وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اولین نشست خود با معاونان این وزارتخانه گفت: زیرساخت‌های ارتباطی در کشور را ارتقا خواهیم داد و چالش‌های موجود در این عرصه را رفع خواهیم کرد.

وعده وزیر ارتباطات برای ارتقای زیرساخت‌های ارتباطی کشور و رفع چالش‌های موجود

به‌گزارش قدس آنلاین، ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم، صبح امروز، پنجشنبه،‌ پس از تحویل گرفتن وزارتخانه از عیسی زارع‌پور، در جلسه با معاونان وزارت ارتباطات، اظهار کرد: در مدتی که در قوه قضاییه خدمتگزار بودیم، زحمت ما بر عهده خانواده ارتباطات بود. می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و نگاهی داشته باشم به نگاهی که رئیس جمهور به کابینه داشته است، ایشان مرتب این نکته را در جلسات متعدد تاکید کرد که با نگاه توافق‌سازی و اجماع، کار خود را پیش ببریم و دنبال کنیم. این یک تجربه جدید است و بنا داریم از همه ظرفیت‌های کشور در حوزه‌های مختلف تخصصی بهره کافی را ببریم.

وی گفت: این تجربه جدیدی است و فراز و نشیب‌های خاص خود را خواهد داشت؛ اما حتما تلاش می‌کنیم که همین مسیر را با همین نگاه و با استفاده از ظرفیت حداکثری نیروهای خانواده ارتباطات پیش ببریم.

هاشمی افزود: برنامه ما پیشبرد برنامه هفتم توسعه است و از هر فردی که در این مسیر حامی باشد استفاده خواهیم کرد و دست همراهی به سمت آن‌ها خواهیم برد. با برنامه هفتم توسعه، روح جدیدی در کالبد وزارت ارتباطات دمیده شده است. یکی از بندهای این برنامه، نگاه به اهداف به صورت کمّی که در ماده ۶۴ ترسیم شده است، کمک می‌کند که بتوانیم با یکدیگر در یک مبنای مشخص و عدد و رقم صحبت کنیم. در بسیاری از مواقع که نمی‌توانیم کمّی صحبت کنیم ممکن است فاصله ایجاد شده و باعث واگرایی شود.

وزیر ارتباطات افزود: برنامه‌های کنونی وزارت ارتباطات به ما کمک می‌کند که بدون فوت وقت، برنامه‌های مورد نظر را دنبال کنیم. در مواد مختلف برنامه هفتم، حوزه‌های مختلفی هدفگذاری و دنبال شده است. بحث شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از تکالیف قانونی ماست که با جدیت کامل این موضوع را پیگیری و دنبال خواهیم کرد و در سقف اعتبارات تخصیصی، آن را به سرمنزل مقصود برسانیم. مسیر پیش رو مسیر همواری نیست چرا که در تحقق اهداف و برنامه‌ها بخش ابتدایی سرعت بیشتری دارد؛ اما در ادامه مسیر، آهنگ رشد و شتاب کاهش پیدا می‌کند.

هاشمی با اشاره به اهمیت اقتصاد دیجیتال، گفت: باور و گمان ما این است که ماموریت‌های ارتباطات، ورای یک ماموریت درون‌بخشی است و در توسعه اقتصاد دیجیتال باید بر حوزه‌های مختلف و صنایع مختلف تمرکز کنیم. در این حوزه نیاز به جذب سرمایه داریم که پست بانک به عنوان بانک تخصصی به ما کمک خواهد کرد. باید به سمتی برویم که از ظرفیت بورس و سرمایه‌گذاری خارجی نیز استفاده کنیم.

وی گفت: ضرب‌آهنگی که در حوزه پیشرفت وجود داشته به سمت کندی رفته است. یکی از دلایل، این است که وقتی در حوزه اقتصاد دیجیتال به دنبال سرمایه‌گذار هستیم این دغدغه وجود دارد که آیا امکان بازگشت سرمایه وجود دارد؟ میزان نقدشوندگی چقدر است؟ و در این میان، فعال‌سازی بورس تخصصی می‌تواند کاری کند تا سرمایه‌گذاران با اطمینان بیشتری وارد این بخش شوند.

هاشمی تاکید کرد: در توسعه صنعت فضایی با تدبیر دکتر سالاریه اتفاقات خوبی را شاهد هستیم. این حوزه به شکل جدی باید تقویت شود و توفیقات سنوات قدیم استمرار پیدا کند. دولت هوشمند الزاماتی دارد که با وجود دستاوردهای بسیاری که به واسطه زحمات قبلی رخ داده؛ اما مردم کمتر آن را احساس کردند. به واسطه نظامات مدیریتی که می‌گوید ما ابتدا برنامه‌ریزی کرده و سپس اجرا می‌کنیم و مجدد برنامه‌ها را بر اساس بازخوردها بازنگری می‌کنیم. نگاه ما بر این است که با یک آسیب‌شناسی کارشناسی، علمی و در تعامل حداکثری با مردم قدم‌ها را استوارتر برداریم چرا که به شفافیت منجر خواهد شد و سرمایه‌های اجتماعی کشور و نظام را ارتقا خواهد بخشید.

وزیر ارتباطات افزود: قانون «دوام» قانونی است که اگر اجرایی نشود چرخه هوشمندسازی پیش نخواهد رفت. طبق این قانون، دستگاه‌های مختلف مکلفند داده‌های خود را در اختیار دولت هوشمند قرار دهند. منابع کشور محدود است و اگر می‌خواهیم در حوزه‌های مختلف رشد داشته باشیم باید بهره‌وری را به عنوان یک موضوع مهم مدنظر قرار دهیم. دولت هوشمند می‌تواند در این خصوص کمک‌کننده باشد. مهم‌ترین مبنای این موضوع اجرایی شدن قانون داده‌ها و اطلاعات ملی «دوام» است. در این بخش به شکلی که نیاز بود پیش نرفتیم چرا که پیچیدگی‌های خودش را دارد.

وی گفت: بحث دیگر حکمرانی داده‌ها در کشور است که برای تمام دولت‌ها و حاکمیت‌ها اهمیت دارد. یکی از دغدغه‌های جدی ما و فعالان ارتباطات و فناوری اطلاعات، این است که حکمرانی ما در سکوهای خارجی چگونه مدیریت خواهد شد؟ باور ما این است که خانواده‌ها دغدغه فرزندان خود را دارند و این موضوع باید با نگاه کارشناسی و اجماع حداکثری دنبال کنیم. نکته دیگری که به موازات باید به آن پرداخت حکمرانی داده‌های کشور است. آیا می‌توانیم به این سوال پاسخ دهیم که چه تعداد کسب و کار در کدام منطقه جغرافیایی در حال فعالیت است؟ باید از ظرفیت هوش مصنوعی در این خصوص استفاده کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: بخش دیگر، امنیت سامانه‌ها و خدماتی است که در شرایط کنونی کشور و حملات سایبری، مخاطرات زیادی به همراه داشته است و اینکه داده‌های مردم در معرض خطر قرار می‌گیرد، امیدواریم بتوانیم این مشکل را دنبال کنیم. زیرساخت‌های ارتباطی را ارتقا خواهیم داد و چالش‌هایی که در این خصوص وجود دارد را رفع خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.