به گزارش قدس خراسان، جعفر شهامت در نشستی رسانه ای با بیان این مطلب اظهارداشت: طبق برآورد کارشناسی و پیش بینی هایی که از سفرهای اربعین و دهه آخر صفر داریم برای جابه جایی زائران و مسافران در ایام چیزی در حدود ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس مورد نیاز است که با هماهنگی هایی که صورت گرفته از این تعداد ۶۵۰ دستگاه فعال خواهیم داشت و کسری ۴۵۰ دستگاهی نیز وجود دارد.
تمام اقدامات انجام شده برای زائران اربعین و دهه آخر صفر
وی ادامه داد: میانگین مسافت مشهد تا مرزهای غربی ۱۸۰۰ کیلومتر است و اتوبوسی که از مشهد خارج میشود ۴ روز زمان میبرد تا مجددا به مشهد بازگردد، بنابراین با محدودیت شدید ناوگان روبرو هستیم با این وجود حداکثر امکانات برای رفاه حال زائران در نظر گرفته شده تا ضمن رسیدگی به درخواست زائران و مسافران تمامی اصول مرتبط با سفر از جمله در اختیار بودن بلیت با نرخ مصوب برای آنها فراهم خواهد شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی همچنین بیان کرد: طبق تفاهمی که با کشور عراق و افغانستان صورت گرفته قرار بر این است تا روزانه از مقصد مشهد یک اتوبوس از زوار در ایام اربعین مستقیم از مشهد به نجف راهی شوند که این اقدام اکنون در حال انجام است ضمن اینکه با کشور افغانستان نیز هماهنگی برای انتقال زوار افغانی از مرز دوغارون به مرز چذابه با ۲۱۰ دستگاه اتویوس افغانستانی و بر عکس را برعهده خواهند داشت. همچنین زائران پاکستانی نیز مقررگردید بعد از سفر اربعین برای دهه آخر صفر به شهرهای قم و مشهد مشرف شوند تا در سیستم حمل و نقل مسافر در این محدوده زمانی خللی وارد نشود.
شهامت گفت: در حال حاضر حدود ۴ هزار دستگاه اتوبوس در سیستم حمل و نقل کشور مورد نیاز است که در استان ما این تعداد به ۲۵۰ دستگاه می رسد و برای برطرف کردن آن مراحل کار جهت وارد کردن اتوبوس با عمر کمتر از ۵ سال نیز اقدام شده است.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته با جابجایی بیش از ۲۲ میلیون مسافر، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص دادیم افزود: در حوزه حملونقل بینالمللی رشد ۳۰ تا ۸۰ درصدی را در پایانههای مرزی داشتیم. امسال با بیش از ۱۱۰ هزار و ۶۰۰ دستگاه در ۳ ماه اول رشد ۲۱ درصدی را در حوزه حملونقل بینالمللی شاهد هستیم
موضوعات مهم در پروژه های عمرانی
شهامت همچنین در خصوص اقدامات انجام شده در سال گذشته در حوزه راهداری گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات استانی و ملی داشتیم که در مجموع هزار و ۶۵۶ میلیارد تومان آن در قالب وجه نقد تخصیص پیدا کرد. در حوزه نگهداری راههای شریانی بیش از ۶۳۸ میلیارد تومان، نگهداری راههای روستایی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان، در حوزههای فنی و نگهداری تاسیسات زیربنایی بیش از ۲۸۵ میلیارد تومان، در حوزه ایمنی بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان، در حوزه بازسازی و خرید ماشینآلات راهداری ۹۸ میلیارد تومان، در حوزه پلهای استان بیش از ۹۲ میلیارد تومان و در حوزه مرکز مدیریت راههای خراسان رضوی بیش از ۵۰ میلیارد تومان در سال گذشته هزینه کردیم
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۲ موضوع مهم در پروژههای عمرانی مورد توجه دارد بیان کرد: طرح تحول بهسازیها راهها از موضوعات با اهمیت در این حوزه است. در قالب این طرح سال گذشته بیش از ۹۸۷ کیلومتر لکهگیری و روکش راههای خراسان رضوی انجام شد. امسال نیز ابتدای سال لکهگیری و روش ۲۵۸ کیلومتر از راههای استان انجام شده است. همچنین ۱۵۸ کیلومتر از راههای روستایی در سال گذشته لکهگیری شده است. از ابتدای سال جاری ۵۳ کیلومتر لکهگیری شده و حداقل ۱۱۰ کیلومتر دیگر در ۳ ماه آتی از راههای روستایی لکهگیری خواهد شد..
وی افزود: همان گونه که عنوان شد امیدواریم مجموع تخصیص اعتبارات استانی و ملی در سال جاری به ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برسد و بتوانیم بخشی از برنامه های مد نظر را اجرایی کنیم در حالی که نباید فراموش کنیم ارزش زیرساختهایی که دولت در راهها، پلها و پایانههای مرزی برآورد کرده ۳۱۲ هزار میلیارد تومان است. اگر بخواهیم به تمام نیازهای استان پاسخ دهیم به ۱۲ هزار میلیارد تومان نیاز داریم، این درحالی است که در حالت خوشبینانه ۲هزار و۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار معادل ۲۰ درصد آن چیزی که نیاز داریم به ما اختصاص پیدا خواهد کرد
آمار خرابی و بهسازی راه ها
شهامت در خصوص میزان خرابیهای راههای خراسان رضوی گفت: طبق برآرودی که ۲ سال قبل داشتیم ۳۰۰۰ کیلومتر راه خراب و مشکلدار استان در استان داشتیم که از این میزان ۱۶۵۰ کیلومتر از راههای استان مورد تعمیر قرار گرفته است بقیه آن نیز اقدامات اضطراری روی آنان شکل گرفته است تا به شکل موقت قابل گذر باشد. البته با توجه به اینکه طول خرابی راههای خراسان رضوی افزایش پیدا کرده، میتوان ادعا کرد که ۵۰ درصد خرابی راههای خراسان رضوی تعمیر شده است. برآورد ما این است تا زمانی که خرابی این ۳۰۰۰ کیلومتر برطرف شود، ۱۰۰۰ کیلومتر راه خراب دیگر به آن اضافه شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی همچنین درباره ایجاد بزرگراه و تعریض جاده های موجود استان اظهارداشت: استان در این بخش نیاز به ۱۲۴۱ کیلومتر ساخت آزادراه و تعریض جاده های موجود است که این اقدام نیازمند ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است که در صورت تامین اعتبار حداقل ۵ سال زمان می برد تا به اتمام برسد.
وی در خصوص وضعیت استراحتگاههای بین راهی نیزعنوان کرد: یکی از معضلات ریشه ای ما که بعضا باعث افزایش آمارتصادفات جاده ای نیز می شود کمبود استراحتگاه های بین شهری است در حال حاضر از ۶۱ مجتمع در حال بهرهبرداری ۴۵ مجتمع در حال ساخت داریم که ۴۰ مورد آن توسط بخش خصوصی و ۵ مورد توسط ادارهکل راهداری تامین اعتبار شده است. با اتمام مجتمعهای بین راهی در حال ساخت، در ۳ سال آتی مجتمعهای بین راهی خراسان رضوی به ۱۰۰ مورد خواهد رسید.
نظر شما