رئیس اتحادیه تعاونی های مشاغل خانگی خراسان رضوی گفت: فرهنگ تعاون باید در میان مردم ترویج شود؛ چرا که این فرهنگ است که می‌تواند به رشد اقتصادی و تولید کشور کمک کند و تا زمانی که این فرهنگ جا نیفتد، اتحاد مردمی در زمینه رشد اقتصادی شکل نمی‌گیرد.

مشارکت مردم در اقتصاد در گرو ترویج فرهنگ تعاون

به گزارش قدس خراسان،برنامه‌ مهمی که دولت سیزدهم از ابتدای سال برای تحقق شعار سال که «جهش تولید با مشارکت مردم» است داشته، فعال کردن و ایجاد تعاونی‌ها بوده، امری که موجب مشارکت بیش از پیش مردم در مسائل اقتصادی می‌شود.

در این راستا به سراغ محدثه نادی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و گردشگری اتاق ایران، دبیر کمیسیون بانوان اتاق تعاون خراسان رضوی و رئیس اتحادیه تعاونی‌های مشاغل خانگی خراسان رضوی رفتیم تا ضمن بیان تجربه خودش در زمینه ایجاد شرکت تعاونی، نکات او را در موضوع فعالیت اتحادیه تعاونی‌های مشاغل خانگی استان و مشکلات پیش روی شرکت‌های تعاونی بشنویم.
نادی که فعالیت خود در زمینه چرم‌دوزی را از سال ۹۲ با محوریت آموزش در فضای مجازی آغاز کرده است، می‌گوید: در آن زمان متوجه شدم بسیاری از تولیدکنندگان و افرادی که در صنایع چرم فعالیت می‌کنند با مشکل الگوکشی مواجه هستند. به همین دلیل به این فکر افتادم که چگونه می‌توانم به افرادی که خودشان کارگاه‌های تولیدی دارند، کمک کنم. در همین راستا تصمیم گرفتم الگوهای مختلفی را طراحی و به‌ صورت رایگان در یک کانال مجازی منتشر ‌کنم و در اختیار مردم و تولیدکنندگان قرار دهم. 
رئیس اتحادیه تعاونی‌های مشاغل خانگی خراسان رضوی می‌افزاید: ابتدا به ‌صورت روزانه یک نوع الگوی چرم‌دوزی از کیف و کفش و سایر مصنوعات چرمی را در کانال قرار می‌دادم، پس از مدتی افرادی که از این الگوها استفاده می‌کردند به من مراجعه ‌کردند و اجازه می‌خواستند محصولات خود را بر اساس الگوهای من تولید کنند، من هم با کمال میل این اجازه را می‌دادم؛ چرا که هدف و نیت من از ابتدا آموزش رایگان بود. با گذشت زمان افرادی که در فضای مجازی فعال بودند از من خواستند دوره‌های آموزشی تکمیلی و جامع کیف‌دوزی را به‌ صورت خصوصی در فضای مجازی برگزار کنم. در آن زمان کارمند بودم و فرصت کافی برای این کار را نداشتم، اما با توجه به درخواست‌های مکرری که می‌شد، تولید محتوا را آغاز کردم و آن را در اختیار علاقه‌مندان قرار دادم، نه تنها خراسانی‌ها بلکه افراد از سراسر کشور از این آموزش‌ها استقبال کردند. 
او ادامه می‌دهد: با توجه به استقبال مردم آموزش‌ها را تکمیل‌تر کردم و به ‌صورت ژورنال‌خوانی کار را پیش بردم، به‌ گونه‌ای که افراد صفر تا صد کار را یاد بگیرند، شعار من این است که «صفر تا صد ماهی‌گیری را با من یاد بگیر» و واقعاً تلاش کردم تمام نکات لازم را به هنرجویان منتقل کنم. با توجه به استقبال مردم در فضای مجازی به‌ عنوان یک آموزش‌دهنده چرم در سطح کشور مطرح و از این طریق موفق شدم به حدود ۵هزار و ۵۰۰ هنرجو در فضای مجازی آموزش دهم. این تعداد جدا از افرادی بودند که در کانالم به‌ صورت رایگان حضور داشتند. 
