معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: پیاده‌سازی بسترهای ماندگاری بیشتر زائر در مشهد و تسری آن به حوزه شهرستان‌ها می‌تواند در آینده اقتصادی ما بسیار حائز اهمیت باشد.

تاثیر گسترش زیرساخت‌های زیارت در شهرستان‌ها بر توسعه اقتصاد خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، تغییر ناگهانی دولت سبب شده برخی از برنامه‌های دولت سیزدهم با همه تلاش‌های انجام شده به ویژه در خراسان رضوی به صورت کامل به سرمنزل مقصود نرسد که در این زمینه مسئولان کنونی پیشنهادهایی با توجه به اشراف به مسائل حال حاضر دارند و با توجه به دغدغه اصلی مردم در حوزه اقتصاد، ایجاد و ادامه پروژه‌ها و زیرساخت‌هایی که بتواند منجر به پیشرفت شود بسیار اهمیت دارد. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در این باره در استودیو روزنامه قدس عنوان می‌کند: حوزه اقتصادی استان در چند شاخه نیازمند حرکت است تا منجر به پیشرفت در این حوزه شود. به عنوان مثال یکی از شاخص‌های اصلی استان بحث زیارت، زائر و گردشگر است که آمار حضور ۳۰میلیون زائر بارها و بارها در کلانشهر مشهد تکرار و در مورد آن صحبت می‌شود، در این زمینه باید دقت کنیم پیاده‌سازی بسترهای ماندگاری بیشتر زائر در مشهد و تسری آن به حوزه شهرستان‌ها می‌تواند در آینده اقتصادی ما بسیار حائز اهمیت باشد و باید یکی از نگاه‌های دولت حرکت به سمت گسترش فضاهای تفریحی، اماکن زیرساختی و مناسب با محوریت زیارت در خراسان رضوی باشد.

حسن نوری‌زاده ضمن اشاره به شرایط بخش کشاورزی استان ادامه می‌دهد: آنچه در استان ما و به تبع آن در کشور اتفاق افتاد تغییر اقلیم آب و هوایی است. دیگر ما نمی‌توانیم با این وضعیت بارندگی‌ها و با این منابع آب محدود شاهد رشد حوزه اقتصاد کشاورزی باشیم بنابراین ایجاد شهرک‌های صنعتی در حوزه دامداری و گلخانه‌ای یکی از محورهای اصلی در خراسان رضوی است.

وی افزود: براساس بررسی‌های انجام شده در حوزه‌های کشاورزی، دامداری، گلخانه‌ای، حوزه ماهیان و آبزیان حدود ۲۸شهرک در خاستگاه‌های مختلف استان به طور خاص پیش‌بینی شده تا شاهد افزایش بهره‌وری در فضای کوچک در زمان کمتر با محصول بیشتر باشیم و این بخش نیازمند نگاه و حرکت جدی است.

ضرورت کاهش اجاره‌بهای واحدهای تجاری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی یکی از موضوعات دیگر اقتصادی در کلانشهر مشهد را کاهش اجاره‌بهای واحدهای تجاری و جمع‌آوری مشاغل مزاحم از سطح شهرها می‌داند و می‌گوید: ایجاد شهرک‌هایی که بتواند مشاغل مزاحم را از داخل شهر جمع‌آوری و یک محیط آرام ایجاد کند باید مورد پیگیری باشد. ایجاد مجتمع‌ها و شهرک‌های صنعتی در اطراف و پیرامون شهر مشهد یکی از راه‌های برون‌رفت از این حوزه است. حدود هشت شهرک تخصصی در حوزه پلاستیک‌سازان، پیله‌وران، تزریق پلاستیک، مبلمان و دیگر صنایع در اطراف شهر مشهد جانمایی و فرایندهای اولیه آن‌ها انجام شده است. ادامه این روند کمک می‌کند تا هم بتوانیم مشاغل مزاحم را از سطح شهر جمع کنیم و به خارج از شهر انتقال دهیم و هم خدمات بهتری ارائه بدهیم و در ادامه محیط آرام و امنی را برای همه فعالان این حوزه داشته باشیم.

