرونده جنگ غزه، معتقد است این حرکت دیوانه وار نشان دهنده آن است که رژیم صهیونستی معادله خارج شدن از شکست در برابر محور مقاومت را بر روی بازی صفر و یک تنظیم کرده بطوریکه اساسأ به دنبال حذف کامل جنبش حماس و مردم فلسطین است.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: ترور شخصیتی صلح طلب مانند اسماعیل هینه که در مذاکرات آتش بس غزه هم مشارکت داشت، نشان از به بن بست رسیدن رژیم صهیونیستی در عرصه داخلی و بین المللی است چراکه تل آویو نشان داد به دنبال راه حل مذاکره و صلح در نوار غزه نمی باشد و تنها گزینه نظامی برای او تعیین کننده پیروز میدان است. این درحالی است که بیش از ده ماه از عملیات طوفان الاقصی می گذرد و این رژیم نتوانسته حتی به کوچکترین آرزوی خود در غزه که همان آزاد کردن اسرا بوده، برسد.

وی با اشاره به سفر اخیر نتانیاهو به واشنگتن و دیدارش با مسئولان کاخ سفید، افزود: در ملاقاتی پرشماری که وی با سران آمریکا داشت؛ تصمیماتی برای منفعل کردن ایران در منطقه گرفته شد که این فرایند با ترور فواد شکر ملقب به (حاج محسن) فرمانده نظامی ارشد حزب الله در ضایعه بیروت و ابوالعبد (اسماعیل هنیه) در تهران و همزمان بمباران چند پایگاه نیروهای مردمی عراق (حشدالشعبی) انجام شد. این اقدامات در راستای نجات رژمی صهیونیستی از یک جنگ فراگیر در منطقه با حضور ایران صورت گرفت.

دیپلمات پیشین کشورمان معتقد است: با توجه به شرایط داخلی ایالات متحده و مشخص نبودن پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور از بین دو نامزد دموکرات ها (کاملا هریس) و جمهوری خواهان (دونالد ترامپ)، تل آویو تصمیم گرفته با ترور چند فرمانده ارشد محور مقاومت خود را از جنگ احتمالی با ایران دور نگه داشته و با عملیات ایذایی برای خود وقت بخرد. چراکه نتانیاهو به خوبی می داند هیچ شانسی در برابر جمهوری اسلامی در صورت جنگ ندارد.

وقتی باب گفت و گو بسته شود، میدان سخن می گوید / بررسی تاثیرات ترور شهید «هنیه» بر پرونده جنگ غزه در گفت و گو با کارشناسان

دست آوردهای نمایشی

محسن پاک آیین، نیز با اشاره به تبعات شهادت اسماعیل هنیه، گفت: شواهد تاریخی نشان می دهد هرگاه یکی از مجاهدان فلسطینی به شهادت می رسد پرچم مبارزه با صهیونیسم در اختیار فردی مصمم تر و شجاع تر می افتد و مبارزه با شدت بیشتری ادامه پیدا می کند. این شهادت پرچم آزادی فلسطین را پیش از گذشته در سراسر جهان به اهتراز در خواهد آورد و اراده مردم غزه و اعضای محور مقاومت در راستای مبارزه با رژیم صهیونیستی استوار تر خواهد کرد.

دیپلمات پیشین و کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: پس از شهادت فواد شکر، حزب الله حملات سنگینی را علیه مناطق مرکز الضهیره، الجرداح و عرب العرامشه با موشک اجام داد. با توجه به این حملات رژیم صهیونستی در حالت آماده باش کامل در آمده این در حالی است پاسخ جمهوری اسلامی ایران به تل آویو در طی شهادت اسماعیل هنیه باقی مانده است.

وی در تشریح نحوه پاسخ به حملات رژیم صهیونستی به عراق، سوریه و لبنان، گفت: سه کشور مذکور از اعضای مهم محور مقاومت هستند. رژیم صهیونیستی در طی ده ماه از عملیات طوفان الاقصی ضربات سنگینی را از سوی رزمندگان مقاومت متحمل شده است و این دست ضربات ادامه خاود داشت. در حال حاضر ترور فرماندهان مقاومت بعنوان تنها برگ برنده در اختیار رژیم صهیونیستی قرار گرفته است و نتانیاهو قصد دارد از این اقدام دست آوردهای نمایشی را برای شهرک نشین ها و مخالفین خود در سرزمین های اشغالی به نمایش بگذارد اما همین مسئله باعث نابودی پایه های رژیم صهیونیستی و حتی پایان عمر 80ساله صهیونیست ها در فلسطین خواهد بود.

