یک کارشناس انرژی: بهترین رویکرد در بخش خانگی جهت بهینه شدن مصرف، اعطای انرژی به نفر است؛ برای رسیدن به آن بخش، باید ابتدا به صورت کامل تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها اجرایی شود و پس از آن به سراغ مدل اعطای یارانه انرژی در بخش خانگی به نفر برویم.

«اعطای سهمیه انرژی به نفر» ضرورتی انکارناپذیر برای حل ناترازی انرژی در کشور

سهیل نبویان در گفت‌وگو با خبرنگار قدس درباره یارانه‌های پنهان انرژی اظهار داشت: حذف یارانه‌های پنهان و هدایت این یارانه‌ها به بخش تولید و ترویج عدالت اجتماعی قطعا به توسعه اقتصادی و بهبود زیرساخت‌های انرژی کشور منجر خواهد شد.

وی افزود: سال‌هاست که منابع مالی کشور در قالب یارانه آب، برق، گاز، بنزین، گازوئیل و غیره هدر می‌رود و همین مسئله باعث شده تا قدرت مالی دولت به شدت کاهش یابد و نتواند به مسئولیت‎‌های اجتماعی خود به طور کامل عمل کند. مجموع این عوامل سبب شده تأثیرگذاری دولت ما چندان زیاد نباشد.

به گفته این کارشناس انرژی، روند فعلی پرداخت یارانه‌ها اصلاً قابل قبول نیست و ادامه این روند منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خواهد شد؛ لذا ضروری است که بازنگری اساسی در حوزه پرداخت یارانه‌های انرژی صورت گیرد.

اقدامات غیر اصولی برای افزایش نرخ حامل های انرژی 

نبویان با بیان اینکه سال‌هاست که کارشناسان و نمایندگان به دولت در خصوص ارائه ایده و برنامه در راستای هدفمند کردن یارانه‌های پنهان انرژی هشدار داده‌اند، افزود: متأسفانه به دلیل ملاحظات امنیتی و اجتماعی دولت از هدفمند کردن یارانه‌های انرژی امتناع ورزید و وقتی هم دولت دوازدهم تصمیم به این کار گرفت کاملاً غیراصولی و غیرکارشناسی به افزایش قیمت حامل‌های انرژی اقدام کرد.

وی معتقد است که یارانه‌های پنهان باید در بخش‌هایی هزینه شود که برای دهک‌های ضعیف و متوسط جامعه مفید و مؤثر باشد. به عنوان مثال به جای اینکه دولت سالانه میلیاردها دلار صرف پرداخت یارانه پنهان کند، می‌توان این مبلغ کلان را در حوزساخت مسکن، کارخانه، توسعه آموزش و حمل‌ونقل عمومی هزینه کند و اقشار ضعیف و متوسط صاحب شغل و خانه شوند.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه افرادی مستحق دریافت یارانه‌ هستند که از وضعیت درآمدی کمتری بهره‌مندند، گفت: اما متأسفانه در حال حاضر افرادی از یارانه نفع می‌برند که شرایط مالی و اقتصادی خوب و قابل قبولی دارند. همچنین به جای اینکه به بخش تولید یارانه پرداخت شود، به بخش مصرف یارانه پرداخت می‌شود.

لزوم حل و فصل ایرادات سیستم یارانه ای کشور

نبویان افزود: همچنین تا زمانی که یارانه پرداخت می‌شود، از میزان مصرف کالاهایی که باید کاسته شود، کاسته نخواهد شد و حتی افزایش هم خواهد داشت و همواره چنین اخلال‌هایی در سیستم مصرف و توزیع کشور ادامه‌دار خواهد بود.

وی بیان کرد: اخلال‌ها و ایراداتی که در سیستم یارانه‌ای کشور وجود دارد باید حل و فصل شود. یارانه‌ها باید به سمت توسعه زیرساخت‌ها هدایت شود تا مشکل درآمدی و زیرساختی کشور مرتفع شود و همچنین باید شرایطی به وجود آید که مردم جامعه به یارانه‌های پرداختی در حوزه انرژی نیازی نداشته باشند. به عبارت دیگر اگر می‌خواهیم در حوزه اشتغال موفق باشیم باید زیرساخت‌‎های آن را فراهم کنیم و فراهم آوردن زیرساخت هم نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است که این سرمایه هرگز با ادامه روند فعلی تحقق نمی‌یابد.

این کارشناس اقتصادی توصیه کرد: افرادی که شرایط اقتصادی مناسبی دارند، اصلاً نباید یارانه دریافت کنند. یارانه برای این قشر از جامعه نیست. یارانه و سوبسید مختص افراد و دهک‌های ضعیف است.

وی با انتقاد از عدم حمایت از حمل و نقل عمومی گفت: به جای اینکه دولت از حمل و نقل عمومی حمایت کند، تمام حمایت‌هایش از حمل و نقل خصوصی است. باید حمل و نقل عمومی گسترش یابد و یارانه پرداختی در این حوزه هزینه شود نه برای خودروهای تک‌سرنشین.

افزاش پلکانی تعرفه بهای انرژی ضرورت انکارناپذیر

نبویان با ضروری دانستن افزایش پلکانی تعرفه بهای انرژی در کشور خاطرنشان کرد: این طرح منجر به اصلاح الگوی مصرف در جامعه خواهد شد و حتی با مازاد انرژی مواجه خواهیم شد که می‌توانیم آن را صادر کنیم و یا افراد ضعیف را تحت حمایت‌های اقتصادی قرار داد.

وی معقتد است که با افزایش پلکانی تعرفه‌ بهای انرژی بخش خصوصی برای ورود به عرصه تولید انرژی انگیزه مضاعفی پیدا خواهد کرد و حتی انتظار می‌رود بسترهای توسعه انرژی پاک و نیز ابزارهای کاهنده مصرف انرژی فراهم شود. به این ترتیب علاوه بر اینکه باید تعرفه‌گذاری پلکانی به صورت کامل اجرایی شود و پرمصرف‌ها نقره داغ شوند؛ باید در کنار آن مدل انرژی به نفر برای کنار رفتن دولت از قیمت گذاری انرژی نیز انجام گردد.

این کارشناس انرژی در پایان گفت: بهترین رویکرد در بخش خانگی جهت بهینه شدن مصرف، اعطای انرژی به نفر است؛ برای رسیدن به آن بخش، باید ابتدا به صورت کامل تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها اجرایی شود و پس از آن به سراغ مدل اعطای یارانه انرژی در بخش خانگی به نفر برویم. بنابراین اعطای سهمیه انرژی به نفر و تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، ضرورتی انکارناپذیر جهت حل ناترازی انرژی در کشور و پایان دادن به قیمت‌گذاری دستوری در بخش انرژی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.