۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 1004800

وزیر تعاون ، کار ورفاه اجتماعی گفت: به اعتراف بانک جهانی ما در طول سه سال اخیر در کاهش نرخ بیکاری رکورد زده ایم.

دولت سیزدهم در کاهش نرخ بیکاری رکود زده است

 صولت مرتضوی  در مراسم تجلیل از خبرنگاران رسانه های جمعی به مناسبت روز خبرنگار با اشاره به این که این روزها خبرنگاران را در غزه  و در روز روشن به شهادت می‌رسانند، افزود:  این در حالی است که  خم به ابروی کسی در مجامع قدرت‌های جهانی نمی‌آید و برای جنایتکار جنگی در کنگره و سنای خودشان کف می‌زنند.

وی با بیان این که  اگر قلم فرسایی اصحاب قلم و روزنامه‌نگاران آزاده نبود، بسیاری از جنایات و کشتارهای جمعی مانند غزه پنهان می‌ماند و ابعاد آن روشن نمی‌شد، تصریح کرد: البته  نهادهای مسئول  در سطح جهانی کاملا ساکت هستند.

وی  در همین زمینه  با یادآوری شهادت اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران ، اضافه کرد: اگر یک مقام رسمی سیاسی و  به عنوان مهمان در اروپا ترور می‌شد، مجامع جهانی همین برخورد را می‌کردند؟

مرتضوی ، با تقدیر از تلاش های مجدانه تمامی اصحاب قلم و اصحاب رسانه ملی و خبرنگاران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها ، گفت: هم خبر مثبت خبرنگار امیدآفرین و نقد او اثربخش است و هم نقدهای آنان اثربخش بوده و راه اصلاح را با انتقاد سازنده فراهم می‌کند. گاهی که بخش روابط عمومی نسبت به انتقادات سخت رسانه‌ها گله می‌کردند، بنده آنان را به سعه صدر دعوت می‌کردم. ما اگر در برابر نقد رسانه سعه صدر نداشته باشیم، در حکمرانی به مشکل برمی‌خوریم. جامعه باید حس کند که رسانه گله‌های مردم را بیان می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه  اجتماعی در پاسخ به این که چرا وزارت کار در در اجرای قانون سه جانبه گرایی و تعیین دستمزد  سالانه کارگران کشورهمواره نگاهش به کارفرمایان است و پشت کارگران را خالی می کند به طوری برخلاف نص صریح قانون کمتر سالی سالی بوده که دستمزدکارگران  به اندازه نرخ تورم باشد؟ گفت:  بحث پشتیبانی از کارفرمایان نیست. ما موظف به حمایت از همه  هستیم.  رهبر انقلاب در روز کارگر گفتند که راهکار بهبود وضعیت کارگران ایجاد اشتغال و جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌ها است. ما به اعتراف بانک جهانی در کاهش نرخ بیکاری رکورد زدیم.  در واقع نرخ بیکاری  در کشور الان به ۶/۷ درصد رسیده است که واقعا یک رکورد محسوب می شود.  از سوی دیگر نزدیک به  ۱۰ هزار  واحد صنعتی راکد در همین سه سال اخیر  فعال شدند که بی‌سابقه است. ضمن این که  حقوق کارگران در طول دولت سیزدهم حدود ۱۲۰ درصد افزایش داشته  است که اگر این رقم را با افزایش  ۴۰ درصدی تورم دراین سال ها لحاظ کنیم، می بینیم افزایش حقوق ها متناسب بوده است. البته  در مجموع  ما هم قبول داریم که در برخی از دولت های قبل  افزایش مزد کارگران کافی نبوده است اما باید تورم مهار شود تا افزایش حقوق ها اثر داشته و با رشد گرانی‌ها بی‌تاثیر نشود. 

 ضمن این که  قانون‌گذار نگفته که دستمزذ کارگران  عین نرخ تورم باید افزایش یابد بلکه گفته متناسب با تورم افزایش یابد. بنابراین  بسیاری از حملاتی که  در این حوزه به دولت می شود، درست نیست. در این دوره تلاش شد  تا با کاهش تورم و اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، فشار بر جامعه کاهش یابد و امیدواریم جامعه هدف از ما راضی باشد. 

در انتهای این مراسم پایگاه خبری رفاه آنلاین (رُنا) به آدرس rona.ir ، متعلق به وزارت کار با حضور مرتضوی رونمایی و معرفی شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.