پیشنهاد سردبیر

فرماندار مشهد گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته خود را برای حضور جمعیتی بیش از ۱۰ میلیون زائر در مشهد آماده کرده‌ایم.

آمادگی مشهد برای حضور بیش از ۱۰میلیون زائر

به گزارش قدس خراسان، همزمان با هفته دولت و دهه آخر صفر، فرماندار شهرستان مشهد، روز گذشته از اقدامات و پروژه‌های عمرانی و همچنین برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای این دو مناسبت در جلسه‌ای با رسانه‌ها سخن گفت. محسن داوری با بیان اینکه در هفته دولت ۱۰۳ پروژه در شهرستان مشهد افتتاح و کلنگ‌زنی خواهد شد، گفت: از این تعداد ۹۶ پروژه به ارزش ۱۳هزار و ۵۷۲ میلیارد تومان قابل افتتاح است و هفت پروژه به ارزش هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان نیز کلنگ‌زنی خواهد شد.

از این پروژه‌ها ۱۳ مورد مربوط به بخش مرکزی، هفت پروژه در بخش رضویه، سه پروژه مربوط به احمدآباد و ۷۶پروژه در شهر مشهد خواهد بود که در مجموع، عملکرد خوبی است.
فرماندار مشهد ادامه داد: در این هفته میز خدمت را ادامه خواهیم داد و طرح شهید اصلانی را نیز فعال کرده‌ایم. همزمان با هفته دولت باید موضوع اربعین را پیگیری و خودمان را نیز برای دهه پایانی صفر آماده می‌کردیم. تفاوت اربعین امسال نسبت به سال گذشته را مشاهده کردید. سال گذشته اعزام زائران با مشکل مواجه بود؛ اما امسال با تدابیری که اندیشیده شد، این مشکلات به کمترین میزان رسید و نارضایتی زیادی نداشتیم.

فعالیت یک‌ماهه برای آغاز خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر صفر 
وی با اشاره به اینکه برای پایان صفر برنامه خیلی خوبی را پیش‌بینی کرده‌ایم، گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته خود را برای حضور جمعیتی بیش از ۱۰ میلیون نفر آماده کرده‌ایم. یکی از نوآوری‌هایی که امسال برای ساماندهی خدمات سفرهای دهه آخر صفر داشتیم، این بود که فعالیت‌های اجرایی را یک ماه زودتر شروع کردیم. بررسی کرده و دیدیم یکی از نقص‌های هر ساله ما در حوزه زائران پیاده بوده است. بنابراین یک ماه زودتر مسیرهای ورود زائران پیاده به مشهد را مشخص و آن‌ها را تقسیم‌بندی کردیم.
داوری افزود: در این راستا طبق بازدیدهای به عمل آمده، موکب‌های خدمات‌رسان به زائران جانمایی شده و در همین زمینه برای تغذیه زائران و موضوع آب‌رسانی به موکب‌ها برنامه‌ریزی خوبی انجام شده است.
فرماندار مشهد اظهار کرد: برای خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر و به ویژه در سه روز آخر ماه در مسیر بهشت خیابان امام رضا(ع) ظرفیت‌های خدماتی را ثابت کردیم. جانمایی برق، آب و گاز آن‌ها صورت گرفته و مشکلاتی که گاهی در گذشته وجود داشت، رفع شده است.

افزایش ۱۰۰هزار نفری خدمات‌رسانی نسبت به پارسال
وی همچنین درباره تمهیدات اندیشیده شده برای اقامت و اسکان زائران دهه پایانی صفر بیان کرد: در موضوع اقامت و اسکان زائران ظرفیت را به میزان ۱۰۰هزار نفر نسبت به سال گذشته افزایش دادیم. پارسال ظرفیت ۷۵۰ هزار نفر با احتساب موکب‌ها بود که امسال این تعداد به ۸۵۰هزار نفر افزایش یافته است. اقدام قابل توجه دیگری نیز در این زمینه صورت گرفته که می‌تواند در موضوع اسکان زائران بسیار مفید باشد. ما سامانه جامعی را راه‌اندازی کردیم که در هر لحظه به وسیله آن می‌توان ظرفیت‌های خالی واحدهای اقامتی در نظر گرفته شده را رصد کرد. با استفاده از این سامانه، برای زائران پیدا کردن محل اقامت آسان خواهد شد.
داوری عنوان کرد: در فضای مجازی هم هم‌محله‌ای‌های امام رضا(ع) فعال هستند و کسانی را که می‌خواهند خدمت بگیرند، رصد می‌کنند.

