تحولات لبنان و فلسطین

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در گفت‌وگو با قدس: زائران از حرکت در ساعات گرم روز مطلقا پرهیز کنند. همچنین بهداشت فردی کمک قابل توجهی به زائران می‌کند تا با مشکلی مواجه نشوند.

توصیه‌های سلامت برای پیاده‌روی زائران اربعین / حرکت درساعات گرم روز ممنوع

اربعین امسال همزمان با فصل گرما در کشور عراق شده است؛ لذا زائران باید نکات سلامت را مد نظر داشته باشند تا از این سفر معنوی استفاده بهینه را ببرند. گروه‌های مختلف زائران باید توصیه‌های بهداشتی ویژه‌ای را رعایت کنند؛ از جمله اینکه از چند روز قبل از سفر پیاده‌روی منظم داشته باشند و هنگام سفر و پیاده‌روی هم برای سلامتی زانوهایشان از عصا استفاده کنند.

طبق توصیه پزشکان زائران باید در فواصل زمانی منظم، به خود استراحت دهند و از مواجهه طولانی‌مدت با آفتاب خودداری کنندو همچنین برای در امان بودن از آفتاب و نور شدید خورشید از عینک آفتابی، کلاه لبه‌دار و کرم ضد آفتاب، لباس مناسب و گشاد و با الیاف نخی استفاده کنند و در طول پیاده‌روی از نوشیدن مایعات غافل نشوند.

در مراسم پیاده‌روی اربعین امسال با توجه به طولانی بودن مسافت و گرمای هوا، احتمال انتقال بیماری‌های واگیر، خطر گرمازدگی و بروز مشکلات بهداشتی و درمانی برای برخی از زائران وجود دارد. پس توصیه می‌شود زائران داروهای بیماری‌های زمینه‌ای برای ۱۰ روز، چسب زخم، پودر ORS، نمک، آلو خشک و انجیر خشک برای پیشگیری از یبوست، قاشق و لیوان، دمپایی، صابون را همراه داشته باشند.
به بهانه ایام اربعین در مورد سلامت زائران در پیاده روی اربعین حسینی با سید علی منیری، مدیل عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

قبل از آغاز پیاده‌روی از توانایی جسمی خود مطمئن باشید
سید علی منیری، مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که با توجه به گرمای هوا در کشور عراق زائران باید چه نکاتی را در نظر بگیرند تا آسیب جدی نبینند به خبرنگار تحریریه جوان قدس گفت: افرادی که قصد پیاده‌روی در اربعین حسینی را دارند، ابتدا باید از توانایی جسمانی خودشان مطمئن باشند. برای دو گروه از افراد با توجه به شرایط جوی موجود، پیاده‌روی اربعین توصیه نمی‌شود: یک، افراد مسن، دارای بیماری‌های قلبی، فشار خون، دیابت و افراد کم سن که مستعد گرمازدگی هستند و در شرایط گرما امکان تشدید بیماری وجود دارد. 
وی در ادامه افزود: دوم، افرادی که داروهایی پایین آورنده فشار خون و داروهایی قندی استفاده می‌کنند. در گام نخست به این افراد توصیه می‌کنیم که در پیاده‌روی شرکت نکنند، در صورتی که قصد رفتن دارند باید داروهای مصرفی شان را با پزشک بازبینی کنند تا متناسب با شرایط این داروها تعدیل شود.
منیری، با اشاره به اینکه زائران از پیاده‌روی در ساعات گرم روز مطلقا پرهیز کنند تا از گرمازدگی در امان باشند، تشریح کرد: همه افرادی که در پیاده‌روی بزرگ اربعین شرکت ‌می‌کنند از حرکت در ساعات گرم روز مطلقا پرهیز کنند، یکی از علت‌های گرمازدگی این است که فرد در حرارت بالا فعالیت عضلانی انجام می‌دهد و وقتی که حرارت بدن از ۳۷درجه عبور کند و به ۴۰درجه برسد آب بدن نامتعادل شده و حالت ضعف به فرد دست می‌دهد. بنابراین به همه افراد توصیه ‌می‌کنیم که از ساعت ۱۰صبح تا ۶عصر حتی در سایه از پیاده روی خودداری کنند.  
وی در ادامه افزود: حرکت کردن در زیر اشعه خورشید موجب چند برابر شدن تعریق می شود. لذا افراد باید مایعات فراوان بنوشند و این مایعات باید حاوی الکترید های سودیم و پتاسیم داشته باشد. افرادی که فشار خون ندارند مایعات حاوی نمک استفاده کنند که بتوانند انرژی از دست رفته به واسطه تعریق بدن را بازیابی کنند. 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر ادامه داد: استفاده از لباس های نخی یا کتان، هنگام پیاده روی کمک کننده است و لباس باید طوری انتخاب شود که بدن بتواند تنفس کند. استفاده از کفش های مناسب و چتر یا کلاه لبه دار نیز برای عزیزان زائر توصیه می شود. 

