رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم اختتامیه چهل و هفتمین دوره مسابقات قرآن استان تهران با بیان اینکه خانه‌ای که در آن قرآن خوانده شود، آن خانه نورانی است و در عالم بالا روشن می‌شود، گفت: سبک زندگی قرآنی از خود قرآن شروع می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه: سبک زندگی قرآنی از خود قرآن شروع می‌شود

مراسم اختتامیه چهل و هفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان تهران، بعدازظهر روز گذشته ۲۴ مردادماه با حضور جمعی از فعالان قرآنی کشورمان در هتل ارم تهران برگزار شد.

در بخشی از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به ایام اربعین حسینی، گفت: این روزها شاهد حرکت کاروان‌های اربعین هستیم؛ آرزو می‌کنیم همه زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) سالم به وطن خود بازگردند و خداوند به ما توفیق دهد خادم زوار آن حضرت باشیم.

خاموشی با اشاره به اینکه هر کسی قدمی در راه این آستان بردارد، ائمه اطهار(ع) دست او را خواهند گرفت، افزود: مردم ایران و عراق در این ایام، داشته و نداشته خود را به میدان می‌آورند و کمک می‌کنند و این یک درس تمدنی بزرگ است. تمدنی که محور آن ایثار و خود را ندیدن است. ویژگی این تمدن، این است که انسان‌ها به شدت به یکدیگر خدمت می‌کنند، اهل نثار مال و جان در راه ابی‌عبدالله(ع) هستند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به فرازهایی از زیارت عاشورا اشاره و اظهار کرد: در زیارت عاشورا می‌فرماید: یا اَبا عَبْدِاللهِ، اِنّی اَتَقَرَّبُ اِلی اللهِ وَاِلی رَسُولِهِ، وَاِلی اَمیرِالْمُؤْمِنینَ وَاِلی فاطِمَةَ، وَاِلَی الْحَسَنِ وَاِلَیْکَ بِمُوالاتِکَ؛ بدانید که پنجره تکامل و رسیدن به حق، امام حسین(ع) است. جهان معاصر به خوبی دارد فهم می‌کند و می‌داند در این مسیر چه چیزی وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر از شما سؤال شود کجای عالم نام اباعبدالله را نشنیده، سخت است اسم جایی را بیاورید، در چهار گوشه جهان این پرچم بلند است. پرچمی که دنیای ماتریالیسم نمی‌داند با آن چه کند، آن‌ها هیچ نقشه راهی برای برخورد با این موضوع ندارند.

خاموشی بیان کرد: شما نگاه کنید چند صد سال قبل امام حسین(ع) ندای هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی را سر دادند، این ندا در طول تاریخ بلند بوده و امروز هم بلند است، این ندا چه چیزی داشته است که از پس صدها سال هنوز هم هوادار دارد و شنیده می‌شود؟؛ یکی از اساتید می‌فرمود روزی که امام حسین(ع) جهان‌شمول شود، آن روز به ظهور نزدیک‌تر هستیم.

رئیس‌ سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم توجه به قرآن کریم تأکید و تصریح کرد: قرآن از مقوله خواندن است، به پیامبر خطاب شد اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ و .... دو لب و دهان مبارک و مطهر وجود شریف پیامبر بین الفاظ تلفظ کردند، به ایشان خطاب شد که این قرآنی که می‌خوانید را به مردم هم یاد بدهید؛ خدا به ایشان القا کرد چه بگوید، لذا این استماع قرآن و وجود کتبی قرآن برگرفته از قرائت پیامبر(ص) است.

خاموشی گفت: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ یعنی به این مفاهیم کسی نزدیک نمی‌شود مگر مطهر شود، این طهارت یک‌ جنبه فقهی و یک‌ جنبه باطنی دارد، جنبه فقهی آن رسیدن به همان طهارت بدن است، اما جنبه باطنی این است که تقوا، پرهیزکاری، خداترسی و رعایت مرزهای دینی داشته باشید. هر فردی نمی‌تواند قاری قرآن باشد و به قرآن نزدیک شود، پس چه کنیم تا نزدیک شویم؟ اینجا گفته‌اند اول باید خود را پاک کرد لذا شرط نشستن این مفاهیم در جان، تقوا و طهارت است.