ساماندهی بلیت برگشت زائران 
فرماندار مشهد درباره موضوع تأمین بلیت برگشت زائران به ویژه زائران پیاده‌ای که در دهه پایانی صفر به مشهد سفر کرده‌اند نیز اظهار کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، حوزه حمل‌ونقل بین‌شهری زائران را سازماندهی کردیم به این صورت که هر زائری که از مبدأ در کاروان‌ها نام‌نویسی کرده، مکان اسکان وی را مشخص و بلیت برگشت را نیز تأمین کردیم. همچنین از محل اقامتشان اتوبوس‌های مخصوص در نظر گرفته شده و آن‌ها را برمی‌گردانیم. ضمن اینکه پیش‌فروش بلیت‌ها نیز آغاز خواهد شد و زائران می‌توانند همزمان بلیت برگشتشان را هم تهیه کنند. به هیچ اتوبوسی اجازه نمی‌دهیم خارج از پایانه مسافر سوار کند. بنابراین بلیت‌فروشی خارج از پایانه منتفی بوده و در حوزه ریلی و هوایی نیز سرویس‌های فوق‌العاده در نظر گرفته شده است.

نظارت مستمر در اطراف حرم مطهر رضوی
وی با اشاره به اقدامات مدنظر برای نظارت بر واحدهای صنفی بیان کرد: واحدهای صنفی اطراف حرم مطهر حتماً باید نرخ‌نامه داشته باشند و قیمت را روی کالا درج کنند. نکته‌ای که امسال وجود دارد این است که به هیچ عنوان واحد اقامتی غیرمجاز نداریم. این واحدها یا پلمب شده‌اند یا به آن‌ها مجوز داده شده است. بنابراین نرخ‌نامه دارند و دیگر دو نرخ در اقامتگاه‌ها نداریم. اگر تخلفی به هر شکل وجود داشته باشد، قاضی تعزیرات به صورت ۲۴ساعته در محل به شکایت‌ها رسیدگی کرده و با فرد متخلف برخورد خواهد شد. چهار قرارگاه نیز در چهار خیابان منتهی به حرم مطهر به صورت ۲۴ساعته فعال هستند. حدود ۴هزار پارکینگ جدید به ظرفیت پارکینگ‌های اطراف حرم منور اضافه شده است. یک بیمارستان صحرایی در مسیر حرکت زائران پیاده در شهر ملک‌آباد و چند ایستگاه سلامت در اطراف حرم مطهر مستقر کرده‌ایم. تمام مراکز درمانی ما به خصوص اطراف حرم منور و داروخانه‌های روزانه به صورت ۲۴ساعته فعالیت می‌کنند.  

تأسیس بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در حاشیه شهر 
داوری ادامه داد: بیشترین اشتغال خانگی و در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بالاترین اشتغال در کشور و کمترین نرخ بیکاری را داشتیم. بیش از ۸هزار مسکن ملی شهری و روستایی را به متقاضیان واگذار کردیم. نخستین شهری که در روستا زمین واگذار کرده، مشهد است. یک اقدام ویژه در حوزه حاشیه شهر داشتیم که برای نخستین بار یک بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در اطراف مشهد در حال تأسیس است و در دو سه ماه آینده اورژانس آن افتتاح خواهد شد. در غرب مشهد نیز در حال ساخت یک بیمارستان دیگر هستیم.
فرماندار مشهد اضافه کرد: به حاشیه شهر به صورت ویژه نگاه کردیم و برای آن سه مؤلفه تثبیت، ساماندهی و توانمندسازی را دیدیم. برای توانمندسازی برنامه سه ساله در نظر گرفتیم در حوزه ساماندهی، کارهای بازگشایی خیابان‌ها را انجام می‌دهیم. در حوزه تثبیت نیز طرحی را آماده کردیم که در صورت تصویب، از آن رونمایی خواهیم کرد. این طرح می‌تواند از گسترش حاشیه شهر جلوگیری کند.

۱۴۰۴ بحران فضای آموزشی نخواهیم داشت
وی گفت: چهار حوزه بحرانی در شهر مشهد داریم؛ یکی از حوزه‌ها در زمینه مدرسه، آموزش و پرورش و فضای آموزشی بود. بنابراین نهضت مدرسه‌سازی را ایجاد کردیم. در یک هفته گذشته ۵۰ مدرسه ۱۲کلاسه را آماده کردیم و در شهریور ۱۴۰۴ دیگر بحران فضای آموزشی نخواهیم داشت.
داوری خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشت، یک هفته در میان، یک مرکز بهداشت افتتاح می‌شود. در حوزه ورزش و جوانان فعالیت ویژه‌ای انجام شده است. در حوزه آب نیز اقداماتی داشتیم. تمام سدهای شهرستان مشهد در سال ۱۴۰۲ به کمترین حد خود رسیده بود و اکنون هم این‌گونه است که آن‌ها را مدیریت کردیم.
فرماندار مشهد بیان کرد: ۱۲۰ کیلومتر جاده جدید در حوزه روستایی ایجاد کردیم. تنها دو روستا از روستاهای شهرستان مشهد در حال حاضر امکان گازرسانی را ندارند. همه روستاها تا مهر ماه گازرسانی خواهند شد. نهضت آسفالت در معابر روستایی خاکی را داشتیم که سال گذشته ۸۰۰ هزار مترمربع آسفالت انجام شد و امسال هم آن را ادامه می‌دهیم. تمام جاده‌های منتهی به مشهد را روکش آسفالت کردیم.