حرکت در ساعات گرم روز ممنوع
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی با تاکید بر اینکه گرمازدگی از مخاطرات جدی این سفر است، بیان کرد: در مرحله اول سرگیجه به انسان دست می دهدو حرارت بدن از حالت عادی بیشتر می شود. اگر این علائم تشدید شود فرد تشنج کرده و حتی از هوش می رود. ابتدا فرد باید در یک محیط سایه استراحت کند، مایعات و پودر با قرص های او آر اس با آب مخلوط کرده و استفاده کنند تا از حرارت بدن کاسته شود و زودتر بتوانند هوشیاری خودشان را بدست بیاورند. اما اگر در مراحل ابتدایی رسیدگی نشود و جدی باشد، از سرم های تزریقی برای درمان استفاده می کنند.
منیری در مورد ابتلا به بیماری سرخک که اکنون در کشور عراق شیوع پیدا کرده اظهار کرد: در انتقال بیماری ها یک قاعده کلی وجود دارد که از طریق تماس مستقیم با فرد مشکوک، یا ترشحات تنفسی منتقل می شود. عدم رعایت فاصله و عدم رعایت نکردن بهداشت فردی از جمله راهای انتقال بیماری از فرد ناقل به فرد سالم میباشد. اگر افراد واکسن لازم را دریافت کرده باشند تا ۹۰درصدر در مقابل بیماری سرخک ایمینی لازم را کسب کرده اند. 
این فعال سلامت در پاسخ به این سوال که چه داروهایی را زائران می‌توانند به همراه داشته باشند گفت: عراق معمولا نسبت به ورود دارو مشکلی ندارد. البته تاکید می کنم اگر فردی توانایی جسمی ندارد در پیاده‌روی شرکت نکند. یکی از بیماری‌هایی که در سال‌های گذشته تجربه آن را داریم و ممکن است فرد در آنجا دچار شود، بیماری‌های گوارشی است که توصیه ما این است زائر از آب سالم استفاده کند و از خوردن غذاهای گوشتی در مسیر پرهیز کند. 
وی در این زمینه ادامه داد:  تاول پا هم در این ایام خیلی شایع است، عزیزان زائر حتما کفش مناسب و حرکت مناسب را داشته باشند. کوچک‌ترین ناهمواری در داخل کفش باعث نازک شدن پوست و در نهایت تاول پا می‌شود. 

لفطا سلامت جامعه را در نظر بگیرید
منیری، در مورد اهمیت پایش سلامت در مرزها وگفت: در هنگام تردد از مرز به دلیل تراکم جمعیت به معنای واقعی و علمی پایش سلامت صورت نمی‌گیرد. شاید ترمومترهای دیجیتالی حرارت سنج استفاده شود ولی در هوای گرم درجه حرارت بدن همه بالا است. این کارشناس سلامت در ادامه گفت: سلامت جامعه برای ما مهم است و باید به زائران آموزش و آگاهی داده شود تا در بدو ورود به کشور اگر احساس ناراحتی و بیماری دارند خودشان را به مراکز درمانی معرفی کنند، تا در صورت لزوم و بروز بیماری خاص سیستم‌های بهداشتی مراقبت‌های لازم را انجام بدهند.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در پایان در مورد ابتلا نشدن زائران به تب دنگی و انتقال آن به داخل کشور بیان کرد: ناقل تب دنگی پشه آئدیس است. طبیعتا باید ما بدن خود را در مقابل گزش حشرات مقاوم کنیم، اگر در محیطی که می‌خواهیم استراحتی داشته باشیم، پشه بند داشته باشد و به سازی محیط را مد نظر داشته باشیم، اثرات جبران ناپذیر کمتر می شود. زائران جهت مقاومت و آسیب ناپذیری از این بیماری باید از کرم های مخصوص گزش حشرات و لباس‌هایی که حداکثر پوشیدگی را دارد استفاده کنند.
 
خدابخش حکیمی-خبرنگار تحریریه جوان قدس 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.