وقتی باب گفت و گو بسته شود، میدان سخن می گوید / بررسی تاثیرات ترور شهید «هنیه» بر پرونده جنگ غزه در گفت و گو با کارشناسان

جامعه جهانی از ملاحضات دست بردارد

احمد دستمالچیان سفیر پیشین ایران در لبنان و اردن هم در باب اثرگذاری جنایت اخیر صهیونیست ها در موضوع جنگ غزه تصریح کرد: نتانیاهو هم اکنون با مشکلات عدیده ای در عرصه درونی و برونی دست و پنجه نرم می کند. در حوزه خارجی تاکیدات وی بر ادامه جنایات در غزه به درگیری رژیم با جبهه مقاومت در هفت جبهه منجر شده و در حوزه داخلی نیز مخالفت ای گسترده با ادامه نخست وزیر او وجود دارد. در این محیط نتانیاهو با تنش آفرینی های منطقه ای و بویژه رویارویی با ایران ضمن ادامه دار کردن بحران، در سایه این تنش زندگی سیاسی خود را استوار نماید چراکه او می داند در صورت برقرار آتش بس با موج بزرگی از اعتراضات روبرو و سرنوشت او پای میز محاکمه داخلی و یا در دادگاه لاهه رغم خواهد خورد.

وی ادامه داد: نتانیاهو با دست زدن به چنین حماقتی می خواهد به زعم خود تمام جبهه ها را فعال نماید تا طرف مقابل و بویژه ایران را به واکنش نسنجیده و غیر حساب شده وا دارد. این در حالی است که محور مقاومت طی تمام ده ماه جنگ کاملا برنامه ریزی شده و گام به گام مقابل اشغالگران رفتار کرده و آنها را گرفتار کرده است. در مورد پاسخ به ترور هنیه که حق مسلما جمهوری اسلامی است، طبیعتا محور مقاومت قاطع، هوشمندانه و با درایت عمل خواهد کرد و در عین عدم ورود به نقشه و زمین بازی اسرائیل ضربات حساب شده و محکمی به آنها خواهد زد.  

دستمالچیان افزود: در این شرایط که امنیت جهانی به واسطه آتش افروزی فردی مانند نتانیاهو در خطر است لازم است جامعه جهانی از ملاحضات دست برداشته و با اقدات موثر جلوی این دیوانه افسارگسخته را بگیرد وگرنه منطقه در آتشی بزرگ  و بحران بی پایان فرو خواهد رفت که سرانجام آن معلوم نیست.

وقتی باب گفت و گو بسته شود، میدان سخن می گوید / بررسی تاثیرات ترور شهید «هنیه» بر پرونده جنگ غزه در گفت و گو با کارشناسان

فرمول جنایتی که تیغ آن کند شده

مصیب نعیمی، مدیر مسئول پیشین روزنامه الوفاق هم در رابطه با تبعات ترور هنیه در سرزمین های اشغالی، معتقد است از زمان اعلام شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، وحشت گسترده ای بین نظامیان، مقامات سیاسی و شهرک نشین های صهیونیست به وجود آمده طوریکه تعداد زیادی از ساکنین شهرهای تل آویو، حیفا، اورشلیم و... به دنبال فرار و عزیمت به کشورهای اروپایی هستند. هرچند که رژیم صهیونیستی به دلیل ترس اجازه پرواز هیچ هواپیما را صادر نمی کند اما شواهد نشان می دهد شهروندان یهودی از بیم ترس انتقام جمهوری اسلامی ایران، حاضر به حضور در پناهگاه نمی باشند.

وی اظهار کرد: ترور اسماعیل هینه نه تنها وحشت را در سرزمین های اشغالی دامن گیر کرده بلکه بحران سیاسی، اقتصادی و امنیتی گسترده ای را به همراه خواهد داشت این درحالی است که نتانیاهو از ترس موشک های ایران، در یک مکان 30متری به پایگاه نظامی در محدوده وزارت جنگ مستقر شده و قطعأ  حملات موشکی تهران نه تنها برای نخست وزیر بلکه برای شهروندان اسرائیل سهمگین تر خواهد بود.

کارشناس مسائل غرب آسیا، تصریح کرد: فرمول ترور، قتل و آدم کشی در قاموس وجودی رژیم صهیونستی از بدو حضور این قوم در فلسطین مورد استفاده قرار می گرفته است و همواره در طی هشت دهه اخیر از کودکان و زنان بی گناه بعنوان ابزار فشار و حضور متداول در سرزمین های اشغالی استفاده می کردند اما امروز با گذشت 300 روز از عملیات طوفان الاقصی این ابزار در عرصه داخلی و توجیه رفتار سیاست مداران صهیوینست، برای ماندن در فلسطین، کند شده و حتی در عرصه منطقه ای و بین المللی نتیجه ای عکس به همراه داشته است.

وی بیان داشت: ترور هنیه  بعنوان ابزار جدید اسرائیل امروز برای آرام سازی افکار عمومی در داخل سرزمین های اتشغالی  انجام شد اما این اقدام شالوده رژیم را از هم می پاشاند. خون شهید هنیه باعث خواهد شد به زودی صهیونیست ها برای فرار از شکست در برابر ایران، نتانیاهو را بعنوان جنایتکار جنگی قربانی کنند و تمام شکست های این رژیم را بر عهده او بیندازند و با وساطت آمریکا و کشورهای اروپایی شامل انگلیس، فرانسه و آلمان مرحله جدیدی را در منطقه آغاز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.