در حال حاضر حماس و مردم غزه نیازی به مذاکره جدید با رژیم صهیونیستی ندارند چراکه قبلأ حماس شروط خود را به طرف مذاکره کننده اعلام داشته اما نه سران غربی و نه نتانیاهو تاکنون به حداقل ها در مذاکره هم پایبند نبوده اند

وقتی هنیه را ترور کردند از کدام مذاکره حرف می‌زنند؟ / گفت و گوی با نماینده جنبش حماس در ایران پیرامون تحولات این روزهای غزه

پنج شنبه هفته گذشته بود که آمریکا، مصر و قطر با انتشار بیانیه ای مشترک از رژیم صهیونیستی و حماس دعوت کردند تا مذاکرات برقراری آتش بس را از ۱۵ اوت (پنج شنبه 25 مرداد) در دوحه یا قاهره از سر بگیرند. این توافق بر اساس اصولی است که جو بایدن 11 خرداد پیشنهاد داد. رئیس جمهور آمریکا در این تاریخ از ابتکار 124 روزه و سه مرحله ای آتش بس خود در مورد غزه رونمایی کرد که رسیدن به آتش بس پایدار در قبال ازادی مرحله به مرحله اسرا، بازگشت فلسطینی ها به خانه‌های خود، خروج نظامیان اشغالگر و بازسازی غزه را پیشنهاد می داد.

 طرح اخیر اما تحت تاثیر جنگ طلبی های نخست وزیر رژیم صهیونیستی به جای نرسید. اکنون و در حالی که ماجراجویی های بی مهابای بنیامین نتانیاهو و بویژه دست زدن به ترور اسماعیل هنیه، خاورمیانه را به حد انفجار رسانده، به نظر آمریکا با پیش کشیدن دوباره این طرح درصدد کاستن از تنش ها است.

در میان بیم و امیدها برای رسیدن به راحلی در پایان دادن به نزاع، قدس در گفت و گو اختصاصی با خالد قدومی، نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در ایران رخدادهای پیرامون فلسطین را به بحث گذاشته که در ادامه می خوانید.

دیدگاه شما در مورد پیشنهاد آتش بس مطرح شده آمریکایی ها چیست؟

جو بایدن چندی پیش پیشنهاداتی درباره برقراری صلح در غزه ارائه داد و در مقابل مقاومت نیز پیشنهادات خود را مطرح کرد. پس از این مذاکرات واشنگتن به تل آویو اعلام کرد حماس در مذاکرات جدی است و می توانیم در روند برقراری آتش بس در غزه به نتیجه برسیم. اما رویه و رویکرد جنایتکارانه نتانیاهو بر خلاف مسیر مذاکرات پیش رفت بطوریکه وی پس از سفر به آمریکا و سخنرانی در کنکره به سراغ قتل عام گسترده در غزه و رفح و رفت و سپس «فواد شکر» معروف به حاج محسن از فرماندهان برجسته حزب الله و اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس توسط تیم موساد به شهادت رسیدند.

با این حال آمریکایی ها از کدام مذاکره درباره برقراری آتش بس سخن می گویند. طی بیش از ده ماه از عملیات طوفان الاقصی 40هزار نفر از زنان و کودکان فلسطینی در غزه به شهادت رسیده اند و ما شاهد سکوت رسانه های غربی و مقامات آمریکایی بودیم. واشنگتن شریک جرم است و در کنار تل آویو دو عنصر نامطلوب و مانع بزرگ دست یابی به صلح در غزه هستند. در واقع رژیم صهیونیستی با حمایت های مالی، نظامی، اطلاعاتی و لجستیکی ایالات متحده توانسته تا به امروز در غزه و رفح دست به نسل کشی و جنایت بزند. اگر مقامات غربی و میانجیگرهای مذاکره به دنبال آرامش و صلح در غزه می باشند باید افرادی که مذاکره کننده واقعی ملت فلسطین در برابر اسرائیل را ترور کرد، محاکمه نمایند.

