پیشنهاد سردبیر

رئیس شورای عالی استان خراسان رضوی در بیست و پنجمین اجلاس شورای عالی استان خراسان رضوی گفت: باید نیروگاه طوس وارد محدوده شهری شود تا با توجه به قانون ممنوعیت سوزاندن مازوت در حریم شهری، نوع سوخت این نیروگاه نیز تغییر کند.

ورود نیروگاه طوس به محدوده شهری برای ممنوعیت استفاده از مازوت

به گزارش قدس خراسان، بیست و پنجمین اجلاس شورای عالی استان خراسان رضوی صبح امروز در سالن اجتماعات شورای اسلامی شهر مشهد با دستور جلسه حل مسئله آلودگی هوای مشهد با مازوت برگزار شد.

نماینده بردسکن در شورای اسلامی خراسان رضوی در نطق پیش از دستور این اجلاس گفت: در ۱۰۰ روز گذشته شاهد ظرفیت عظیم جمهوری اسلامی بعد از حادثه بالگرد رئیس جمهور در اردیبهشت ماه بودیم، در این مدت چند رخداد از جمله برگزاری دو دوره انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل مجلس شورای اسلامی رقم خورد.

احمد نخعی افزود: نظام شورایی نیز که یکی از اصول مترقی جمهوری اسلامی است و ما از جامعه شورایی ۱۲۷ هزار نفری در خدمت مردم روستایی و شهری هستیم، این ظرفیت عظیم در قانون اساسی ایجاد شده تا نیروهای توانمند، باتجربه و معتمد با حمایت مردم برای خدمت و مدیریت در شهر و روستا حضور داشته باشند، در دوره‌های اول تا چهارم شوراها دارای جایگاه نسبتاً خوبی بودند اما در برخی از دولت‌ها این جایگاه‌ها تقلیل پیدا کرده و محدودیت‌هایی ایجاد شده است، با توجه به توانمندی رئیس شورای عالی استان‌ها و معاون پارلمانی رئیس جمهور امیدواریم در این دوره جایگاه‌ شوراها ارتقا یابد.

وی متذکر شد: شوراها به‌ویژه در روستا جامع تمام امور است، چون ما در مرکز و بخش‌های برخی از شهرهای کوچک ادارات و نمایندگی برخی از ادارات را نداریم، چون نمایندگی‌ها عملکرد خود را از دست دادند به همین خاطر در مرکز شهرستان‌ها برخی از ادارات و نمایندگی‌ها را داریم. به همین دلیل در روستاها همه این مزایا و رسالت‌ها برعهده شوراها است.

نماینده بردسکن در شورای اسلامی خراسان رضوی افزود: درخواست ما این است که از این ظرفیت در راستای رسالت خود بهره ببریم، برخی اوقات از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شنیده می‌شود که ظرفیت شوراها را ظرفیتی تحمیل شده به بدنه دولت می‌دانند، در حالی که ۱۲۷ هزار نفری که در شوراها حضور دارند هر کدام در مناصب مختلفی حضور داشته‌اند و اکنون در کنار مدیریت شهری بدون حقوق و بیمه شب و روز در کنار دستگاه‌های اجرایی و مدیران شهری مشغول به خدمت هستند.

نخعی با بیان اینکه ظرفیت شوراها را جمهوری اسلامی ایجاد کرده تا کادرسازی و نیروسازی انجام شود، عنوان کرد: با توجه به طبق ماده ۱۳۱ که اعلام می‌کند که اگر برای رئیس جمهور مشکلی پیش بیاید، دولت باید فعالیت شوراها را متوقف کند و همراه با انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شوراها را نیز برگزار کنند یا دوره شورا را تمدید کنند اما متأسفانه آقایان به این ماده قانونی عمل نکردند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد بردسکن بر پایه کشاورزی و دامداری است و این دو بخش با آسیب زیادی مواجه شده است، بیان کرد: ظرفیت‌هایی همچون معادن طلا، مس سرب، روی و آهن در سال‌های اخیر در این شهرستان ایجاد شده است، ناترازی‌های انرژی که یک امر عمومی است مشکلاتی را در حوزه‌های مختلف کشاورزی بردسکن ایجاد کرده و اگر معادن براثر این ناترازی‌ها غیرفعال شوند، هفت هزار نفر بیکار می‌شوند، بنابراین انتظار داریم که مجوزهای لازم را دستگاه‌های متولی مانند محیط زیست برای ایجاد نیروگاه به فعالان معادن بردسکن بدهند تا این افراد سرمایه خود را به دیگر استان‌ها انتقال ندهند.

