۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷
کد خبر: 1004030

اگر قرار است برای اولین بار در پیاده‌روی اربعین شرکت کنید، بهتر است از تجربیات زائران سال‌های گذشته کربلا که در قالب نکته و توضیح ارائه می‌شود، نهایت استفاده را ببرید تا احتمال بروز مشکلات حین سفر را به حداقل برسانید.

8 نکته مهم و ضروری برای سفر اربعین امسال (1403)

مصادف شدن ایام اربعین حسینی با گرمای شدید تابستان و ازدحام جمعیت فراوان مردم از سراسر جهان، موضوعی است که این سفر را نسبت به سایر سفرهای داخلی و خارجی متفاوت می‌کند. در ادامه تلاش می‌کنیم با بیان نکات مهم، نقش به سزایی در سهولت سفر و ثبت خاطرات ماندگار شما داشته باشیم.

نکات مهم برای سفر به کربلا در اربعین حسینی

شرکت در پیاده‌روی اربعین و سفر به کربلا در ایام اربعین، نسبت به رده سنی و جنسیت افراد نیازمند بررسی و رعایت همه جانبه نکات در حوزه‌های اصلی انتخاب مسیر، وسیله حمل و نقل مناسب، تغذیه درست و فرهنگ اسکان موقت است.

به طور مثال، در صورتی که بخواهید متناسب با محدودیت زمانی خود، مسیر کوتاه‌تری را برگزینید؛ تهیه بلیط پرواز تهران نجف انتخاب مناسبی برایتان محسوب می‌شود. اما اگر بخواهید مرزهای زمینی را برای آغاز سفر انتخاب کنید، بررسی و مقایسه مرزهای مشترک ایران و عراق به لحاظ مولفه‌هایی مانند موقعیت مکانی، سطح خدمات و فاصله تا اماکن زیارتی اهمیت پیدا می‌کند.

وسایل ضروری برای سفر اربعین

به طور کلی، پیشنهاد می‌شود که در ایام اربعین با کوله باری سبک سفر کنید. چرا که قرار است مسافتی طولانی را با وجود هوای گرم و پای پیاده پشت سر بگذارید. از طرفی وضعیت اسکان و تغذیه در مسیر پیاده‌روی به گونه‌ای است که نیازی به حمل خوراکی یا وسایل استراحت ندارید. به همین منظور، داشتن وسایل ضروری مورد نیاز برای این سفر معنوی به تنهایی کفایت می‌کند. به طور مثال، اگر برای رسیدن به مقصد نجف یا بغداد، بلیط پرواز خارجی تهیه کرده‌اید، باید آن را همراه با یک مدرک شناسایی مانند کارت ملی و پاسپورت هنگام عبور از گیت‌ ارائه دهید.

از دیگر وسایل ضروری این سفر، به همراه داشتن پوشاک خنک یا نخ پنبه برای جلوگیری از گرمازدگی است. البته لازم نیست، حجم زیادی لباس با خود حمل کنید. چرا که هر جا لازم باشد، می‌توانید لباس‌های قبلی خود را بشویید. علاوه بر پوشاک داشتن یک ملحفه، حوله کوچک یا چفیه انتخاب مناسبی است.

لوازم بهداشت شخصی مانند مایع شستشوی دست و صورت، شامپو، دستمال کاغذی، خمیردندان و مسواک را در ظروف کوچک و به اندازه نیاز خود بریزید تا در مواقع استحمام به آن‌ها دسترسی داشته باشید. ضمنا ناخن‌گیر و یک برس مو هم می‌تواند جزو وسایل ضروری سفر به حساب آید.

کفش یکی از مهم‌ترین وسایلی است که هنگام سفر باید به همراه داشته باشید. انعطاف کفی کفش، پوشش توری جلوی کفش برای جلوگیری از تعریق و سهولت استفاده، از جمله مواردی است که هنگام انتخاب کفش باید مدنظر داشته باشید. البته انتخاب یک صندل‌ راحتی یا دمپایی منعطف برای آقایان، می‌تواند موجب پیاده‌روی سریع و آسان شود.

توجه داشته باشید که نیازی نیست مقدار زیادی خوراکی همراه خود ببرید. چرا که پذیرایی در تمام وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها، در فواصل مکانی نزدیک به هم در بسیاری از موکب‌ها وجود دارد. اما به همراه داشتن آلو بخارا، خاکشیر، لیمو تازه، مقدار کم آجیل یا میوه خشک تا رسیدن به مقصد بعدی یا فواصل ماشین‌رو کارایی دارد. ضمنا از لیمو می‌توانید برای صرف مرغ، ماهی یا غذاهای گوشتی استفاده کنید تا ضدعفونی شوند.