نادی با بیان اینکه حدود ۶سال است کار تولید را در قالب شرکت تعاونی آغاز کرده‌ایم، خاطرنشان می‌کند: این شرکت تعاونی سه بخش تولید، توزیع و آموزش دارد که در بخش آموزش در قالب آموزشگاه فنی و حرفه‌ای به هنرجویان آموزش می‌دهیم. در این مدت با خانم‌های ساکن در حاشیه شهر مشهد یا شهرستان‌های خراسان رضوی همکاری کرده‌ایم، این خانم‌ها کارها را در خانه‌های خود دوخته و اجرت خود را دریافت می‌کنند و مسئولیت بازاریابی و فروش محصولات با ماست.
دبیر کمیسیون بانوان اتاق تعاون خراسان رضوی اضافه می‌کند: با گذشت زمان کار ما گسترش یافت و در این راستا مذاکراتی با بخش نسوان زندان مرکزی مشهد انجام دادیم، همچنین برای زندانیان بجنورد نیز صحبت‌هایی داشته‌ایم که البته هنوز در مراحل نامه‌نگاری‌های اداری هستیم، همچنین با زندانیان مرد در مشهد نیز همکاری داریم و برای آن‌ها کار ارسال می‌کنیم تا بتوانند در زندان مشغول به ‌کار شوند.
او متذکر می‌شود: یکی از معضلات خانواده زندانیان این است هنگامی که سرپرست خانواده‌شان در زندان است، دیگر اعضای خانواده با معضلات اجتماعی و اقتصادی مختلفی روبه‌رو می‌شوند. ما سعی می‌کنیم با آموزش دادن، سپردن کار و پرداخت دستمزد به زندانی‌ها تا حدی به این خانواده‌ها کمک کنیم تا آن پول را به خانواده‌شان بدهند و وضعیت اقتصادی خانواده خود را مدیریت کنند. 
نادی در ادامه می‌افزاید: برای خانم‌های فعال در حاشیه شهر نیز آموزش‌هایی به‌صورت گعده‌ای دادیم و آن‌ها را پشتیبانی کردیم، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی کار در اختیارشان قرار می‌دادیم و شاهد رشد بسیار خوبی در این زمینه بوده‌ایم. این کار را ابتدا در طبرسی شمالی و در ادامه برای خانم‌هایی از مناطق مختلف مانند امام هادی(ع)، شاهنامه، گلبهار، روستاهای فریمان و شهرستان‌های مختلف انجام دادیم. در ادامه تصمیم گرفتیم کارگاه‌های تولیدیمان را از داخل مشهد به روستاها منتقل کنیم. حدود یک سال و نیم پیش، کارگاهمان را به یکی از روستاهای استان خراسان منتقل کردیم و دوستان در آنجا مشغول کار هستند. دستگاه‌های برش و چرم‌ها را به آنجا بردیم و به‌ صورت برون‌سپاری با این دوستان همکاری می‌کنیم.
رئیس اتحادیه تعاونی‌های مشاغل خانگی خراسان رضوی با بیان اینکه اکنون ۱۲۰ نفر به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با شرکت ما همکاری می‌کنند، متذکر می‌شود: یکی از ویژگی‌های منحصر به ‌فرد کار ما این است که علاوه بر تولید کیف، طرح‌های انتزاعی خاص خود را نیز به ‌صورت قلم‌زنی و حکاکی روی چرم طراحی می‌کنیم و این حکاکی‌ها نیز توسط خانم‌هایی که در خانه‌هایشان مشغول به ‌کار هستند، انجام می‌شود. در این ارتباط با تاجرانی از کشورهای مختلف وارد همکاری شدیم تا صادرات این محصولات را نیز انجام ‌دهیم. همچنین توانسته‌ایم با همکاری هنرجوهایی که به ‌صورت مجازی با ما کار می‌کردند، حدود ۱۵ کارگاه را در هفت استان برایشان فعال کنیم. البته ادعا نمی‌کنم خودم این کارگاه‌ها را راه‌اندازی کرده‌ام بلکه دوستان با من تماس می‌گرفتند و مشاوره می‌خواستند و من سعی می‌کردم هر آنچه یاد دارم در اختیارشان بگذارم تا کارگاهی پرثمر داشته باشند.