در ادامه نمایندگان سرخس، کلات، فیروزه، میان‌جلگه، سبزوار، ششتمد، جغتای، درگز و چناران در شورای عالی استان مشکلات شهرستان خود را که در حوزه محیط زیست و انرژی بیان کردند.   

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این جلسه در پاسخ به سؤالات نمایندگان گفت: گرد و غبار سرخس معضل اساسی است، حتی در مطالعاتی که انجام شده بود، سرخس را جزو مناطق خاص در این زمینه در نظر نگرفته بودیم و با تلاش‌های صورت گرفته سهم سرخس را تغییر دادیم و از ۱۰۰ درصدی که در بحث گرد و غبار در استان داشتیم، سرخس را به ۷۰ و خواف را به ۳۰ درصد رساندیم، چرا که گرد و غبار در خواف مشکلی با منشأ انسانی دارد که آن هم فعالیت معادن است، اما سرخس بحث گسترده‌ای را دارد و اولین ایستگاه سنجش گرد و غبار در شهرستان سرخس مستقر شده است، همچنین تفاهم‌نامه‌هایی را برای حل مسئله تعارض منافع دولت با آستان قدس رضوی منعقد کرده که اجرای آن‌ها زمانبر است، امیدواریم بتوانیم با توجه به بارش‌ها در اوایل سال تا ابتدای مهرماه کار تثبیت خاک را منابع طبیعی در سرخس انجام دهد.

مهدی یزدانجو متذکر شد: جنگل اورس سیستان ترور بیولوژیک شده و همه درختان در آنجا آلوده شده‌اند، متأسفانه این اتفاق قابل برگشت نیست، این موضوع را در سطح پدافند ملی نیز مطرح کردیم چرا که باید یک بحث پدافندی داشته باشد چون طی این اتفاق ما یک جنگل را از دست داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: از ۶۵۰ پست سازمانی در اداره کل محیط زیست حدود ۳۰۰ پست آن پر شده است و اداراتی که اکنون داریم نیز با کمبود نیرو مواجه هستند، به همین خاطر نمی‌توانیم یک اداره جدیدی را با تجهیزات و نیرو ایجاد کنیم.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی درباره ایجاد پاسگاه حفاظت از محیط زیست در روستای زرقان جغتای برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی در این منطقه نیز گفت: در این زمینه منتظر جذب اعتبارات ملی هستیم.

نیازمند نگاهی ملی به موضوع آلودگی هوا در مشهد هستیم

یزدانجو بیان کرد: تا زمستان سال گذشته مصوبه شورای عالی امنیت ملی داشتیم که برای رفع ناترازی برق مجوز سوزاندن مازوت داده بود، از ابتدای سال جاری مصوبه جدیدی نداشتیم، با سازمان محیط زیست مکاتباتی داشتیم که بنای آن‌ها برای سوزاندن مازوت چیست، براساس آخرین اطلاعاتی که داریم و مربوط به پایان تیرماه است، ۲۹۵ میلیون لیتر مازوت سوزاندند در حالی که در کل سال گذشته ۱۴۴ میلیون لیتر مازوت سوزانده‌اند و همان‌طور که مسئولان نیروگاه می‌گویند ذخیره سوختشان به زیر ۲۵ درصد رسیده است در حالی که این ذخیره یک موضوع استراتژیک است.

وی افزود: در سیاهه انتشاری که شهرداری مشهد منتشر کرده نیز ۱۹ درصد موضوع آلودگی مربوط به نیروگاه‌ها است، منابع ثابت ۶۲ درصد است که از این میزان ۶۳ درصد مربوط به نیروگاه‌ها است، سؤالی که برای ما پیش آمده این است که مقصر اصلی در این اتفاق چه کسی است و مدیریت دیسجینگ‌ها به چه صورت است؟

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: مشهد یک شهر فراملی است و باید مسئولان کشوری به موضوع آلودگی هوا در مشهد به صورت ملی نگاه کنند.

