سفیر ایران در ارمنستان از تعامل بین موزه‌های تاریخ ایران و ارمنستان خبر داد. درحالی که رئیس موزه تاریخ ارمنستان پیشنهاد برگزاری نمایشگاه مشترک آثار موزه‌ای دو کشور را مطرح کرد.

ارمنستان خواهان همکاری با موزه‌های ایران

نشست علمی «گردشگری» همزمان با جشنواره «نواسرد» در شهر سیسیان ارمنستان، با هدف بررسی راه‌کارهای توسعه گردشگری بین ایران و ارمنستان و با حضور شخصیت‌های برجسته دو کشور، از جمله آپروسیان ـ رئیس فدراسیون گردشگری ارمنستان ـ، سبحانی ـ سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور ـ و محمد اسدی‌موحد ـ رایزن فرهنگی ایران ـ و رئیس موزه تاریخ ارمنستان، رئیس بخش گردشگری شهرداری ایروان، رئیس دانشگاه ادبیات و فرهنگ ارمنستان، نائب رئیس انجمن دوستی ایران و ارمنستان و برخی فعالان حوزه گردشگری در موزه تاریخ ارمنستان برگزار شد.

سفیر ایران به همراه رایزن فرهنگی پیش از این نشست از موزه تاریخ ارمنستان و یافته‌های دوران هخامنشیان بازدید کردند. سفالینه‌های تاریخی که نمادی از تمدن مشترک دو ملت هستند و بخش فرش ارمنستان با الهام از هنر اصیل ایرانی از جمله بخش‌هایی بودند که مورد توجه ویژه قرار گرفتند.

رئیس موزه تاریخ ارمنستان با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، بر اهمیت همکاری مشترک بین دو کشور در حوزه‌های فرهنگی و گردشگری تأکید کرد و موزه را پل ارتباطی دو ملت دانست.

او بر لزوم برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای مشترک موزه‌ای بین ایران و ارمنستان تأکید کرد.

آپروسیان، رئیس فدراسیون گردشگری ارمنستان نیز موفقیت‌های جشنواره خوراک و گردشگری نواسرد را چشم‌گیر توصیف کرد و از همکاری‌های سازنده سفارت جمهوری اسلامی ایران و سرکنسولگری ایران در قاپان و رایزنی فرهنگی ایران قدردانی کرد.

او افزایش تعداد غرفه‌های ایرانی به ۴۰ غرفه در این جشنواره و تنوع‌بخشیدن به برنامه‌های فرهنگی هنری از استان‌های مختلف ایران را از ویژگی‌های بارز این دوره از جشنواره برشمرد.

همچنین، موضوع خواهرخواندگی بین سیسیان و یکی از شهرهای ایران مورد تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد سال آینده روزهای برگزاری جشنواره به دو روز افزایش یابد تا گردشگران برای بازدید از این جشنواره فرصت بیشتری داشته باشند.

جشنواره غذا، لباس و فرهنگ برای تقویت روابط ایران و ارمنستان

سبحانی، سفیر ایران در ارمنستان نیز با قدردانی از دست‌اندرکاران موزه تاریخی ارمنستان از بازدید اشیاء تاریخی موزه به‌ویژه بخش فرش که نماد صبر و لطافت است و برای انسان راحتی و زیبایی می‌آفریند، ابراز خرسندی کرد.

او گفت: با پیگیری رایزنی فرهنگی کشورمان در ارمنستان تلاش خواهد شد ارتباطات خوبی بین موزه‌های تاریخ ایران و ارمنستان شکل گیرد.

سبحانی درباره جشنواره غذا و گردشگری نواسرد نیز با بیان اینکه جشنواره غذا، لباس و فرهنگ موجب رشد و تقویت روابط بین دو کشور می‌شود، اظهار کرد: باید از فرصت‌های بدست آمده شامل دیپلماسی، فرهنگ، دیپلماسی غذا، زبان و ادبیات و ... برای توسعه روابط بین دو کشور استفاده کنیم.

سفیر ایران در ارمنستان بیان کرد: امیدواریم فدراسیون گردشگری ارمنستان بتواند این جشنواره را علاوه بر سیسیان در ایروان نیز برگزار کند؛ چرا که به دلیل مرکزیت پایتخت و حضور گردشگران بی‌شمار شاهد استقبال بیشتر از جشنواره خواهیم بود.

محمد اسدی‌موحد، رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان نیز با قدردانی از دولت ارمنستان و فدراسیون گردشگری این کشور به دلیل همت و حمایت برای برگزاری این رویداد فرهنگی و گردشگری، گفت: جشنواره سوم نسبت به دوره‌های قبل از نظر کمی و کیفی رشد قابل توجه داشته است که این رشد فزاینده علاوه بر تلاش‌های رئیس فدراسیون گردشگری ارمنستان، نتیجه هم‌افزایی سرکنسولگری ایران در قاپان، سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.