سامانه ۳۷۰۴۵ برای خدمت‌رسانی به زائران فعال شد
فرماندار مشهد در گفت‌وگو با آستان‌نیوز نیز گفت: سامانه ۳۷۰۴۵ برای نظارت بر کمیته‌ها توسط قرارگاهی که در جریان راهبران و پشتیبانان قرار گرفته، به منظور رفاه زائران خدمت‌رسانی می‌کند و زائران هنگام ضرورت می‌توانند با این سامانه تماس بگیرند و مشکلاتشان را با راهبران مطرح کنند.
 داوری با تأکید بر اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی باید پای کار دهه آخر صفر باشند، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین رویدادهای طی سال در مشهد، ایام پایانی ماه صفر است که زائران از اقصی نقاط استان و کشور به مشهد سفر می‌کنند. برای خدمات‌رسانی به زائران در دهه پایانی صفر و شهادت امام رضا(ع) قرارگاهی در مشهد ایجاد شده که امور ۱۲کمیته تشکیل شده درخصوص ارائه خدمات به زائران حضرت رضا(ع) را رصد می‌کند.
وی گفت: ۸۵۰ هزار نفرشب اسکان توسط کمیته اسکان و اداره میراث فرهنگی شامل اسکان رسمی موقت و اضطراری پیش‌بینی شده است.
داوری با اشاره به اینکه هشت حوزه خدماتی شامل اسکان، نظارت و بازرسی، بهداشت و درمان، امداد و نجات، خدمات شهری و ارزیابی عملکرد کمیته‌ها از جمله کمیته‌های قرارگاه خدمات سفر است، عنوان کرد: انعقاد تفاهم با ۸۰۰ واحد صنفی در سطح شهر و محیط اطراف حرم مطهر به منظور ارائه ۲۱قلم کالای اساسی زائران انجام شده است. همچنین شعب ویژه در دادگستری اختصاص یافته و قاضی کشیک تعزیرات برای رسیدگی فوری به واحدهای صنفی متخلف هم حضور دارد. چهار پایگاه نظارتی اطراف حرم مطهر نیز ایجاد شده و ۵۰۰ بازرس در ۱۴ دستگاه نظارتی به صورت شبانه‌روزی، آماده‌باش هستند. 
فرماندار مشهد تصریح کرد: افزون بر فعالیت اصناف، ۲۲بازار موقت نیز اطراف حرم مطهر ایجاد شده تا کالاهای اساسی زائران را عرضه کنند.
 وی گفت: برای رفاه حال زائران کم‌توان و ناتوان، نذر قدم توسط ۲هزار و ۵۰۰ داوطلب جوان هلال‌احمر از سراسر کشور با صندلی چرخدار در اطراف حرم مطهر رضوی به ‌صورت شبانه‌روزی خدمت‌رسانی می‌شود. همچنین هشت ایستگاه استقبال از زائر در مبادی ورودی مشهد پایانه‌های ریلی، هوایی و مسافربری برای راهنمایی زائران و ۲۵۰ ایستگاه صلواتی در مسیرهای منتهی به حرم مطهررضوی ایجاد می‌شود. 
داوری از ایجاد دو بیمارستان صحرایی و درمانگاه موقت در هتل روتانا به منظور رفاه حال زائران در حوزه سلامت خبر داد و افزود: به منظور خدمت‌رسانی ۳۷پارکینگ در مرکز شهر با ظرفیت ۷۰ هزار خودرو تجهیز و ۶هزار پارکینگ موقتی در هسته مرکزی اطراف حرم مطهر ایجاد شده است.
فرماندار مشهد از ایجاد ۲۴۰ چشمه سرویس بهداشتی در ایستگاه‌های استقبال از زائران خبر داد و عنوان کرد: از کالاهای اساسی، نان مدنظر است که هیئت‌های مذهبی می‌توانند با گرفتن حواله، نیازشان را بدون مشکل تهیه و تأمین کنند.
وی در خصوص حمل و نقل درون‌شهری موضوعات خدمات ویژه بخش اطراف حرم مطهر رضوی نیز گفت: در دهه پایانی ماه صفر، خدمات اتوبوسرانی و قطارشهری رایگان خواهد بود. همچنین در حوزه تاکسیرانی بسیاری از خدمات رایگان ارائه می‌شود. به دلیل محدودیت ترافیکی، حمل ونقل عمومی از تمام نقاط شهری به حرم مطهر رضوی انجام می‌شود.
داوری بیان کرد: زیرساخت‌های ۳۰۰ ایستگاه توسط هیئت‌های مذهبی در خیابان‌ امام رضا(ع) برای خدمت‌رسانی و استقبال از زائران فراهم شده و در حوزه پشتیبانی و هدایتی نیز آستان قدس رضوی با تمام ظرفیت برای خدمت‌رسانی، نظارت بر ایستگاه‌های اطراف حرم مطهر را برعهده دارد و ارتباط مستمری میان آستان قدس و اداره‌های دولتی برقرار می‌شود. تلاش داریم فضای شهری را به گونه‌ای مهیا کنیم تا زائران بهترین لذت و آرامش را برای زیارت بارگاه ملکوتی علی بن موسی‌الرضا(ع) داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.