یزدانجو پیشنهاد داد که می‌توان از گاز مصرفی نیروگاه‌هایی که سوخت جایگزین آن‌ها گازوئیل است، کم کرد و به نیروگاه طوس داد تا مازوت کمتری بسوزاند.

تنها نیروگاه طوس در خراسان بزرگ مازوت می‌سوزاند

در ادامه مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق خراسان نیز گفت: در خراسان رضوی ۴۳ واحد نیروگاهی داریم که در مجموع چهار هزار و ۳۸۰ مگاوات قدرت دارند، در خراسان جنوبی نیز دو نیروگاه شهید کاوه و قاین برق تولیدی خود را به مشهد می‌دهند، بنابراین تنها نیروگاه طوس نیست که در مشهد تولید برق انجام می‌دهد.

مریم ستوان افزود: برای اینکه راهبری پایداری شبکه برق و گاز را در کشور داشته باشیم، دو دیسپجینگ گاز و برق در جلسه‌ای که مدیران توزیع و پخش سوخت و امنیت نیز حضور دارند، شرکت می‌کنند و در این جلسه مشخص می‌شود که کدام نیروگاه با چه سوختی و به چه میزان می‌تواند برق تولید کند.

وی متذکر شد: هنگامی که می‌خواهیم برق تولید کنیم باید مدیران بالادستی بگویند که این میزان برق را با این نوع و میزان سوخت تولید کنید و این به نیروگاه تکلیف می‌شود، اصلا برای ما به لحاظ استهلاک تجهیزاتی نیز مطلوب نیست که مازوت بسوزانیم، سوخت اصلی نیروگاه گاز طبیعی است، در استان خراسان بزرگ تنها نیروگاه طوس مازوت می‌سوزاند و آن نیز دستوری است و به‌صورت کشوری ابلاغ می‌شود.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق خراسان با بیان اینکه هیچ نیروگاه خارج از مداری نداریم، خاطرنشان کرد: از یک طرف شرکت گاز به مدیران نیروگاه‌ها نامه می‌زند و می‌گوید که چرا اضافه برداشت دارند و شبکه را ناپایدار می‌کنند، از طرف دیگر محیط زیست از آن‌ها شکایت می‌کند که چرا مازوت می‌سوزانید.

ستوان با اشاره به اینکه مقسم سوخت در تهران است و ما براساس دستوراتی که می‌گیریم عمل می‌کنیم، بیان کرد: پدافند غیرعامل به من می‌گوید ظرفیت مخازن نیروگاه‌ها چهار است و باید مخازن جدید بزنید، این بدان معناست که سوخت مایع را که گازوئیل و مازوت است را باید بیشتر ذخیره کنیم و اگر این کار را نکنم توبیخ می‌شوم.

ممنوعیت استفاده از مازوت با قرار گرفتن نیروگاه طوس در محدوده شهری

مدیرعامل نیروگاه حرارتی طوس نیز در این جلسه گفت: هر نیروگاهی که در کشور یک سوخت اصلی و یک سوخت پشتیبان برای آن تعیین می‌شود، برای نیروگاه طوس مخازنی برای مازوت ایجاد شده تا در شرایطی که دریافت گاز دچار مشکل می‌شود از مازوت‌های ذخیره استفاده کنیم.

سیدرضا مرجان‌زاده افزود: سال گذشته ۹ برابر سال قبل از آن و امسال ۱.۵ برابر بیش از سال گذشته مازوت استفاده کرده‌ایم، سوخت مازوت برای روز مباداست اما هنگامی که شبکه گاز ناپایدار می‌شود به ما مدام می‌گویند از سوخت پشتیبان استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در چهار ماه گذشته به بنده گفته‌اند تنها از مازوت استفاده کن اما من با مسئولیت خودم در این چهار ماه ۱.۵ واحد گاز مصرف کرده‌ام. 

مدیرعامل نیروگاه حرارتی طوس یادآور شد: ۴۰ سال پیش که این نیروگاه ساخته شده بود خارج از شهر بود، اما اکنون تقریبا در داخل شهر است، اگر نیروگاه را در داخل کلانشهر تعریف کنند به‌طور کلی استفاده از مازوت در این نیروگاه ممنوع می‌شود.