او با اشاره به اینکه فرهنگ سازمان ما بر پایه رشد استوار است، بیان می‌کند: ما در شرکتمان که یک شرکت تعاونی است، فراخوان‌هایی برای سرمایه‌گذاری داده‌ایم تا هر کسی که بخواهد در این زمینه سرمایه‌گذاری کند، به ما بپیوندد. برخی از خانم‌هایی که با ما کار می‌کنند نیز اکنون به ‌عنوان سهامداران غیرعضو در شرکت فعال شده‌اند. همچنین دوره‌های تخصصی بازاریابی را برای تولیدکنندگان برگزار کرده‌ایم تا بتوانند در زمینه فروش تخصصی‌تر عمل کنند و در این زمینه گروه‌های تخصصی برای آموزش و بازاریابی داریم. 
نادی خاطرنشان می‌کند: یکی از مسائلی که کار ما را از سایر مشاغل متمایز کرده، تأکید بر ابتکار و خلاقیت است. این ویژگی به ما این امکان را می‌دهد که صفر تا صد کار را به طرف مقابل آموزش دهیم، بدون اینکه نگران باشیم ممکن است دو روز دیگر آن فرد به‌عنوان رقیب در کنار ما قرار بگیرد؛ چرا که برگ برنده خلاقیت و نوآوری در دست ما قرار دارد.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و گردشگری اتاق ایران با بیان اینکه اتحادیه تعاونی‌های مشاغل خانگی خراسان رضوی سال گذشته با حضور شرکت‌های تعاونی فعال در زمینه مشاغل خانگی شکل گرفته است، می‌گوید: این اتحادیه مربوط به همه مشاغلی است که در زمینه مشاغل خانگی قابلیت ثبت شدن در درگاه ملی مجوزها را داشته باشند. در این راستا با همه کسانی که کارگاه‌هایشان را در قالب شرکت تعاونی فعال کرده‌اند، گروهی را تشکیل داده‌ایم، در این اتحادیه آموزش‌های مختلفی را به اعضا ارائه می‌دهیم تا بتوانند کیفیت کارشان را ارتقا دهند.
او می‌افزاید: اعضای اتحادیه را رتبه‌بندی کرده‌ایم و افرادی که در مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند اگر کارشان به سمت تولیدات فاخر برود، آن‌ها را به کانون زنان بازرگان خراسان رضوی معرفی می‌کنیم تا بتوانند موضوع صادرات را پیگیری کنند. همچنین خودمان نیز برای صادرات محصولات این عزیزان کارهایی را انجام دادیم، برای فراهم کردن بازار کار اعضا نیز مشاورانی را در کنار اتحادیه قرار داده‌ایم تا به‌صورت تخصصی اعضا را سطح‌بندی کنند و با بررسی مشاغل آن‌ها را در مسیر رشد قرار ‌دهند.
نادی با بیان اینکه مزیت شرکت‌های تعاونی این است که ما نیازی به حمایت دولت نداریم، عنوان می‌کند: در این شرکت‌ها نیروهای مردمی باید در کنار هم جمع شوند، این موضوع می‌تواند نقطه قوت ما باشد و ما را به سمت رشد و پیشرفت هدایت کند. در همین راستا، برای فروش محصولات مشاغل خانگی بازارچه‌هایی را راه‌اندازی کرده‌ایم و در این زمینه با بنیاد فرامین امام(ره) وارد مذاکره شده‌ایم تا محصولات تولیدی مشاغل خانگی در مرکز شهر به فروش برسد.
