نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، روز پنجشنبه در جریان سفر به لهستان, خواستار تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در اوکراین شد و گفت که هیچ درگیری در میدان جنگ قابل حل نیست.

نخست وزیر هند خواستار تلاش های دیپلماتیک برای پایان جنگ اوکراین شد

مودی پس از گفتگو با دونالد تاسک نخست وزیر لهستان گفت: ما از گفتگو و تلاش دیپلماتیک برای بازگرداندن صلح و ثبات در اسرع وقت حمایت می کنیم.

تاسک گفت که هند می تواند نقش مهمی در پایان دادن به جنگی که توسط شریک استراتژیک هند، روسیه، در آن سوی مرز شرقی لهستان علیه اوکراین به راه انداخته شده است، ایفا کند.

وی افزود: «تاریخ به ملت‌های ما آموخته است که احترام به قوانین، مرزها، تمامیت ارضی، حاکمیت کشورها و حاکمیت قانون چقدر مهم است.»

مودی و تاسک برای گفتگو در مورد امنیت، جنگ و تقویت روابط دوجانبه دیدار کردند. رهبران دو کشور گفتند که این سفر که 70 سال روابط رسمی دو کشور را جشن می گیرد, فرصت هایی برای همکاری در صنعت فناوری اطلاعات، امنیت و دفاع ایجاد کرد.

رهبر هند پس از تسک با آندری دودا رئیس جمهور لهستان دیدار کرد.

مودی پیش از سفر خود گفت لهستان شریک اصلی اقتصادی هند در اروپای مرکزی است.

در این دیدار توافق نامه ای برای تسهیل جابجایی کارگران متخصص بین دو کشور امضا شد.

بر اساس ارقام ذکر شده توسط سفارت هند، ارزش کل تجارت دوجانبه هند و لهستان از 1.95 میلیارد دلار در سال 2013, به 5.72 میلیارد دلار در سال 2023 افزایش یافته است که تراز تجاری به نفع صادرات هند است.

پراتیبا پاتیل رئیس جمهور وقت هند در سال 2009 از لهستان بازدید کرد و تاسک در اولین دوره نخست وزیری خود در سال 2010 به هند سفر کرد.

مودی روز جمعه برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به کی یف خواهد رفت.

 پیش از این، نارندرا مودی و ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین، در ماه مه (اردیبهشت) در حاشیه اجلاس سران هفت کشور بزرگ صنعتی موسوم به G-7 در ژاپن دیدار کرده و درباره تجارت و گسترش روابط دوجانبه گفت‌وگو کرده بودند. همچنین تماس‌های تلفنی متعددی بین آن‌ها درباره جنگ در اوکراین انجام گرفته است.

انتظار می‌رود که دیدار مودی با مقامات اوکراین برای اطمینان خاطر شرکای غربی هند باشد. زلنسکی دیدار مودی و پوتین در ماه گذشته را یک ناامیدی بزرگ و ضربه‌ای ویرانگر به تلاش‌های صلح توصیف کرده بود.

دهلی‌نو سیاست متعادلی را در مورد جنگ اوکراین اتخاذ کرده و همزمان با افزایش روابط تجاری با روسیه، در تلاش برای تقویت روابط خود با کشورهای غربی است.

مودی با تاکید بر اینکه راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز در میدان نبرد امکان‌پذیر نیست، معتقد است که روسیه و اوکراین باید از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی اختلافات خود را حل کنند.

مقامات هند می‌گویند سفر مودی به اوکراین با هدف بهبود تجارت و همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف از انرژی هسته‌ای گرفته تا داروسازی انجام می‌شود.

هند به طور سنتی روابط اقتصادی و دفاعی قوی با مسکو داشته و مقادیر زیادی نفت از روسیه برای تامین منافع خود خریداری می‌کند.

در همین حال کی‌یف با دعوت از سرمایه گذاران هندی در ژانویه (دی ۱۴۰۲) از دهلی‌نو خواسته است تا به بازسازی اقتصاد اوکراین کمک کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.