سید عباس عراقچی از سوی مسعود پزشکیان رئیس جمهور به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه به مجلس معرفی شد.

آیا عراقچی سکاندار بعدی دستگاه دیپلماسی خواهد بود؟

قدس آنلاین: سید عباس عراقچی دیپلمات و سیاستمدار برجسته‌ای است که پستها و مناصب مختلفی را در دوران فعالیت خود در وزارت خارجه برعهده گرفته و کارنامه طویلی در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور دارد. وی در حال حاضر به عنوان مشاور عالی وزیر امور خارجه، عضو انجمن ملی دیپلماسی و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

عراقچی در مذاکرات هسته‌ای نیز نقش مهمی داشت. البته عملکرد و دفاع او درباره برجام موجب گردید تا منتقدان به نقد مواضع وی بپردازند. پیامدهای انعقاد برجام و خروج آمریکا از این توافق موجب گردید اظهارات و انتقادات تندی نسبت به وی مطرح گردد. چنانکه در همین راستا، سخنان عراقچی مبنی بر اینکه «امضای کری تضمین است» همواره از سوی مخالفان به عنوان دستاویزی برای نقد عملکرد او مطرح میشود.

هشدارهای عراقچی پیرامون تهدیدات پیش روی کشور

 باوجود انتقاداتی که نسبت به مواضع برجامی عراقچی مطرح میشود، اما او همواره مواضع روشنی در مجامع بین المللی پیرامون ارتقای جایگاه ایران داشته و نسبت به خطرات و تهدیدات پیش روی کشور هشدار داده است. در همین راستا، چندی پیش عراقچی به عنوان دبیر شورای راهبردی در اظهاراتی درباره تهدیدات امنیتی علیه ایران اظهار کرد: «پروژه بدنام‌سازی، امنیتی سازی و مشروعیت زدایی از جمهوری اسلامی بسیار خطرناک است. جمهوری اسلامی بیدی نیست که با این بادها بلرزد، ولی نباید اجازه دهیم هزینه‌های آن بیشتر شود. آن‌ها در تلاشند که ایران را به عنوان یک تهدید و یک نظام غیرقابل قبول معرفی کنند. این اثرات خود را در روابط خارجی ما می‌گذارد و باعث کاهش همکاری‌های ما با کشورهای دیگر می‌شود؛ یعنی فضایی را به وجود می‌آورند که کشورها برای همکاری با ایران تردید پیدا کنند»

وی همچنین با تاکید بر تداوم پیگیریها برای حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی می‌افزاید: «زیرسلطه نرفتن یکی از اصول انقلاب ما و اصول سیاست خارجی ما بوده و هنوز هم هست و هزینه زیادی هم برای آن داده‌ایم. این یعنی استقلال واقعی داشتن و خودمان برای خودمان تصمیم بگیریم. ممکن است تصمیم غلط هم بگیریم. من از همه تصمیماتی که گرفته شده دفاع نمی‌کنم، ولی حداقل این خودمان هستیم که تصمیم می‌گیریم.»

از سوی دیگر به باور او، اصل نه شرقی نه غربی، یک مکتب است که باید حفظ شود.

تعامل با جامعه دانشگاهی برای حل مسائل بین المللی

افزون بر این، صاحبنظران و کارشناسان معتقدند عراقچی به دلیل پیوند با بدنه جامعه دانشگاهی و سابقه تدریس در دانشکده وزارت خارجه، به بکارگیری از ظرفیت دانشگاه‌ها برای حل مسائل بین المللی باور دارد. چنانکه در همین زمینه سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی مینویسد: «نگاه سید عباس عراقچی به سیاست خارجی ایران بر اساس دیپلماسی منطقی، منصفانه و منافع‌گراست و او تلاش می‌کند منافع ملی ایران را در راستای تحقق هدف‌های ملی و اقتصادی ایران حفظ کند. او معتقد است که دانشگاه‌ها به عنوان مراکز مهمی برای تولید دانش، تحقیقات و تحلیل‌های عمیق در زمینه موضوعات بین‌المللی می‌توانند نقش بسیار موثری ایفا کنند.»

رویکرد گزینه پیشنهادی وزارت خارجه پیرامون توان موشکی و دفاعی

اما عراقچی افزایش توان دفاعی و موشکی را نیز جزو الزامات قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در دنیای امروز میداند و در اظهاراتی تصریح میکند: «اگر ما الان از امنیت خودمان به مقدار زیادی مطمئن هستیم، به‌خاطر توان بازدارندگی است که در صنایع دفاعی ایجاد کردیم. من نمی‌گویم امنیت فقط از طریق صنایع دفاعی و تسلیحاتی تأمین می‌شود، اما اینکه هیچ همسایه‌ای یا قدرت‌های دیگر هم حتی فکر اینکه بتوانند به ایران حمله کنند را ندارند به دلیل قدرت ایران بازدارندگی و قدرت مقابله ایران است؛ این‌ها همه آموزه‌های امام و رهبری است که به خوبی عمل شده است.»

وی بر این باور است: «موشک‌های ما بود که اجازه نمی‌داد هیچ کسی بتواند به تاسیسات هسته‌ای ما حمله کند. اگر قدرت علمی ما نبود، در مذاکرات هسته‌ای کسی نبود با ما مذاکره کند. ما به خون دانشمندان هسته‌ای و دانشمندان موشکی که ما را تقویت کردند، تا ابد مدیونیم.»

نظر مجلس مثبت خواهد بود

اما مطرح شدن عراقچی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت خارجه مخالفان سرسختی را در درون مجلس دارد و به نظر میرسد مخالفان و موافقان در روزهای آینده صف‌آرایی صریحتر و شفاف‌تری درباره این گزینه خواهند داشت. بااینحال باتوجه به مشخص شدن ریاست جمهوری پزشکیان، رئیس و نمایندگان مجلس از همان ابتدا بارها بر تعامل و همکاری میان دولت و مجلس تاکید داشته‌اند، بنابراین انتظار میرود روند فعالیت مجلس به سمت تعامل با دولت چهاردهم پیش برود. چنانکه سید سلمان ذاکر عضو فراکسیون انقلاب اسلامی در مصاحبه‌ای درباره معرفی عراقچی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت خارجه گفته است: «مجلس حتماً وفاق ملی و دولتی که براین اساس تشکیل شده را در نظر می‌گیرد و فکر می‌کنم نظر مجلس مثبت خواهد بود.»

انتهای پیام/

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.