علاوه بر مدارک شناسایی ضروری مانند پاسپورت، کارت ملی یا شناسنامه، ارز دینار را برای هزینه.های مورد نیاز خود تهیه کنید. ضمن یک کارت بانکی عضو شتاب در داخل مرز و مواقع حساس می‌تواند یاری کننده شما باشد.

انتخاب وسیله نقلیه و مسیر مناسب

برای شروع پیاده‌روی اربعین باید از مسیرهوایی یا زمینی، خودتان را به یکی از مقاصد اولیه مانند نجف، کوفه یا بغداد برسانید. به طور کلی هزینه خرید بلیط پرواز تا نجف، بیش‌تر از مسیرهای زمینی است، اما علاوه بر سطح خدمات بهتر، زمان کم‌تری را به خود اختصاص می‌دهد. به همین منظور، فرصت بیش‌تری برای زیارت و حضور در پیاده‌روی در اختیار دارید.

انتخاب مسیر زمینی برای کسانی که می‌خواهند با بودجه کم‌تر سفر خود را آغاز کنند، مناسب است. سفر تا مرز با ماشین شخصی، آزادی عمل بیش‌تری در اختیارتان قرار می‌دهد، اما در مسیر بازگشت از سفر که معمولا خسته هستید، کمی آزاردهنده است. در چنین شرایطی، اتوبوس یا قطار دو گزینه ایده‌آل برای حمل و نقل به شمار می‌روند.

از آنجایی که ۶ مرز زمینی با نام‌های مهران، شلمچه، خسروی، چذابه، باشماق و تمرچین برای عبور زائران از ایران و حضور در پیاده روی اربعین تعبیه شده است، بهتر است متناسب با محل سکونت، وسیله حمل‌ونقل، سطح خدمات مورد نیاز و مسیر زیارت پیش‌بینی شده، یکی از آن‌ها را برگزینید.

تغذیه سالم در سفر اربعین

تغذیه به عنوان یکی از مولفه‌هایی که سطح توان و انرژی شما را در طول سفر تعیین می‌کند، اهمیت بسیاری دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

_ مصرف آب کافی

حضور در پیاده‌روی با وجود گرمای هوا، منجر به تعریق فراوان می‌شود که علاوه بر آب، ویتامین و املاح ضروری بدن را دفع می‌کند. به همین منظور، در طول سفر مصرف آب‌های تمیز و بسته بندی شده را افزایش دهید تا با مشکل کم آبی و دهیدراته شدن مواجه نشوید.

_ مصرف میوه

یکی از مواردی که در طول سفر، عطش یا ضعف شما را از بین می‌برد، استفاده از میوه است. سعی کنید میوه‌های قابل شستشو یا دارای پوشش محافظ را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا ضمن جذب مواد مغذی، از آلودگی‌ها در امان بمانید.

موکب‌های اربعین

_ مصرف غذای مغذی

در میان انواع غذا انتخاب گوشت تمام‌پز، ماهی و تخم مرغ، سطح انرژی بالاتری به همراه دارند. ضمنا در کنار غذای خود، ماست یا سبزی پاکیزه را میل کنید تا ضمن هضم راحت‌تر، نیازهای بدن‌تان تامین شود.

_ جلوگیری از تغذیه افراطی

درست است که در مسیر پیاده‌روی اربعین، انواع غذا و میان وعده با تنوع بالایی سرو می‌شود. اما سعی کنید متناسب با نیاز بدن، گزینه‌های سالم‌تر را برای خوراک انتخاب کنید. مصرف بی‌رویه غذا و صرف میان وعده‌های غیرضروری، برای بدن مشکلاتی به همراه دارد که سرعت حرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

توصیه‌های پزشکی برای زائران

سفر اربعین به دلیل تغییر شرایط آب‌وهوایی، جمعیت زیاد، استراحت کم و گرمای هوا، مقاومت بدن انسان را کاهش می‌دهد و احتمالا ابتلا به بیماری را بیش‌تر می‌کند. برخی نکات پزشکی که بهتر است به آن‌ها توجه داشته باشید، عبارتند از:

_ استفاده از ماسک

در مقابل گرد و غبار و تراکم جمعیت زیاد، ماسک از ابتلا به بیماری‌های ویروسی جلوگیری می‌کند. علاوه بر ماسک، چفیه یا پارچه‌های نازک که جلوی دهان و بینی را می‌گیرند، مناسب هستند.

_ شستشوی اصولی

دست، صورت و پاهای خود را هر روز با مایع یا صابون بشویید. ضمنا قبل از صرف وعده‌های غذایی، حتما دست‌های خود را ضدعفونی کنید و در مواقع موردنیاز، از استحمام غافل نشوید.

_ تهیه پمادهای ضروری

برای جلوگیری از عرق سوز شدن بدن، ایجاد ترک در کف پا یا آفتاب سوختگی، حتما پمادهای مورد نیاز مانند بتامتازون، آد و ضدآفتاب تهیه کنید.