رئیس‌ سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه بیان کرد: از علامه بزرگ طباطبایی(ره) پرسیدند چگونه روزانه این تعداد از آیات قرآن را تلاوت می‌کنید، ایشان فرمود: هر بار قرآن می‌خوانم منبع‌های نور بر من روشن‌ می‌شود. اگر از منبع نور قطع نشویم، نورانیت امتداد خواهد داشت.

رئیس‌ سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به اتفاقات رخ داده اخیر اشاره و اظهار کرد:‌ انسان‌ نباید از جبهه باطل نفوذی داشته باشد، نفوذی به جبهه حق آسیب وارد می‌کند و خداوند این را با صدای بلند می‌فرماید.

خاموشی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: به نظر من قرآن چون از مقوله قرائت است، هر فردی که یک بار قرآن ختم کند یک بار قرآن را ایجاد می‌کند، وقتی شما قرائت می‌کنید در واقع قرآن ایجاد می‌کنید، این ایجاد شما با ایجاد نفر بعد و قبل فرق می‌کند؛ شما مأمور به ایجاد قرآن هستید هرچه بیشتر ایجاد کنید نور قرآن بیشتر در شما تلألو پیدا می‌کند. در قدیم برخی افراد بودند که در عین بی‌سوادی اما قرآن می‌خواندند، همین خواندن‌ها هم ایجاد قرآن بود، لذا اگر می‌دیدیم برخی افراد بی‌سواد حافظ قرآن شده‌اند، همین ایجاد کردن کار را پیش برده است.

وی در ادامه اظهار کرد: خانه‌ای که در آن قرآن خوانده شود، آن خانه نورانی است و در عالم بالا روشن می‌شود؛ سبک زندگی قرآنی از خود قرآن شروع می‌شود، یعنی باید عادت کنیم قرآن حفظ کنیم و با آن انس بگیریم.

وی در ادامه حرکت مقام معظم رهبری و هدایت جامعه از سوی ایشان را حرکت بر مدار قرآن معرفی کرد و افزود: امروز همه از مقام معظم رهبری و درایت ایشان لذت می‌بریم چرا؟ چون در برابر نظام سلطه کوتاه نمی‌آیند، صراط مستقیم و صراطی که در ذات آن استقامت نهفته است، نظام سلطه را عاجز می‌کند و ما از این عجز لذت می‌بریم. اگر مقام معظم رهبری به ما می‌فرماید سراغ علم بروید؛ می‌دانند که میوه علم در درون قرآن است. علم مرزی ندارد جای جای جمهوری اسلامی مهد تفکر علمی شده است و آینده را خواهید دید چه اتفاقات علمی در این سرزمین رخ خواهد داد. مقام معظم رهبری ۲۵ سال است از جهش علمی و تولید علم حرف می‌زنند، سخنی که برگرفته از متن قرآن است. پس علاوه بر تلاوت و حفظ به سمت مفاهیم آن که علم از آن زائیده می‌شود، حرکت کنیم.

خاموشی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مراسم اختتامیه چهل و هفتمین دوره مسابقات قرآن استان تهران، با اشاره به اینکه توقع من از قاریان این است که گوی سبقت را از قاریان سراسر جهان بربایند، گفت: جشنواره تلاوت‌های تقلیدی که برگزار شد، در صدد این بود که سن قاریان را کمتر کند و از سنین پایین‌تر حرفه‌ای شدن را آغاز کنیم. ما می‌توانیم ام‌القرای تلاوت و حفظ و هنر قرآنی در جهان باشیم. البته الان هم هستیم اما باید بهتر از این باشیم.

وی در پایان اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه موظف به برگزاری مسابقات است و چهل و هفتمین دوره مسابقات هم در استان‌های مختلف در حال برگزاری است، توقع ما قوت بیشتر و بالاتر قرائت‌ها و توجه بیشتر به مفاهیم و وقف و ابتدا و ویژگی‌های دیگر قرآن است.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.