عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: در عصر حکومت سُفیانیان دو امام شیعه به شهادت رسیدند و سیاست فشار و سخت‌گیری بر شیعیان سرلوحه اقداماتشان بود.

عصر سُفیانیان، دوره فشار و سخت‌گیری بر شیعیان بود

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر عالمیان، عضو هئیت علمی جامعه المصطفی، عصر دوشنبه ۲۲ مردادماه طی سخنانی در کرسی ترویجی «مواجهه سیاسی دولت بنی امیه با ائمه(ع) و شیعیان» که به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی و با همکاری گروه علمی تاریخ اسلام این مجتمع برگزارشد، اظهار کرد: در حدیثی از امام باقر(ع) پیرامون وضعیت شیعیان در عصر امویان نکاتی بیان شده که بیانگر آن است مواجهه سیاسی دولت بنی امیه با ائمه(ع) و شیعیان در واقع همان تقابل سیاسی است و ایشان این برهه را به دو دوره سُفیانیان و مروانیان تقسیم‌بندی کرده‌اند.

وی افزود: در عصر حکومت سفیانیان، شروع‌کننده این دشمنی، معاویه بود که غیر از سیاست حذف و در نهایت شهادت دو امام شیعه در این دوره، سیاست فشار و سخت‌گیری بر شیعیان را پیشه راه خود کرده بود.

استاد تاریخ جامعه المصطفی العالمیه در ادامه کرسی خود به گونه‌شناسی تقابل سیاسی بنی امیه با ائمه(ع) و شیعیان پرداخت و ادامه داد: امویان برای مقابله سیاسی با ائمه(ع) و شیعیان به سه شیوه تبعید، ترور و قتل دست می‌زدند.

عضو هئیت علمی جامعه المصطفی بیان کرد: این سیاست سه گانه امویان حداقل در کوتاه‌مدت برای آنان مفید بود چرا که با این سیاست‌ها توانستند یکی از بزرگ‌ترین جریان‌های مخالف خود را سرکوب کنند، اما در درازمدت به نفع آنان نشد، زیرا ائمه(ع) و شیعیان و در یک کلام مکتب اهل بیت(ع) توانستند به فعالیت خود ادامه دهند.

در ادامه این نشست حجج الاسلام و المسلمین رمضان محمدی، دانشیار و مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و حسین عبدالمحمدی، دانشیار و رئیس مدرسه عالی تاریخ و تمدن مجتمع عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی به نقد مباحث ارائه شده پرداختند.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.