معاون تعالی دفتر طب ایرانی با اشاره به گرم و خشک بودن اقلیم عراق، بر رعایت تدابیر طب ایرانی متناسب با این فصل به ویژه در افراد گرم مزاج، تاکید کرد.

توصیه‌های طب ایرانی برای پیشگیری از بیماری‌ها در سفر اربعین

سید مهدی میرغضنفری، با اشاره به توصیه‌های طب ایرانی به منظور حفظ سلامت زائران در سفر اربعین، گفت: آفتاب زیاد و شدید، خصوصا برای گرم مزاجان می‌تواند منجر به خشکی پوست سر، مو و مغز و بی خوابی و عصبی شدن و گرمازدگی و عطش غیرقابل بهبود و بی اشتهایی شود، بنابراین باید از لباس‌های نخی و خنک و چتر برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب استفاده شود.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل بر پیاده روی آهسته در ساعات اوج گرمای هوا، تاکید کرد و گفت: مزاج خودمان را فراموش نکنیم و خود را در معرض غذاهای مختلف با مزاج‌های متفاوت قرار ندهیم. ممکن است خلط صفرا که خیلی گرم است و با تندی جات و سرخ کرده‌ها و استرس و بی خوابی تحریک و تولید می‌شود، بالا برود، بنابراین از خوردن غذاهای سرخ کردنی و غذاهایی که ادویه‌های زیاد دارند یا تند و شور و شیرین هستند، خودداری کنیم.

وی ادامه داد: همچنین از پرخوری و در هم خوری که منجر به امتلاء یا پری بدن از خلط بلغم و دم و سنگینی و کرختی می‌شود، پرهیز کنیم. غذاهای مانده و سخت هضم سنگین یا دارای عدس و بادمجان، نیز سودا را زیاد کرده که سبب گرفتگی شدید عضلات و بی خوابی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش افزود: پاشیدن مقداری پودر لیمو عمانی بر روی غذاها به دلیل طبع خنکی که دارد می‌تواند جلوی گرمازدگی را بگیرد.

نمک به همراه داشته باشید

معاون پژوهشی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش توصیه کرد: حتما مقداری نمک همراه داشته باشید، نمک جزو بهترین پاک کننده‌ها و میکروب کش‌ها است، کمی قبل و بعد غذا بچشید یا در آب ریخته و دهان شویه و غرغره کنید.

دچار یبوست نشوید

 میرغضنفری با اشاره به اینکه سفر به طور کلی سبب به هم خوردن نظم بدن و ابتلا به یبوست می‌شود، توصیه کرد که مقداری برگه زردآلو و آلوبخارا که ملین‌های با طبع خنک هستند به همراه داشته باشید.

خوراکی‌های طبع گرم، ممنوع

وی ادامه داد: به طور کلی از مصرف خوراکی‌های با طبع گرم مثل خرما پرهیز کرده و به جای آن از مویز یا بادام خام و یا آلبالو خشک استفاده کنید.

 میرغضنفری اظهار کرد: از خوردن چای غلیظ و قهوه پرهیز کرده و برای جلوگیری از تشنگی زیاد مقداری دانه‌های لعاب دار مثل دانه اسفرزه، تخم شربتی، تخم بالنگو را به آب اضافه کنید و بنوشید.

پیشگیری از آنفولانزا در سفر

وی با بیان اینکه در این سفر احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی و آنفولانزا زیاد است، افزود: مقداری بابونه، آویشن و مرزن جوش که خاصیت ضد ویروسی و ضد التهابی دارند را همراه خود داشته باشید، شب‌ها مقداری از آن ها را درون آب جوش ریخته و بخارات آن را استشمام کنید، این کار سبب پاکسازی و پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها می‌شود.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل گفت: برای داشتن خواب راحت، شب‌ها مقداری روغن بفشه درون بینی ریخته و یا پیشانی را با آن ماساژ دهید. همچنین برای پیشگیری از تاول پا، شب‌ها پاها را با روغن بادام یا زیتون ماساژ دهید. قرار دادن پاها در حنا قبل از سفر نیز می‌تواند به پیشگیری از ترک خوردگی و تاول پا کمک کند.

میوه‌ها را پوست بگیرید

وی در پایان توصیه کرد: برای پیشگیری از بیماری‌های گوارشی از خوردن سبزی خوردن و کاهو پرهیز کرده و میوه‌ها را به صورت پوست کنده میل کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.