مرجان‌زاده با بیان اینکه بیشتر نیروگاه‌های کشور سوخت جایگزینشان گازوئیل است، عنوان کرد: اینکه سهمیه گاز این نیروگاه‌ها را به ما بدهند تا کمتر مازوت بسوزانیم به این شرط است که شرکت پخش بتواند به آن نیروگاه‌ها گازوئیل برساند، این تصمیمات در سطح کشوری گرفته می‌شود.

خراسان رضوی سه میلیون مترمکعب گاز بیشتر از سهمیه استفاده کرده است

رئیس بهره‌برداری شرکت گاز خراسان رضوی با بیان اینکه دو خدمت برق و گاز در کشور ملی است و یک شبکه به هم متصل است، گفت: برای مدیریت این دو شبکه دیسپچینگ ملی برق و گاز تشکیل شده است و کل تولید و توزیع برق و گاز را مدیریت می‌کنند، بر این اساس برای نیروگاه‌ها سهمیه اختصاص می‌دهند و به‌صورت روزانه برای ما میزان محدودیت و افزایش سهمیه را اعلام می‌کنند.

محمدعلی شریفی با اشاره به اینکه در شمال شرق کشور تنها پالایشگاه سرخس را داریم که ظرفیت محدودی را برای تحویل گاز به ما دارد، عنوان کرد: بیشتر از سهمیه ابلاغی به خراسان رضوی را استفاده کرده‌ایم اما کمتر استفاده نکردیم.

وی یادآور شد: اکنون نیروگاه طوس ۱.۵ میلیون مترمکعب، نیروگاه فردوسی یک میلیون مترمکعب و به‌طور متوسط حدود یک میلیون مترمکعب سایر نیروگاه‌های استان بیشتر از سهمیه خود گاز مصرف می‌کنند، به‌طور متوسط حدود سه میلیون مترمکعب گاز بیشتر از سهمیه اختصاص یافته به خراسان رضوی در نیروگاه‌ها گاز مصرف می‌کنیم و چون در بحران پیک برق قرار داریم در حال مدیریت شرایط هستیم.

رئیس بهره‌برداری شرکت گاز خراسان رضوی متذکر شد: مکاتبات زیادی برای افزایش سهمیه گاز با تهران انجام داده‌ایم اما با توجه به افزایش ناترازی‌های انرژی به نتیجه نرسیده است.

شهرداری مشهد باید متولی ورود نیروگاه طوس به حوزه شهری شود

در ادامه نماینده چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها گفت: طی جلسه‌ای در سال ۸۹ قرار بوده که سوخت نیروگاه طوس را به‌صورت تدریجی از مازوت به گاز تبدیل کنند، اینکه طی این ۱۴ سال این اتفاق رخ نداده شاید به سهل‌انگاری شرکت ملی گاز باز می‌گردد و این موضوع جای تأمل دارد.

محمدیعقوب باقری افزود: اینکه سوخت مازوت برای مردم مشهد و زائران آلاینده است، شکی در آن نیست و مسئولان نیروگاه نیز دوست دارند این موضوع حل شود. 

وی با بیان اینکه شهرداری مشهد باید متولی شود تا نیروگاه طوس در حوزه کلانشهر مشهد تعریف شود، عنوان کرد: پیشنهاد من این است که محیط زیست توقف دادرسی چند ماهه بزند و این موضوع از طریق جلسات پیگیری شود، در همین حین نیروگاه نیز در حوزه شهری تعریف شود تا به لحاظ قانونی نیز بحث مازوت‌سوزی آن منتفی شود، همچنین موضوع تأمین گاز از سوی متولیان امر پیگیری شود.

موسی الرضا حاجی بگلو، رئیس شورای عالی استان خراسان رضوی نیز در پایان این اجلاس جمع‌بندی کرد: با توجه به اینکه به‌تازگی شورای عالی استان‌ها به‌عنوان عضو ناظر در شورای عالی معماری و شهرسازی معرفی شده است و در جلسات شرکت می‌کند، این موضوع را فعلا می‌توانیم این گونه حل کنیم که صورت جلسه امروز را به‌همراه پیشنهاد شورای استان به شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه کنیم تا نیروگاه طوس را وارد محدوده شهری کنیم و با توجه به قانون ممنوعیت سوزاندن مازوت در حریم شهری، نوع سوخت این نیروگاه نیز تغییر کند، فقط این موضوع زمانبر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.