تکمیل حلقه‌های زنجیره فراوری مواد معدنی

نوری‌زاده فرصت ‌و ظرفیت‌ اصلی خراسان رضوی را معادن به ویژه معادن سنگ آهن خراسان معرفی می‌کند و توضیح می‌دهد: حلقه‌های بسیار زیادی در این زنجیره موجود است و با توجه به وضعیت تأمین آب و زیرساخت‌های حوزه انرژی باید به این حوزه نگاهی ویژه شود چون از بخش‌های پرظرفیت استان است. کار کارشناسی کاملاً در این حوزه صورت گرفته و ما امروز می‌توانیم به راحتی بگوییم در کدام حلقه از این زنجیره چه نیازمندی‌هایی برای افزایش فراوری محصولات داریم و این اتفاق در حوزه معدن استان خراسان افتاده و ظرفیت بسیار خوبی است که با تقویت آن به سمت تکمیل حلقه‌های این زنجیره برویم. جمعیت بسیار زیادی در حوزه معدن استان شاغل هستند که می‌توان با گسترش و برنامه‌ریزی درست در این حوزه شاهد رشد اقتصادی استان و ایجاد اشتغال پایدار باشیم.

رشد ۵۹ درصدی صادرات به افغانستان از ابتدای امسال

وی ضمن اشاره به مسیر نقطه خروجی سرخس به حوزه کشورهای سی‌آی‌اس و حوزه چابهار به آب‌های آزاد و دریای عمان می‌افزاید: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب باید بند ناف اقتصاد را از نفت ببریم و یکی از ظرفیت‌های اصلی حوزه استان خراسان تکمیل راه‌آهن چابهار به سرخس است. اهمیت این کار به حدی است که با تکمیل این زیرساخت و ایجاد راه‌آهن بین‌المللی که می‌توانیم گسترش دهیم، تأثیرگذاری بسیار زیادی در عرصه حمل و نقل بین‌الملل خواهیم داشت. ایجاد این ظرفیت می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در حوزه حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ نه تنها جمهوری اسلامی ایران بلکه کشورهای منطقه و حوزه سی‌آی‌اس در حوزه اقتصادی داشته باشد و این یکی از پروژه‌های بسیار مهم استان خراسان رضوی است که باید پیگیری شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه می‌دهد: گرچه در این مسیر با استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان مشترک هستیم و بعضی از فازهای این پروژه افتتاح شده اما هر چقدر این کریدور زودتر به بهره‌برداری برسد می‌تواند کمک بسیار زیادی به حوزه اقتصادی استان و کشور کند. مرزهای استان خراسان رضوی و گمرکات آن نقطه بسیار حیاتی در اقتصاد ماست. کشور افغانستان در حوزه مرزی خراسان رضوی قرار دارد که دومین مقصد صادراتی جمهوری اسلامی ایران است. در سال گذشته ۱/۷ میلیارد دلار صادرات کشور و ۱۸۲ میلیون دلار صادرات استانی به کشور افغانستان اتفاق افتاده و ارتقای مناطق ویژه دوغارون و سرخس به مناطق آزاد گام بسیار مهم برای رشد و شکوفایی اقتصادی محسوب می‌شود.

نوری‌زاده به نشست‌های برگزار شده با دولت حکومت سرپرست در افغانستان و ترکمنستان اشاره می‌کند و می‌گوید: در چهار ماهه نخست امسال خراسان رضوی ۸۹ میلیون دلار صادرات به افغانستان داشته که نسبت به سال گذشته ۵۹ درصد افزایش یافته است. در بازدیدهای انجام شده از نقاط مرزی رفت و آمدها بسیار روان ارزیابی شد که شرایط امیدوارکننده‌ای است.

با توجه به ایجاد امنیتی که امروز توسط حکومت سرپرست در افغانستان ایجاد شده است در حوزه تجارت با افغانستان توجه به نیازمندی‌های افغانستان و تعریف نقاط و سود مشترک بسیار مهم است و باید نگاه ما به اقتصاد افغانستان متفاوت باشد. 

حوزه پر رونق تجارت با آسیای مرکزی

ترکمنستان از لحاظ جمعیت در حدود ۶ تا ۶/۵ میلیون نفر جمعیت دارد و ما سه مرز زمینی در حوزه استان خراسان رضوی با ترکمنستان داریم اما به عنوان نقطه‌ای که آغاز ورود ما به حوزه کشورهای سی‌آی‌اس تعریف می‌شود با جمعیتی افزون بر ۱۷۰ میلیون نفر و با شاخصه مصرف‌گرایی بسیار روبه‌رو هستیم که برای خراسان رضوی حائز اهمیت است. این‌ها سرفصل‌ها و نکات مهمی در حوزه اقتصادی استان خراسان رضوی محسوب می‌شود و امیدواریم دولت چهاردهم هم با همت و عزم بسیار خوب بتواند این فرایند را ادامه دهد تا تأثیرگذاری در اقتصاد را مردم و منطقه ببینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.