با این اوصاف می توان برای رسیدن به توافق امیدوار بود؟

تا به امروز چند مرتبه از این تاریخ ها توسط غربی ها برای مذاکره اعلام شده اما هرکدام با نقص حقوق بشری رژیم صهیونیستی در غزه و نسل کشی در مدارس، بیمارستان ها و... همراه بوده است. در حال حاضر حماس و مردم غزه نیازی به مذاکره جدید با رژیم صهیونیستی ندارند چراکه قبلأ حماس شروط خود را به طرف مذاکره کننده اعلام داشته اما نه سران غربی و نه نتانیاهو تاکنون به حداقل ها در مذاکره هم پایبند نبوده و اجازه نداده که گذرگاه رفح باز شود.

در شرایط کنونی مردم غزه منتظر پاسخ مذاکرات اولیه حماس با سران رژیم صهیوینستی هستند، ارائه مذاکرات ثانویه توسط آمریکا و برخی از دیگر کشورهای میانجی نشان دهنده عدم برنامه عملی و نقشه راه مشخص در میز مذاکرات دشمن در برابر مقاومت است. این مسئله باید توسط میانجیگرها به مردم غزه پاسخ داده شود.

پیشنهاد جدید چقدر به موضوع انتخابات آمریکا مربوط است؟

این مسائل به هم مرتبط است. امروز ایالات متحده پوشش دهنده جنایات اسرائیل در غزه هستند بطوریکه دو روز پس از ترور شهید اسماعیل هنیه، مقامات کاخ سفید برای حمایت تسلیحلاتی از صهیونیست ها مبلغ  3ونیم میلیارد دلار بودجه در نظر گرفتند .

یا اینکه با وجود محکومیت بنیامین نتانیاهو به انجام جنایات جنگی در دادگاه بین المللی لاهه اما مقامات آمریکای از او بعنوان سخنران اصلی در صحن کنگره از وی حمایت کردند. پس اگر امروز و سه ماه مانده تا انتخابات آمریکا بایدن بسته پیشنهادی مذاکره برای برقراری آتش بس در غزه ارائه می کند بیشتر این اقدام جنبه تبلیغاتی برای وی و پیروز هم حزبی های دموکرات در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا است.

این روزها شاهد سفر محمودعباس به روسیه و ترکیه و همزمان سفر آنتونی بلینکن به سرزمین های اشغالی هستیم. این رخدادها به مذاکرات صلح مرتبط است؟

طی ده ماه اخیر سفرهای بسیاری توسط دیپلمات های سران کشورهای منطقه و غربی صورت گرفته که تا به حال نتیجه ای نداشته است. بسیاری از این سفرها همانند حضور آنتونی بلینکن در دو کشور قطر و مصر و دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی در طی ماه های گذشته چند نوبت صورت گرفته و نمی توان به این سفرها امیدوار بود. امروز ملت فلسطین با اراده خود توانسته رژیم کودک کش صهیونیست را به زانو در آورد و همین امر سبب شده دشمن به تقلا بیفتد. لازم است کشورهای اسلامی و مدافع حقوق بشر هم برای برقراری صلح و آرامش در غزه وارد گود شده و بیشتر تلاش کنند.

نباید فراموش کرد آمریکا هشت دهه بعنوان حامی و پدر معنوی اسرائیل به این رژیم خدمت می کند و این مسئله توسط دو حزب جمهوری خواه  و دموکرات پذیرفته است.  در دوران ریاست جمهوری اوباما وی ابتدا بعنوان یک دموکرات اعلام کرد ب اساخت و گسترش شهرک های صهیونیست در سرزمین های اشغالی مخالف است اما پس از دوران ریاست جمهوری وی ده هزار واحد مسکونی در فلسطین به شهرک های صهیونیست نشین اضافه شد ودر مقابل نیز ترامپ به صراحت از کشور اسرائیل حمایت کرد و بایدن نیز به ظاهر در مدعی تلاش برای برقراری آتش بس می باشد اما همزمان دست نتانیاهو برای خون ریزی و نسل کشی در غزه  را بازگذاشته پس نمی توان به این افراد برای رسیدن به توافقی مد نظر فلسطینی ها امیدوار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.