یک متخصص تغذیه با بیان این‌که مزاج هر فرد به ژنتیک و فعالیت‌های بدنی او بستگی دارد، گفت: مزاج می‌تواند در طولانی مدت در برخی از واکنش‌های بدنی و فعالیت‌های افراد تاثیرگذار باشد و موجب تغییر عملکرد هورمون تیروئید شود.

یک متخصص تغذیه: مزاج در افزایش وزن، روند پیری، سبک‌زندگی و ابتلا به بیماری‌ها تأثیرگذار است

محمدباقر ملجایی؛ دبیر اجرایی نخستین سمینار مزاج‌شناسی و طب‌سنتی افزود: باید بدانیم طب‌سنتی نشات گرفته از دانش و تجربه‌های گذشتگان است که باید از آن در مسیر درست نیازسنجی و براساس علم روز دنیا، استفاده شود.

وی با انتقاد از این‌که  امروزه در برخی از زمینه‌ها افرادی حضور دارند که دانش کافی ندارند و با اهداف خاصی در امور پزشکی و سلامت افراد دخالت می‌کنند، گفت: هدف از برگزاری نخستین سمینار مزاج‌شناسی و طب‌سنتی آن است که بتوانیم با زبان ساده از موضوعات و مطالبی که از گذشتگان به ما رسیده است بهره‌مند شویم. چرا که دانستن موضوعات ساده و کاربردی برای پیشگیری از بیماری، رعایت بهداشت فردی ودرمان عفونت‌های سبک می‌تواند کمک کننده باشد.

دکتر ملجایی تصریح کرد: البته طب سنتی به تنهایی نمی‌تواند بیماری‌های سخت‌علاج را درمان کند اما می‌تواند در کاهش عوارض و علائم بیماری‌ها تاثیرگذار باشد.

این متخصص تغذیه با تاکید بر این‌که مزاج براساس طبیعت افراد به ۴ دسته تقسیم می شود، افزود: مزاج براساس فعالیت‌های بدنی افراد می‌تواند متفاوت باشد، در فیزیولوژی افراد ۴ نوع مزاج وجود دارد که شامل سرد و خشک، سرد و تر، گرم و خشک و همچنین گرم و تر می‌شود.

ملجایی ادامه داد: مزاج هر فرد به ژنتیک و فعالیت‌های بدنی او بستگی دارد و بر اساس آن بسیاری از هورمون‌ها می‌توانند موجب تغییر مزاج شوند به عنوان نمونه یکی از این هورمون‌ها، هورمون تیروئید است که مزاج افراد می‌تواند موجب تغییر عملکرد هورمون تیروئید شود.

این محقق علوم پزشکی با اشاره به تاثیر مزاج در طولانی مدت بر برخی از واکنش‌های بدنی و فعالیت‌های افراد، افزود: به عنوان نمونه افرادی که مزاج سرد و خشک دارند، دچار چاقی و اضافه وزن می‌شوند، همچنین مزاج می‌تواند در روند پیری، سبک زندگی و ابتلا به بیماری‌ها نقش موثری داشته باشد و باید بتوان این رفتارها را شناخت و درمان کرد.

وی در پایان گفت: نخستین سمینار مزاج‌شناسی و طب‌سنتی به همت مرکز آموزش مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی سفیران دانش و سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی تهران و پژوهشکده پیشگامان سلامت و با حضور متخصصان طب‌سنتی، استادان دانشگاهی و دانشمندان این طب و با هدف بهبود سلامت جامعه، پیشگیری از بیماری و ارتقای دانش افراد  ۸ شهریور در تهران برگزار خواهد شد.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.