تحولات لبنان و فلسطین

با خارج شدن انحلال و ادغام دانشگاه پیام نور از دستور کار مجلس شورای اسلامی، وزارت علوم این کار را بر عهده خود دانشگاه پیام نور قرار داد.

ادغام و آمایش دانشگاه ‌پیام نور در خراسان رضوی با حذف ۹ واحد

به گزارش قدس خراسان، یک سالی است که موضوع ادغام دانشگاه‌ پیام نور با سایر دانشگاه‌ها مطرح است، از مرداد سال گذشته با خارج شدن انحلال و ادغام دانشگاه پیام نور از دستور کار مجلس شورای اسلامی، وزارت علوم این کار را بر عهده خود دانشگاه پیام نور قرار داد.

روح‌الله رازینی، معاون آموزشی وزارت علوم چندی پیش در این باره گفته بود: نخستین شاخص ما در دانشگاه پیام نور این است که نیروی انسانی آن مجموعه صدمه نبیند و در خصوص دانشگاه پیام نور باید اقتضائات منطقه‌ای لحاظ شود و حتماً اراده جدی در این دانشگاه برای این موضوع وجود داشته باشد.

با توجه به این موضوع به سراغ رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی رفتیم تا از آخرین تغییرات در این باره جویا شویم.

علی منظم اسماعیل‌پور در خصوص سیاست‌های کلی دانشگاه پیام نور در مواجهه با خالی شدن ظرفیت پذیرش‌ها با توجه به سیاست‌های دولت در زمینه آمایش و ادغام دانشگاه، اظهار کرد: در حال حاضر در دهه چهارم دانشگاه هستیم و نسل چهارم دانشگاه به سمت کیفی‌سازی پیش می‌رود. 

وی عنوان کرد: در سال‌های گذشته در رشته‌های علوم انسانی افزایش دانشجو داشتیم. در توسعه کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی و دکتری نیز تلاش می‌کنیم بتوانیم دانشجویانی تراز از لحاظ علم و دانش، اخلاق و سبک زندگی رضوی و علوی جذب کنیم.

کاهش مرکز و واحدهای دانشگاه پیام نور در کشور

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی درباره سرنوشت واحدهای بدون استفاده دانشگاه پیام نور گفت: بحث ادغام و آمایش دانشگاه‌ها در دستور کار ما قرار دارد، در گذشته تقریباً ۵۰۰ مرکز و واحد در سطح کشور داشتیم و در حال حاضر ۳۴۰ مرکز و واحد داریم. 

اسماعیل‌پور افزود: در طرح آمایش و توسعه جدید دانشگاه‌ها قرار بر این است ۱۵۰ مرکز و واحد داشته باشیم و برنامه این است واحدهایی که دانشجویان کمتری دارند یا فضای ساختمانی یا هیئت علمی ندارند را با مراکز و واحدهای بزرگ‌تر ادغام کنیم. 

وی با بیان اینکه رسالت و مأموریت دانشگاه پیام‌ نور جذب دانشجویان در مناطق کم‌برخوردار است، خاطرنشان کرد: بعضی مراکز و واحدها در نقاط محروم مثل سیستان و بلوچستان و نواحی مرزی لازم است دایر باشند و خدمات‌رسانی به دانشجو انجام شود. به طور کلی استفاده بهینه از این فضاها در دستور کار است و فضای علمی و استادان و دانشجویان نیز مورد توجه هستند.

فعالیت واحدها تا زمان حضور دانشجویان

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر ۲۴ واحد فعال داریم که در آینده در این ادغام و آمایش احتمالاً به ۱۵ واحد می‌رسیم. امکان دارد بعضی از این واحدهای کوچک‌تر که در سال‌های گذشته نتوانستند دانشجویی جذب کنند با واحدهای بزرگ‌تر که مراکز هستند، ادغام شوند و تا زمانی که در آن واحد دانشجویی مشغول به تحصیل باشد، شرایط امتحان و حضور را فراهم می‌کنیم. 

اسماعیل‌پور درباره جعل مدرک دانشگاهی و اقدام‌های صورت گرفته در این مورد گفت: برای سنجش و گرفتن استعلام مدارک تحصیلی سایتی در تهران تعریف شده است، صاحبان مدرک برای استعلام گرفتن به این سایت مراجعه می‌کنند و مستندات، تقلبات و مدارک جعلی در این استعلامات مشخص می‌شود، اگر موردی باشد از بخش حقوقی پیگیری می‌شود تا با کسانی که این تخلفات را انجام داده‌اند به ‌صورت قانونی برخورد شود. 

وی یادآور شد: تاکنون در خراسان رضوی با این موضوع مواجه نشده‌ایم اما این تخلفات در بعضی استان‌ها صورت گرفته که مشاوره حقوقی دانشگاه مربوط پیگیر موضوع است.

با وجود این اظهار نظر چندی پیش رئیس دانشگاه پیام نور گناباد گفته بود: در شرایطی که رئیس دانشگاه پیام نور کشور و خراسان رضوی با ادغام دانشگاه پیام نور گناباد با مجتمع آموزش عالی مخالف هستند، برخی مسئولان این شهرستان به‌صورت مستمر درصدد ادغام این دانشگاه هستند.

اینکه اظهارنظرها و اراده مسئولان محلی در شهرستان‌ها چه نقشی در تعداد واحدهای فعال دانشگاه پیام‌ نور ‌در استان دارد نیز از جمله مسائلی است که جای پرسش دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.