رئیس اتحادیه تعاونی‌های مشاغل خانگی خراسان رضوی یادآور می‌شود: با توجه به اینکه سند توسعه تعاون اکنون به تمام اداره‌های دولتی ارائه شده و تمام اداره‌ها موظف شده‌اند با همکاری با بخش تعاون همکاری مردم را بالا ببرند، اکنون توجه به تعاون در رأس قرار گرفته است. این موضوع در دولت شهید رئیسی مصوب شد و پیگیری‌های آن انجام شده و اکنون نیز در دستور کار همه اداره‌های دولتی است.
او درباره مزیت‌های شرکت تعاونی می‌گوید: شرکت‌های تعاونی علاوه بر اینکه درصدی مشخص معافیت مالیاتی دارند و همچنین برند تعاون را همراه خود دارند، مورد اعتماد بسیاری از شرکت‌های خصوصی و دولتی هستند؛ چرا که محصولات تولیدی در این بخش با تضمین کیفیت همراه است.
نادی با بیان اینکه در همه کشورهای دنیا تعاون به ‌عنوان یکی از شاخصه‌های مهم اقتصادی است و نمی‌توان کشوری را تصور کرد که بدون تعاون بتواند همکاری مردم را در اقتصاد جلب کند، می‌افزاید: هنگامی که تعاون بخشی ایجاد شود و مردم بتوانند در آن با دولت همراه شوند، این موضوع سبب می‌شود زمینه رشد فراهم شود، ضمن اینکه محصولات با همکاری مردم تولید می‌شود.
دبیر کمیسیون بانوان اتاق تعاون خراسان رضوی تصریح می‌کند: به‌ عنوان مثال می‌توانیم به شرکت تعاونی اشاره کنیم که در زمینه فیروزه فعالیت می‌کند، از زمانی که این شرکت به ‌صورت تعاونی اداره می‌شود، شاهد رشد بیشتری در روستاهای آن منطقه هستیم؛ چرا که مردم روستاها به میدان آمده‌اند و ارزش افزوده‌ای را تولید کرده‌اند که خودشان از سود آن بهره‌مند می‌شوند.  
او با بیان اینکه تعاون می‌تواند ارزآوری مثبتی برای مردم داشته باشد، ادامه می‌دهد: تعاون بخشی است که اگر مردم وارد آن شوند، خودشان می‌توانند سودآوری و ارزآوری داشته باشند و حتی در زمینه تجارت بین‌الملل نیز ورود پیدا کنند، قطعاً این امر سبب می‌شود اتفاق‌های خوبی در بخش تعاون رخ دهد و به نفع خود مردم باشد. 
نادی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکلاتی در زمینه تعاون وجود دارد و ما از دولت جدید درخواست داریم این مشکلات را برطرف کند تا مسیر برای توسعه تعاون هموارتر شود، متذکر می‌شود: با اینکه تعاون سابقه‌ای طولانی در کشور ما دارد، اما نگاه اداره‌ها و دولتمردان نسبت به آن به اندازه‌ای که باید رشد نکرده است. چیزی که فعالان حوزه تعاون انتظار دارند این است که تعاون باید در اداره‌های دولتی و جلسات وزارتخانه‌ها به ‌صورت جدی‌تری مورد توجه قرار گیرد. نگاه دولتمردان باید نسبت به تعاون مثبت‌تر شود و فرهنگ تعاون را نیز در میان مردم ترویج دهند؛ چرا که این فرهنگ است که می‌تواند به رشد اقتصادی و تولید کشور کمک کند و تا زمانی که این فرهنگ جا نیفتد، اتحاد مردمی در زمینه رشد اقتصادی شکل نمی‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.