حادثه سقوط یکی از کارکنان شهرداری منطقه ۱۸ تهران در آسانسور و جان باختن وی بار دیگر ضرورت اطلاع رسانی در خصوص پیشگیری از اتفاقات این چنینی را مورد تاکید قرار می دهد.

سقوط زندگی به درون چاله‌های مرگ / آسانسورهای استاندارد و پیمانکاران بدون صلاحیت

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته در تشریح چرایی حادثه دوشنبه ۱۵ مرداد به قدس آنلاین می گوید: طبق کارشناسی های انجام شده مشخص شد که تمام کوتاهی، مربوط به استفاده از پیمانکار بدون صلاحیت در سرویس و نگهداری آسانسور بوده است.

پیمانکاری که حتی الفبای اولیه استفاده از آسانسور را نیز نمی دانسته و حتی آگاه نبوده هنگامی که آسانسور در حال کار است باید همه ایمنی هایش در مدار باشد نه اینکه به دلیل خرابی های زیاد آسانسور، تمام ایمنی های آن در قسمت درِ آسانسور به صورت اتصال کوتاه گذاشته شود، چراکه ایمنی ها برمبنای اتصال کوتاه سبب می شود کابین آسانسور با درِ باز حرکت کند.

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته با بیان این مطلب ادامه می دهد: همانگونه که در فیلم حادثه آسانسور شهرداری دیده می شود درِ آسانسور قفل نشده است و کابین هم آن جا نبوده که آسانسور حرکت می کند. در این شرایط همکار آن خانم با گذاشتن پوشه ای لای در، آسانسور را باز می کند.

عباس ابریشمی می افزاید: این در حالی است که این اتفاق در حالت عادی غیرممکن است در آسانسور رخ دهد، اما در بررسی حادثه توسط همکاران ما ثابت شد، اتصال کوتاه درها ضمن اینکه در حتی پس از باز شدن، فنر خودبسته شدن هم نداشته و باز مانده است. فنری که قیمت چندانی ندارد و با حدود ۵۰هزار تومان قابل تهیه است به هر دلیلی برداشته شده و آسانسور را کاملا غیر ایمن کرده است.  

ضریب ایمنی آسانسور

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی درباره ضریب ایمنی آسانسورها می گوید: در همه دنیا آسانسور، ضریب ایمنی ۱۲ دارد یعنی ضریب ایمنی آن ۴ پله از صنعت هوایی بالاتر است اما همین آسانسور می تواند با اتصال دو سیم به هم، تبدیل به یک آلت قتاله شود.

وی ادامه می دهد: متأسفانه استفاده از پیمانکاران غیرمجاز سبب می شود اتفاقات ناگوار این چنینی بیفتد. در واقع چنانچه هریک از همکاران ما الفبای اولیه آسانسور را بدانند هرگز راضی نخواهند شد سیستم های ایمنی آسانسور را اتصال کوتاه کنند چون می دانند این کار چه حوادثی را به دنبال خواهد داشت.

شرکت های کاغذی

ابریشمی با اشاره به حادثه آسانسور تهران می گوید: واقعیت این است که چه در اتفاقات آسانسور و چه پله برقی ها، پیمانکار مجاز کار نکرده است و گاه شرکت هایی که کاغذی هستند با شهرداری قرارداد بسته اند.

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی در پاسخ به پرسش ما درباره اینکه چند درصد آسانسورها استاندارد نیستند توضیح می دهد: واژه استاندار نیستند یا گواهی استاندارد ندارد دو مقوله جدا از هم است. به این معنا که شاید آسانسوری همه موارد استاندارد را داشته باشد اما گواهی استاندارد نگرفته باشد. بنابراین، این که گفته می شود ۹۰درصد آسانسورها استاندارد نیست حرف صحیحی نیست، درست آن است که بگوییم ۹۰درصد آسانسورها گواهی به روز استاندارد را ندارند.

گواهی استاندارد آسانسور

وی برای نداشتن گواهی به روز استاندارد دلیل دارد و می گوید: گواهی های استاندارد آسانسور، یک ساله است و متأسفانه ساکنان ساختمان ها پس از گذشت یک سال از سکونت پیگیر دریافت گواهی استاندارد ادواری آسانسور نیستند و در این زمینه اقدامی انجام نمی دهند.

ابریشمی از سازمان ملی استاندارد می خواهد استانداردهای جدیدی که تدوین و روی سایت سازمان ملی استاندارد بارگذاری شده است را آگهی و اجرایی کند تا آسانسورهای در حال کار و آسانسورهای ساختمان های قدیمی بتوانند گواهی استاندارد دریافت کنند.

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی ادامه می دهد: در حال حاضر گواهی استانداردی که سازمان ملی استاندارد به همه آسانسورها می دهد برای بسیاری از ساختمان های قدیمی و آسانسورهای قدیمی قابلیت اجرایی ندارد بر همین اساس متولیان ارائه استانداردهای دنیا نیز قسمت های دیگری از استانداردهای EN۸۰ را با عنوان آسانسورهای در حال کار و آسانسورهای جدید در ساختمان های قدیمی تدوین کرده اند. این دو موضوع را نیز سازمان ملی استاندارد باید آگهی کند تا اجرایی شود.

انتظار از مسئولان:

ابریشمی تصریح می کند: انتظار ما از مسئولان این است که به آسانسور به عنوان وسیله ای کاملا حساس و با ضریب ایمنی بالا نگاه کنند. شاید برای آسانسور نیاز باشد جرایمی در نظر گرفته شود تا چنانچه آسانسوری ایمن نیست یا گواهی استاندارد ندارد جریمه پرداخت کند و به روز شود.

نکاتی درباره سرنشینان آسانسور

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی به شهروندان تأکید می کند: در فیلم حادثه آسانسور شهرداری تهران دیده می شود کارمند شهرداری هنگام ورود به آسانسور در حال صحبت با همکارش است و ناگهان وارد کابین آسانسوری که وجود ندارد می شود بنابراین به شهروندان و سرنشینان آسانسور توصیه می شود حتما هنگام سوار شدن به آسانسور رو به رو را نگاه کنند و از حضور کابین در آن نقطه مطمئن شوند و بعد از آنکه تصویر خود را در آینه آسانسور دیدند وارد آسانسور شوند.

ابریشمی ادامه می دهد: آسانسور با همه خطرهایش، ۱۵ برابر کمتر از پله معمولی حوادث دارد چراکه سقوط از پله جزو بالاترین حوادث است بنابراین آسانسور بسیار ایمن تر است.

وی درباره استفاده از پیمانکاران مجاز می گوید: فقط تنها کسانی مجاز به سرویس و نگهداری آسانسور هستند که پروانه کسب از اتحادیه کشوری آسانسور داشته باشند وگرنه برای بقیه موارد آسانسور اعم از تولید، نصب و غیره پروانه های دیگری وجود دارد اما برای سرویس و نگهداری الزاما باید پروانه کسب از اتحادیه باشد و ممیزی کامل شده باشند تا موارد ایمنی را کامل رعایت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.