یک کارشناس اقتصادی: مسئله خلق پول غیرمولد شبکه بانکی و عدم وجود تفکر بانک مرکزی توسعه محور سبب شده است که شبکه بانکی از قدرت خلق پول اعطا شده توسط حاکمیت به این بخش، سواستفاده کند و انحراف جدی در زمینه خلق پول به نفع تولید داشته باشیم.

سوء استفاده بانک‌های خصوصی از قدرت خلق پول اعطا شده توسط حاکمیت

محمد آرین‌نژاد در رابطه با وضعیت بد هدایت اعتبارات بانکی در کشور گفت: بسیاری از بانک های خصوصی وام های با بازده بالا و کم ریسک را بر سرمایه گذاری در بخش های تولیدی اولویت می دهند. این ترجیح منجر به انحراف قابل توجهی از اهداف اقتصادی دولت می شود. همچنین نظارت صحیحی نیز بر روی نحوه استفاده از قدرت خلق پول اعطایی به شبکه بانکی وجود ندارد و همین مسئله موجب شده است که شاهد خلق پول غیرمولد و اعطای تسهیلات به بخش‌های سوداگرانه و دلالی نظیر بخش بازرگانی بدهیم که نه تنها رشد اقتصادی را تحریک نمی‌کند بلکه موجب تشدید تقاضای کاذب ارزی جهت واردات نیز خواهد شد.

آرین‌نژاد کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به انحرافات صورت گرفته در زمینه خلق پول غیرمولد گفت: آمارهای مربوط به خلق پول در ایران حکایت از یک روند نگران کننده دارد. بخش قابل توجهی از وجوه تولید شده توسط بانک ها به سمت ابتکارات غیرمولد هدایت می شود. این انحراف چالش‌های اقتصادی موجود را تشدید می‌کند و پتانسیل رشد در بخش‌های حیاتی را کاهش می‌دهد. خلق پول غیرمولد منجر به رکود در اقتصاد می شود.

وی ادامه داد: بدون بودجه کافی برای زیرساخت ها و تولید، اقتصاد نمی تواند گسترش یابد و مهم‌ترین منبع توسعه‌ای در اختیار تولید نیز منابع شبکه بانکی در ایران هستند که متاسفانه با روند به وقوع پیوسته، موجب شده است که منابع در اختیار تولید قرار نگیرد که این اتفاق به خصوص برای اهداف راهبردی حاکمیت نظیر تخصیص وام به مردم جهت ساخت مسکن به عنوان هدف اصلی دولت سیزدهم در زمینه حل معضل مسکن و رفع دغدغه خانه‌دار شدن مردم به وقوع نپیوست. همچنین تخصیص نادرست منابع به تورم منجر می‌شود ، زیرا پول بیش از حد به مناطق سوداگرانه سرازیر می شود تا فعالیت های اقتصادی مولد و همین امر سبب رشد تقاضای کاذب و ایجاد تورم می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان افزود: مسئله خلق پول غیرمولد شبکه بانکی و عدم وجود تفکر بانک مرکزی توسعه محور سبب شده است که شبکه بانکی از قدرت خلق پول اعطا شده توسط حاکمیت به این بخش، سواستفاده کند و انحراف جدی در زمینه خلق پول به نفع تولید داشته باشیم که با تکیه بر اصلاح روند تخصیص اعتبارات بانکی با کاهش قدرت وام‌دهی در صورت عدم اجرای قوانین بالادستی نظیر لزوم اعطای 20 درصد از کل حجم تسهیلات شبکه بانکی به حوزه ساخت مسکن، باید این رویکرد در دولت چهاردهم اصلاح گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.