_ استفاده از داروهای ضروری

در صورتی که از بیماری خاصی مانند دیابت، فشار خون یا مشکلات قلبی رنج می‌برید؛ حتما به اندازه نیاز، دارو به همراه ببرید تا دچار مشکل خاصی نشوید.

آشنایی با آداب و رسوم عراقی‌ها

سفر به عراق به عنوان کشوری مذهبی و متفاوت با ایران، ما را با فرهنگ و اعتقادات جدیدی روبه‌رو می‌کند. توجه داشته باشید که رعایت حرمت میزبان و احترام به این تفاوت‌های فرهنگی که در ادامه توضیح می‌دهیم، اهمیت زیادی دارد.

_ عراقی‌ها به برپایی نماز و پوشش کامل اسلامی اهمیت ویژه‌ای می‌دهند. بنابراین، سعی کنید در این ایام ضمن احترام به میزبان و افزایش بار معنوی سفر پوشش خود را متناسب با موازین اسلامی انتخاب کنید و از طرفی به نماز، ادعیه و دسته‌های سینه‌زنی اهمیت بدهید.

_ هنگام حضور در مسیر پیاده‌روی و ورودی کربلا، شاهد برنامه‌های سینه زنی و هیئت‌های مختلف هستید. به برنامه گروهی و شیوه اجرای مراسم احترام بگذارید و از مسخره کردن یا ایجاد اختلال در روند مراسم بپرهیزید.

_ نگذارید تفاوت‌های سیاسی، لطمه‌ای به برنامه سفر و معاشرت‌هایتان با عراقی‌ها وارد کند. بنابراین، از صحبت‌های چند وجهی و ایجاد دعوا و بحث‌های حاشیه‌ای جلوگیری کنید.

بهترین مسیرهای پیاده‌روی برای اربعین

مسیرهای پیاده‌روی اربعین شامل مسیر اصلی، طریق‌العلما، حله و کاظمین می‌شود. توضیحات هر کدام از این مسیرها عبارت است از:

_ مسیر اصلی، ۸۰ کیلومتر است و با ۱۴۵۲ عمود شما را از نجف به کربلا می‌رساند. در واقع با پیاده‌روی روزانه ۷ تا ۸ ساعت، ظرف ۲ تا ۳ روز به کربلا می‌رسید. تعداد موکب‌های ایرانی در این مسیر بیش‌تر است و امنیت بهتری دارد. بنابراین، به عنوان بهترین مسیر پیاده‌روی شناخته می‌شود.

_ مسیر طریق‌العلما نوعی مسیر فرعی است که از مسجد کوفه آغاز می‌شود. این مسیر در عین طولانی بودن، به دلیل هم‌جواری با رود فرات و نخلستان‌های انبوه، از آب‌وهوای مناسبی برخوردار است. توجه داشته باشید که امکانات این مسیر نسبت به مسیر اصلی کم‌تر است.

طریق العلما، مسیر پیاده‌روی در مجاورت رود فرات

طریق العلما، مسیر پیاده‌روی در مجاورت رود فرات

_ مسیر کاظمین به کربلا و مسیر حله، دو مسیری هستند که در آن تعداد موکب و کاروان‌های ایرانی کم‌تری دیده می‌شود. به همین منظور زیاد مورد توجه ایرانیان قرار نمی‌گیرد.

نکات مهم برای سفر با کودکان

ساخت تجربیات و خاطرات مثبت در ذهن کودک، مهم‌ترین کاری است که باید در طول این سفر معنوی انجام دهید. بنابراین، به کودکان سخت نگیرید و اجازه دهید تا راحت باشند. از طرفی مشخصات کودک را در قالب یک گردن‌بند به گردن او بیندازید تا در صورت گم‌شدن، به راحتی پیدا شود.

کالسکه یکی از بهترین وسیله‌هایی است که شما را در حمل کودک یاری می‌کند. با وجود این وسیله، هنگام خستگی یا گرمای شدید، کودک را داخل کالسکه قرار می‌دهید تا بتواند استراحت کند. ضمنا در کنار وسایل بهداشتی و ضروری کودک، چند قطعه وسیله بازی سبک و کوچک به همراه داشته باشید.

توصیه‌هایی برای افراد سالخورده

به عنوان همراه یک شخص سالخورده، به وضعیت سلامتی فرد توجه ویژه داشته باشید. داروهای مورد نیاز را در زمان مقرر استفاده کنید و هر جا حس کردید که توان ادامه پیاده‌روی را ندارند، با کمک ماشین‌های موجود، خود را به مقصد برسانید.

به تغذیه سالمندان اهمیت دهید. به طور مثال، مواد غذایی سالم مانند آجیل یا میوه خشک به همراه داشته باشید و در طول مسیر از مصرف زیاد مواد قندی، میوه‌های بدون پوشش یا محصولات فاقد بسته‌بندی بپرهیزید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.